Cvetković, V., & Filipović, M. (2018). Ispitivanje stavova učenika o uvođenju nastavnog predmeta bezbednosna kultura u srednjim školama [Examining Students’ Attitudes Toward the Introduction of Security Culture as a Subject in Secondary Schools]. Kultura polisa, 15(35), 277–286.
ВЛАДИМИР М. ЦВЕТКОВИЋ УДК 371.1/.2:351.78
МАРИНА ФИЛИПОВИЋ Оригиналан научни рад Факултет безбедности Примљен: 11.02.2017
Београд Одобрен: 23.01.2018
Страна: 277-286
ИСПИТИВАЊЕ СТАВОВА УЧЕНИКА О УВОЂЕЊУ НАСТАВНОГ ПРЕДМЕТА БЕЗБЕДНОСНА КУЛТУРА У СРЕДЊИМ ШКОЛАМА
„Образовање је најмоћније оружје које можете употребити да промените свет”
Нелсон Мандела
Сажетак: Предмет квантитативног истраживања представља испитивање ста- вова ученика о увођењу наставног предмета ,,безбедносна култура“ у наставни план и програм за средњу школу. Поред тога, анализирају се и утицаји одређених каратерис- тика ученика на њихове позитивне или негативне ставове за увођење споменутог пре- дмета. Вишеетапним случајним узорковањем, из укупне популације ученика средњих школа у Београду, обухваћен је узорак величине 3063 ученика из 14 средњих школа. Према добијеним резултатима, у највећој мери, ученици нису сигурни да ли су за увођење предмета (47,8%). Са друге стране, 26,2% ученика је одговорило да је за увођење предмета, док је 24,7% дало негативан одговор. Такође, у раду је утврђено је да на ставове испитаника о увођењу предмета статистички значајно утичу пол, године старости, запосленост родитеља, образовање оца и мајке, разред. Резултати истражи- вања могу бити искоришћени од стране доносиоца одлука приликом конципирања стратегија и програма увођења наставног предмета безбедносна култура у наставни план и програм за средњу школу у циљу и смањења ризика од катастрофа.
Кључне речи: безбедност, катастрофе, ученици, ставови, истраживање
Увод
У великом броју спроведених истраживања указано је на значај образо-
вања о катастрофама за смањење последица природних катастрофа (Becker, 2000; Çakın, Petal, Sezan, & Türkmen, 2006; Dufty, 2009; Gray, 1996). Шо и са- радници (Shaw, Shiwaku, & Takeuchi, 2011: 145) наглашавају да потреба и ––––––––––––
Рад је резултат истраживања на пројекту „Безбедност и заштита организовања и функциони- сања васпитно-образовног система у Републици Србији (основна начела, принципи, протоколи, процедуре и средства)“, бр. 47017, који финансира Министарство науке и технолошког развоја Републике Србије и реализује НИО Факултета безбедности.
значај за образовањем у погледу смањења ризика од катастрофа произилази из следећег: образовање помаже у задовољавању психосоцијалних потреба ста- новништва које је угрожено катастрофама ширих размера; може се посматрати као средство за заштиту деце у катастрофама; отвара се канал за преношење здравствених и егзистенцијалних информација као и за учење нових вештина и стицање нових вредности као што су мир, толеранција, разрешење сукоба, демократија, људска права, безбедност, заштита животне средине; образовање за све је средство за одржавање друштвеног јединства, при чему образовне разлике воде у сиромаштво необразовног дела становништва и представљају подстицај за грађанске сукобе; оно је од виталног значаја за реконструкцију привредне основе сваке породице, живота на локалном или на националном нивоу као и за континуирани развој и изградњу мира.
