U periodu od 1. do 5. februara 2024. godine, Naucno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama je sprovelo intenzivnu skijaško-spasilačku obuku, koja je predstavljala izuzetan spoj teorijskih saznanja i praktičnih veština.
Naši predavači, stručnjaci u oblasti planinskog spašavanja, pružili su polaznicima duboke uvide u identifikaciju rizika na skijalištima, upravljanje u vanrednim situacijama i pružanje neophodne prve pomoći na zahtevnim planinskim terenima. Praktični deo obuke posvećen je skijaško-spasilačkim tehnikama, uključujući osnove spašavanja iz snežnih lavina i bezbedan transport povređenih.
Uspeh ove obuke odražava se kroz visok nivo osposobljenosti i veština koje su polaznici demonstrirali tokom završnih evaluacija. Ovaj događaj doprinosi unapređenju opšte bezbednosti na skijaškim terenima, jačajući sposobnosti društva za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama.
Naucno-stručno društvo izražava zahvalnost svim učesnicima, instruktorima i partnerima koji su svojim doprinosom učinili ovu obuku izuzetno uspešnom. Verujemo da će stečena znanja i veštine imati trajan pozitivan uticaj na sigurnost na skijalištima i smanjenje rizika u vanrednim situacijama.
Večernje novosti
POŽAR u kineskom tržnom centru na Novom Beogradu je samo vrh ledenog brega sličnih katastrofa, što je već iste večeri pokazala vatrena stihija u banji u Bezdanu
OPŠTINE NEMAJU BUDžET ZA VANREDNE SITUACIJE: Prof. dr Vladimir Cvetković sa Fakulteta bezbednosti o smanjenju rizika od katastrofaV. Cvetković
Ogromne posledice izazivaju banalno neznanje iz oblasti bezbednosti i neispravni sitni kućni uređaji, upozorava ekspert angažovan u pisanju nove Nacionalne strategije smanjenja rizika od katastrofa i upravlјanja u vanrednim situacijama, dr Vladimir Cvetković, profesor Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu.
– Građani koji vole da majstorišu u klasične toplјive osigurače umesto pregorele odgovarajuće tanke licne stavlјaju deblјe žice od preporučenih čime dovode do palјenja instalacija i uređaja, ne paze na mini-kalorifere i grejalice koje se pregrevaju i pale, a prema zvaničnoj statistici MUP, Sektora za vanredne situacije, jedan od najčešćih uzroka požara postaju i električni osveživači vazduha! Ljudi isklјuče sve uređaje osim ovih koji imaju direktno napajanje, lako se pregreju, zapale i izazovu katastrofalne požare. Očigledno je da se kao uzroci nameću elementarno neznanje o bezbednosnim rizicima i neobučenost za postupanje u različitim vanrednim situacijama – kaže prof. dr Cvetković.
Nјega su kao eksperta za upravlјanje rizicima u vanrednim situacijama UN angažovale u okviru radne grupe za pisanje nove srpske nacionalne strategije smanjenja rizika od katastrofa i upravlјanja u vanrednim situacijama, a u čemu su imala obavezu da mu pruže pomoć sva naša nadležna i relevantna ministarstava.
– Neka od izuzetno važnih ministarstava za pružanje podataka za izradu Strategije nisu u potpunosti shvatala značaj izrade ovog akta, a činilo se kao da ih ova tema uopšte ne zanima! To je naša stara bolјka marginalizacije životno važne teme. Na primer, za prethodnu Nacionalnu strategiju iz 2011, nikada nije usvojen akcioni plan za realizaciju predviđenih mera unapređenja identifikovanih nedostataka, pa je ona ostala mrtvo slovo na papiru. Ispod radara je svojevremeno prošlo i ukidanje budžeta za vanredne situacije. Prema nekadašnjem zakonu svaka lokalna samouprava je imala obavezu da izdvaja određena sredstva za slučaj vanrednih situacija, ali je neko u doba svetske ekonomske krize odlučio da ta obaveza treba da se ukine, a da se novac potroši. Sada su UN finansirale moje angažovanje u izradi nacionalne strategije i akcionog plana, koje sam uradio uz pomoć radne grupe, pre oko godinu dana, ali memalo brine što strategija još nije u proceduri usvajanja u Narodnoj skupštini – kaže prof. dr Cvetković.