Извори информација о природним катастрофама утичу на перцепцију средњошколаца у погледу знања о земљотресу и то тако да испитаници који су стекли информације у статистички значајно већем проценту сматрају да знају шта је земљотрес (Cvetković et al., 2015). Изузетак су видео-игре које утичу на перцепцију знања тако што испитаници који нису играли сматрају да знају шта је земљотрес док они који јесу играли видео-игрице сматрају да не знају шта је то земљотрес. Такође, изузетак је радио као извор информација који средњош- колци у мањој мери користе, а који не утиче на став испитаника. Са друге стране, они су утврдили да на стварно знање средњошколаца о земљотресу утичу предавања, школа, телевизија и Интернет док радио, видео-игре и приче које преносе чланови породице немају значајног утицаја. Међународна конфе- ренција школске безбедности, одржана од 18. до 20. јануара 2007. године у Ахмадабу, Индији, препознала је значај обезбеђивања образовања сваког дете- та, као и живот у безбедној животној средини са циљем постизања нула про- цената смртности деце у школама услед природних катастрофа. Из тих разло- га, предвиђени су следећи приоритети: образовање о катастрофама ће се спро- водити у школама; школски објекти и остала инфраструктура морају бити от- порни на катастрофе; појачати образовање чланова локалне заједнице како би иста постала отпорнија на катастрофе; учинити школе безбеднијим (Chhokar, 2010). Неопходно је што више промовисати имплементацију знања о смањењу ризика од катастрофе у релевантне делове наставног плана и програма на свим нивоима и користити друге формалне и неформалне канале како би информа- ције дошле до омладине и деце.
Међународни институт за планирање образовања при УНЕСЦО је раз- вио водич за конципирање образовања у погледу проблематике катастрофа, а који садржи пет оквирних глава (Ru Gwee, Shaw, & Takeuchi, 2011): у првој глави дат је генерални преглед (увод, превенција и припрема за катастрофе, изазови у катастрофама и реконструкцијама, изградња капацитета, образовање за све у вези катастрофа); друга глава се односи на додатак и садржину (сеоска популација, пол, етницитет/религија/деца са сметњама у развоју, објекти, от- ворено и учење на даљину, неформално образовање); трећа глава се тиче учитеља и ученика (идентификација, селекција, образовни радници, методе за предавање и учење, социјална подршка учењу); четврта се односи на наставни
програм и учење (наставни програм, здравствено и хигијенско образовање) и пета глава се односи на управљање капацитетима (процена потреба и ресурса, процес планирања, управљање пројектима, легални оквири рада, управљање буџетом и финансијама). Цветковић и Станишић (Cvetković & Stanišić, 2015) у раду истичу да су деца која су упозната са феноменом катастрофа као и начином реаговања у таквим ситуацијама способна да брзо и адекватно одреа- гују, како у циљу сопствене заштите тако и циљу упозоравања других на по- тенцијалне опасности. Рецимо, девојчица из Британије, Тили Смит, упозорила је туристе да беже пре него што је цунами у Индијском океану дошао до обале. На тај начин, она је спасила више од 100 туриста. Она је препознала знаке цу- намија који се приближава, пошто је у школи из географије учила о тој појави, само недељу дана пре него што је посетила Тајланд (Shaw et al., 2011; Cvetko- vić, 2015). Лидстон (Lidstone, 1996) истиче да су школе и даље својеврсни цен- три образовања у оквиру којих се врши преношење знања на ученике директ- ним, а на њихове породице индиректним путе. Својим положајем она у великој мери одражава реално стање друштвене средине и потенцијале њеног развоја и напредовања, функцијом усмерава и убрзава процес учења, развој личности сагласно њеним потребама и могућностима, а својом сврхом оспособљава по- јединце и генерације за живот у савременом друштву у коме су различите при- родне катастрофе реалност (Jakovljević, Cvetković, & Gačić, 2015).
Неопходност и значајност процеса образовања о природним катастро- фама су препознати у многим међународним конвенцијама и конференцијама, са јасним наглашавањем да школе, породице и локалне заједнице играју од- лучујућу улогу у смањењу озбиљности последица насталих природним катас- трофама, кроз процес развијања свести и знања о природним катастрофама. У Јапану, већ дуже време постоји и функционише курс за ученике са називом – животна средина и смањење ризика од природних катастрофа. Таква врста едукације ученика представља одличан пример добро организоване и осмиш- љене праксе смањења ризика од природних катастрофа (Johnson, Ronan, John- ston, & Peace, 2014). У важећем Закону о ванредним ситуацијама Републике Србије у тачки 6 са насловом обучавање и оспособљавање, а у члану 119 стоји да се ради стицања потребних знања из области личне и колективне заштите, грађани се обучавају и оспособљавају за превентиву заштиту и спасавање. Надаље стоји да се обучавање врши у оквиру основног и средњег образовања ради стицања знања о опасностима од природних и других катастрофа и заш- тити од њих, у складу са посебним законом и одговарајућим програмом (“За- кон о ванредним ситуацијама“, Сл. гласник РС, бр. 111/09, 92/11, 93/12). У националној стратегији заштите и спасавања РС, стратешкој области број 3 под називом „Користити знање, иновације и образовање у циљу изградње кул- туре безбедности и отпорности на свим нивоима“ истиче се да последице ката- строфа могу бити знатно умањене уколико су грађани добро и адекватно ин- формисани о ризицима са којима се могу суочити и о могућим опцијама и ме- рама које могу предузети у циљу смањења угрожености и боље припреме (На- ционална стратегија заштите и спасавања у ванредним ситуацијама). Поред претходно реченог, наглашава се и то да се обавештеност јавности може по-
бољшати правовременом доступношћу информација о опасностима и ризици- ма од катастрофа, да систем образовања и медији имају кључну улогу, и да се све информације о систему заштите и спасавања и мерама за смањење ризика од катастрофа морају учинити доступним и особама са инвалидитетом, у њима приступачним форматима и технологијама. Наглашено је и то да се нарочито деца могу на време упознати са аспектима интегрисаног система заштите и спасавања укључивањем смањења ризика од катастрофа у формално и нефор- мално образовање. У споменутој стратегији наводе се и следећи циљеви: ин- формације о ризицима од катастрофа, као и могућностима заштите доступне свима, а посебно грађанима у високо ризичним областима и категоријама ста- новништва које су нарочито изложене ризику – деци, старим и особама са ин- валидитетом; садржаји и теме из области заштите и спасавања и смањења ри- зика од катастрофа уведени у националне наставне планове и програме свих установа образовања и васпитања; развијени Национални тренинг центар за ванредне ситуације и регионални тренинг центри као и други носиоци обуке и стручног усавршавања субјеката интегрисаног система заштите и спасавања; развијени капацитети интегрисаног система заштите и спасавања на репуб- личком и локалном нивоу; остварена функционална повезаност научно- истраживачких организација са кључним актерима интегрисаног система заш- тите и спасавања; развијена сарадња са медијима у области промовисања по- литике смањења ризика од катастрофа и извештавања пре, током и после ван- редних ситуација; развијена свест и култура безбедности грађана у области заштите, спасавања и смањења ризика од катастрофа (Национална стратегија заштите и спасавања у ванредним ситуацијама). У Републици Србији постоје озбиљни покушаји да се на један свеобухватан начин наметне проблем безбед- ности у локалној заједници и безбедност младих уопште. Један од таквих про- јеката реализован је у току 2005/2006. године на основу подршке Савета за превенцију проблема развоја деце при Министарству просвете и спорта Репуб- лике Србије. Пројекат је предвиђао да се у 20 школа и четири града у Репуб- лици Србији (Нови Сад, Београд, Крагујевац и Ниш) као факултативан уведе нови наставни предмет под називом Безбедносна култура (Stajić & Stanarević, 2012:157). Општи циљ изучавања овог предмета био је да ученици првог раз- реда средње школе стекну нова теоријска и практична знања из различитих области безбедности, о потреби, начинима и средствима заштите личних и општих друштвених вредности од различитих облика и носилаца угрожавања, без обзира на место и време њиховог испољавања. Такође, важан циљ је био и установљавање и изградња позитивног и кооперативног односа према инсти- туцијама друштва које се старају о стабилном и правним нормама успоставље- ном стању безбедности (Stajić, Mijalković & Stanarević, 2005).
Методи истраживања
Из популације ученика средњих школа у Београду величине 65561, за потребе овог истраживања извучен је узорак величине 3063, што чини 4.67% популације. Примењен је вишеетапни узорак. Наиме, у првој етапи су посмат-
ране све школе у Београду и на случајан начин је изабрано 14 школа. У другој етапи, јединице посматрања су биле учионице у изабраним школама. На случајан начин изабране су учионице у којима су испитивани сви ђаци који су тог дана присуствовали часовима. Стопа одговора је износила 98%. Да би се стекао увид у репрезентативност узорка анализирана је структура испитаника према кључним карактеристикама за област природних катастрофа. У наставку рада дат је приказ структуре узорка према полу, разреду, члановима породице са којима живе испитаници, образовању тих чланова породице и њиховој запо- слености. Мушкарци су у узорку били заступљени са 49,6% док су жене чиниле 50,4% (видети Табелу 1). У популацији је слична структура, наиме мушкарци су били заступљени са 51.07%, док су жене чиниле 48,93% (видети Табелу 1). Када је реч о структури ученика према разреду који похађају из Табеле 1 можемо видети да 30,9% испитаника похађа први разред средње школе, 27,4% похађа други разред, 22% похађа трећи разред и 19,7% похађа четврти разред средње школе. Ако посматрамо структуру популације према разреду (први разред 27,1%, други разред 25,87%, трећи разред 25,29% и четврти разред 21,33%) видећемо да се она не разликује значајно.
Табела 1. Структура узорка и популације.
|
Категорије |
Структура узорка (%) |
Структура популације (%) |
|
|
ПОЛ |
Мушки |
49,6 |
51,07 |
|
Женски |
50,4 |
48,93 |
|
|
РАЗРЕД |
I |
30,9 |
27,51 |
|
II |
27,4 |
25,87 |
|
|
III |
22,0 |
25,29 |
|
|
IV |
19,7 |
21,33 |
|
Извор: калкулација аутора и Републички завод за статистику.
Табела 2. Структура ученика у узорку према полу из изабраних школа.
|
Назив школе |
Пол ученика (%) |
Укупно |
|
|
мушки |
женски |
||
|
Математичка гимназија |
54,5 |
45,5 |
323 |
|
Правно пословна школа |
29,8 |
70,2 |
242 |
|
Никола Тесла |
84,0 |
16,0 |
243 |
|
Пољопривредна школа |
35,3 |
64,7 |
150 |
|
Геодетска техничка школа |
67,7 |
32,3 |
161 |
|
Надежда Петровић |
19,4 |
80,6 |
350 |
|
Милутин Миланковић |
49,4 |
50,6 |
83 |
|
Нада Димић |
38,0 |
62,0 |
50 |
|
Туристичка школа |
48,9 |
51,1 |
180 |
|
Марко Оресковић |
90,9 |
9,1 |
11 |
|
Шеста Београдска гимназија |
39,6 |
60,4 |
457 |
|
Прва Београдска гимназија |
36,1 |
63,9 |
379 |
|
Графичка школа |
40,2 |
59,8 |
92 |
|
Електротехничка школа |
94,4 |
5,6 |
342 |
Извор: калкулација аутора.
На основу структуре ученика према члановима домаћинства са којима живе, уочава се да скоро сви испитаници живе са мајком (96.30%), док са оцем живи нешто мањи број ученика (86.20%). Са баком живи сваки пети ђак, а са деком сваки десети. Такви резултати су очекивани зато што се у бракоразвод- ним парницама деца углавном додељују мајкама на старатељство. Такође, очекивано је да мали број средњошколаца живи са баком и деком јер је реч о испитаницима из Београда где деца када формирају сопствену породицу не живе у заједници са родитељима. Ово је још један показатељ добре репрезен- тативности узорка. Како би се стекао бољи увид у репрезентативност узорка анализирали смо и структуру испитаника према образовању родитеља. Резул- тати су указали да се структура образовања родитеља, у узорку и у популаци- ји, не разликује суштински и да је структура образовања очекивана. Наиме, јако мали проценат испитаника има само основно образовање што је каракте- ристично за Београд. Такође, очекивано је да највише има родитеља са завр- шеном средњом школом (42,2% мајке, 44% очеви), затим са високим образо- вањем (25,9% мајке, 24,1% очеви), вишим образовањем (22,3% мајке, 21,6% очеви) и на крају са академским титулама (7,4% мајке, 9% очеви). Ако се пос- матра структура средњошколаца према запослености родитеља, уочава се да су у 61,2% случајева оба родитеља запослена, у 32,6% случајева ради само један родитељ, а само у 6,2% случајева су оба родитеља незапослена. Истраживање је део обимнијег истраживања о знању и перцепцији ученика о природним катастрофама спроведеног од стране аутора (Цветковић, 2015; Цветковић ет ал., 2015; Цветковић & Станишић, 2015).
Резултати и дискусија
Увођење предмета ,,безбедносна култура“ у наставни план и програм ос- новних и средњих школа у Србији подразумева детаљно испитивање свих околности. Завод за школство и Министарство унутрашњих послова – Сектор за ванредне ситуације и цивилну безбедност у Црној Гори, у сарадњи са УНИ- ЦЕФ-ом спровели су пројекат ,,Спремност за одговор на катастрофе и смање- ње ризика од катастрофа“. Циљ пројекта је био да се ученицима и професори- ма пружи потребно знање и понуде објашњења како се треба понашати како би смањио утицај природних катастрофа. У оквиру овог пројекта више од 80 општинских службеника, представника школа и локалних заједница, као и запослених у невладином сектору учествовало је у радионицама ,,Деца и сма- њење ризика од катастрофа” како би се подигла свест о потреби да се смање ризици од пожара, земљотреса и поплава са фокусом на безбедност у школама. Истраживање урађено на узорку од 250 ученика и родитеља показало је да је припремљеност школа за случај природних катастрофа веома лоша и да је не- опходно да ученици и наставници науче више о природним катастрофама и поступцима за смањење ризика од катастрофа. У пет одабраних пилот школа у Улцињу, Беранама, Бару, Котору и Подгорици, група експерата уз активно учешће деце и наставника извршила је процену угрожености од земљотреса и одрадила планове заштите и спасавања од земљотреса. Рад на припреми школ-
ског програма о смањењу ризика од катастрофа урађен је након истраживања које је спроведено међу ученицима и наставницима о њиховом знању и пона- шању у вези са природним катастрофама и могућношћу да се на њих реагује у школама (УНИЦЕФ-Црна Гора, 2016).
У циљу испитивања ставова ученика, постављено им је питање да ли су за увођење предмета ,,безбедносна култура“ у наставни план и програм сред- њих школа у Србији. У највећој мери, ученици нису сигурни да ли су за увођење предмета (47,8%). Са друге стране, 26,2% ученика је одговорило да је за увођење предмета, док је 24,7% дало негативан одговор. Како би се дошло до валидних закључака о томе шта све утиче на ставове ученика о увођењу предмета испитани су утицаји одређених фактора. За тестирање независности појединих фактора и ставова испитаника коришћен је Hi-квадрат тест. Судећи према добијеним резултатима, утврђено је да на ставове испитаника о увођењу предмета статистички значајно утичу пол, године старости, запосленост роди- теља, образовање оца и мајке, разред (табела 2).
Табела 2. Приказ резултата Hi-квадрат теста независности (χ2) одређених каракте- ристика ученика и става о увођењу предмета
|
Став ученика о увођењу предмета |
|
|
Пол |
,000* |
|
Године старости |
,005* |
|
Запосленост родитеља |
,005* |
|
Образовање оца |
,037* |
|
Образовање мајке |
,006* |
|
Разред |
,000* |
|
Просек у школи |
,405* |
|
Живот са оцем |
,757* |
|
Живот са мајком |
,214* |
|
Живот са дедом |
,301* |
|
Живот са бабом |
,808* |
* статистички значајна повезаност – п ≤ 0,05
Опште је познато да постоји разлика између мушкараца и жена у погле- ду њихових различитих морфолошких и анатомских карактеристика, али и психолошких фактора као што су особине личности и вредносне оријентације. На основу тестирања независности пола и става о увођењу предмета, утврђено је да испитаници женског пола у статистички већој мери (30%) у односу на мушкарце (23,4%) подржавају увођење таквог предмета. Одређени резултати истраживања показују да је школска едукација ученика о катастрофама допри- нела повећању знања ученика али није имала утицаја на ниво припремљености (Ronan, Johnston, Daly, & Fairley, 2001; Shiwaku, Shaw, Chandra Kandel, Narayan Shrestha, & Mani Dixit, 2007). Резултати тестирања независности показују да постоји статистики значајан утицај година старости испитаника на ставове о увођењу предмета. Испитаници који су најмлађи, тј. који су 14 година старос- ти у највећој мери (32,1%) у односу на остале (15 – 25,6%, 16 – 24,5%, 17 – 26,2%, 18 – 25%) подржавају увођење предмета безбедносна култура. На осно- ву приказаних резултата, утврђено је да у најмањој мери увођење таквог пред-
мета подржавају најстарији испитаници, тј. они који имају 18 година. Породи- ца коју не треба схватити ни као посебну биопсихолошку заједницу, ни као основну ћелију друштва, већ као примарну заједницу добровољног удружива- ња људи где се на природан начин врши социјализација игра једну од од- лучујућих улога на формирање ставова код детета у погледу себе и света који га окружује (Вукоје, 2012). Са друге стране, исувише запослени родитељи ни- су у стању да се у потпуности посвете својим улогама према деци. Резултати показују да испитаници чији су родитељи незапослени у највећој мери (34,6%) у односу на испитанике чији је један родитељ запослен (28,2%) и чија су оба родитеља запослена (24,2%) подржавају увођење предмета безбедносна култу- ра. Када је у питању разред средње школе који испитаник похађа, утврђено је да одлични ђаци у највећој мери (29,1%) у односу на остале (довољан – 27%, добар – 23,5%, врло добар – 26,2%) подржавају увођење предмета. У односу на образовање очева испитаника, испитаници чији очеви имају завршену средњу школу у највећој мери (27,1%) у односу на остале категорије очева испитаника (основно образовање – 26,3%, више – 24%, факултет – 26,8% и постдипломске – 26,2%) подржавају увођење предмета безбедносна култура. Са друге стране, у односу на образовање мајке, испитаници чије мајке имају завршену основну школу у највећој мери (36,8%) у односу на остале категорије мајки испитаника (средње образовање – 26,5%, више – 24,6%, факултет – 26,2% и постдипломске – 26,5%).
Имајући у виду значај образовања о катастрофама, у Србији се на више факултета може наићи на предмете у погледу смањења ризика од катастрофа, чак су се на појединим факултетима формирали и читави смерови. На Факул- тету безбедности постоји ужа научна област Цивилна заштита и заштита жи- вотне средине, где се кроз различите предмете изучава област ванредних ситу- ација и природних катастрофа (Систем цивилне одбране, Цивилна заштита, Заштита животне средине, Систем заштите и спасавања, Просторно планирање и заштита, Основи екологије). Са друге стране, у оквиру Криминалистичко- полицијске академије постоји ужа научна област ,,Ванредне ситуације“, а у оквиру ње различити предмети о ванредним ситуацијама (Безбедност у ванре- дним ситуацијама, Управљање ризицима у систему заштите и спасавања, Спречавање и сузбијање пожара, експлозија и хаварија).
Закључак
Интегрисано смањење ризика од катастрофа је незамисливо без импле- ментације одређених наставних садржаја о катастрофама у наставне планове и програме основног и средњег образовања ученика у Србији. Међутим, пре саме имплементације таквих активности, потребно је континуирано спроводи- ти истраживања и кампање са циљем подизања свести грађана о озбиљностима последица и могућностима управљања у природним катастрофама. У истражи- вању које је спроведено, утврђено је да највећи број испитаника није сигуран да ли је за увођење предмета у оквиру којег би се изучавали наставни садржаји о безбедносној проблематици. Тако добијени резултати би се могли довести у
везу са недовољно развијеном свешћу младих људи о безбедносним изазовима, ризицима и претњама безбедности. Свакако, тешко је неподржавати увођење таквог предмета уколико код особе постоји јасна свест о неопходности разви- јања безбедносне културе. Имајући у виду да је човек под утицајем различитих демографских, социо-економских и психолошких фактора, у раду је утврђено да на ставове испитаника о увођењу предмета статистички значајно утичу пол, године старости, запосленост родитеља, образовање оца и мајке, разред. Пола- зећи од тако добијених резултата, доносиоци одлука у Србији могу искористи- ти чињенице које су понуђене у овом раду и креирати одређене стратегије и програме увођења наставног предмета безбедносна култура у основним и сре- дњим школама. Да би један тако осмишљен предмет опстао у наставним пла- новима и програмима, потребно је врло опрезно дефинисати неопходни садр- жај и приступе таквој проблематици. Поред тога, зналачки одабран настав- нички кадар који би изводио наставу из наведеног предмета мора поред обра- зовне испуњавати и високе педагошке критеријуме. У циљу дубљег сагледа- вања проблематике увођења таквог предмета, потребно је спровести додатна истраживања како би се тестирао ниво прихватљивости одређених садржајних тема из области безбедности, тј. катастрофа. Наставни план и програм наведе- ног предмета би требало детаљно прецизирати, како би се озбиљне теме безбе- дности ученицима изложиле на једноставан, прихватљив и занимљив начин.
Литература:
-
Becker, S. (2000). Environmental disaster education at the university level: an integrati- ve approach. Safety science, 35(1), 95-104.
-
Çakın, Y., Petal, M., Sezan, S., & Türkmen, Z. (2006). Public Education–Disaster Prepa- redness Education Program in Turkey. Paper presented at the poster), 100th Anniversary Earthquake Conference, CA: San Fransisco.
-
Chhokar, K. (2010). Higher education and curriculum innovation for sustainable deve- lopment in India. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(2), 141- 152.
-
Cvetković, V. (2015). Faktori uticaja na znanje i percepciju učenika srednjih škola u Beogradu o prirodnim katastrofama izazvanim klizištima. Bezbednost, LVII(1/2015), 32-51.
-
Cvetković, V. (2015). Spremnost građanna za reagovanje na prirodnu katastrofu izazva- nu poplavom u Republici Srbiji. Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti.
-
Cvetković, V., & Stanišić, J. (2015). Relationship between demographic and environ- mental factors with knowledge of secondary school students on natural disasters., SASA,
. Journal of the Geographical Institute Jovan Cvijic, 65(3), 323-340.
-
Cvetković, V., Dragićević, S., Petrović, M., Mijaković, S., Jakovljević, V., & Gačić, J. (2015). Knowledge and perception of secondary school students in Belgrade about earthquakes as natural disasters. Polish journal of environmental studies, 24(4), 1553- 1561. doi:10.15244/pjoes/39702.
-
Dufty, N. (2009). Natural hazards education in Australian schools: How can we make it more effective? The Australian Journal of Emergency Management, 24(2), 13-16.
-
Gray, D. (1996). Disaster plan education: how we made and tested a video. Journal of accident & emergency medicine, 13(1), 21-22.
-
Jakovljević, V., Cvetković, V., & Gačić, J. (2015). Prirodne katastrofe i obrazovanje. Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet bezbednosti.
-
Johnson, V. A., Ronan, K. R., Johnston, D. M., & Peace, R. (2014). Evaluations of disas- ter education programs for children: A methodological review. International Journal of Disaster Risk Reduction, 9, 107-123.
-
Lidstone, J. (1996). Disaster education: Where we are and where we should be. Interna- tional perspectives on teaching about hazards and disasters, 3.
-
Nacionalna strategija zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama. ,,Sl. glasnik RS“, broj 86 od 18 novembra 2011. godine.
-
Ronan, K. R., Johnston, D. M., Daly, M., & Fairley, R. (2001). School children’s risk perceptions and preparedness: A hazards education survey. Australasian Journal of Disa- ster and Trauma Studies, 1(1).
-
Ru Gwee, Q., Shaw, R., & Takeuchi, Y. (2011). Chapter 2 Disaster Education Policy: Current and Future Disaster education (pp. 23-44): Emerald Group Publishing Limited.
-
Shaw, R., Shiwaku, K., & Takeuchi, Y. (2011). Disaster education. United Kingdom: Emerald group publishing limited.
-
Shiwaku, K., Shaw, R., Chandra Kandel, R., Narayan Shrestha, S., & Mani Dixit, A. (2007). Future perspective of school disaster education in Nepal. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 16(4), 576-587.
-
Stajić, Lj., Mijalković, S. & Stanarević, S. (2005). Bezbednosna kultura. Beograd: Dra- ganić.
-
UNICEF – Crna Gora, Internet adresa: https://www.unicef.org/montenegro/campaigns.html, pristupljeno 23.08.2016. godine.
-
Vukoje, J. (2012). Osnovne funkcije savremene porodice. Svarog, 1(4), 137-144.
-
Zakon o vanrednim situacijama. „Sl. Glasnik RS“, br. 111/09, 92/11 i 93/12.