On naglašava da preventivne strukturne i nestrukturne mere u Srbiji moraju da se unaprede u velikoj meri, jer postoje jasni sistemski pokazatelјi velikih problema u ovoj oblasti.
– Kada pitate građane zašto ne žele da unaprede svoju pripremlјenost, oni odgovaraju da to nije njihova nadležnost i obaveza i da oni plaćaju porez da bi se time bavile policija i vatrogasno-spasilačke jedinice. Neverovatan je taj način razmišlјanja, prema kome bi ispred vrata svakog domaćinstva trebali da dežuraju lični policajac i vatrogasac-spasilac – kaže profesor.
Kada je reč o bezbednosnoj kulturi, on naglašava da naši nadležni državni organi imaju zakonsku obavezu obuke stanovništva za reagovanje u vanrednim situacijama.
– Nekada smo imali i Civilnu zaštitu i Odbranu i zaštitu u školama, i učile su se korisne stvari iz oblasti bezbednosti, a sada nema te teme ni u okviru građanskog vaspitavanja, iako je ona suštinski deo vaspitanja. Fakultet bezbednosti Univerziteta u Beogradu je viša puta inicirao da se u srednje škole uvede predmet Bezbedosna kultura, jer je praksa pokazala da je to znanje izuzetno bitno. Nažalost, baš u slučaju požara vidi se da kod nas lјudi najčešće stradaju zbog nedostataka znanja i nepravilnog postupanja prilikom evakuacije, iako su zdravi i pokretni. Mnogo više ih se uguši nerazumno bežeći nego što ih izgori. Naravno da i tehnika i oprema naših vatrogasno-spasilačkih jedinica treba da se pobolјšaju, inovacijama koje se u svetu već koriste, nisu skupe i veoma su efikasne.
LjUDI REŠAVAJU PROBLEME
BEZ unapređenja svesti i znanja lјudi, probleme ne mogu da reše ni najnaprediji sistemi za zaštitu i spasavanje. Određena istraživanja u razvijenim zemlјama su, na primer, pokazala da sistemi vredni milijarde dolara mogu biti nefunkcionalni zato što pojedinci nisu bili dovolјno obučeni da rukuju njima. Uzaludno je posedovanje najsavremenijeg sistema zaštite u vanrednim situacijama, ako čovek koji treba da ga koristi nije teorijski obučen i praktično utreniran – kaže prof. dr Cvetković.
Podelite ovo:
Apsolutna bezbednost od požara ne postoji, česti uzroci su nehat i nepažnja
Novobeograđane je juče probudio niz eksplozija i vatra iz Kineskog tržnog centra, koji je već jednom goreo, pre dve i po godine. Još se ispituje šta je uzrok požara. Profesor Fakulteta za bezbednost Vladimir Cvetković navodi za RTS da je taj objekat izgrađen u skladu sa svim preporukama Zakona o zaštiti od požara ali da apsolutna bezbednost ne postoji. Naveo je da se radi nova nacionalna strategija za smanjenje rizika od katastrofa u kojoj bi trebalo da budu otklonjeni postojeći nedostaci.
Sa vatrenom stihijom u Kineskom tržnom centru na Novom Beogradu, vatrogasci su se borili puna četiri sata. Vatru je gasilo 76 vatrogasca-spasilaca sa 25 vozila i tri helikoptera MUP-a.
Razgovor Milice Milosvlјević sa Vladimirom Cvetkovićem
Profesor Fakulteta za bezbednost Vladimir Cvetković navodi za RTS da je taj objekat izgrađen u skladu sa svim preporukama Zakona o zaštiti od požara.
“Naravno, apsolutna bezbednost ne postoji. Iako vi preduzmete sve tehničke mere zaštite od požara, ipak je uzrok požara vrlo često u rukama lјudi koji se nalaze unutar tih objekata. Vrlo često su to nehat i nepažnja”, navodi Cvetković.
Za smanjenje rizika od katastrofa važne preventivne mere
Ovakvi požari, kako navodi, uglavnom se dešavaju tokom zime, zbog kvarova na grejnim telima.
“Dakle, MUP je preduzeo sve mere, međutim, kada analizirate koji su to uslovi kada nastaje ovakva vrsta požara, dakle, radi se o niskim temperaturama kada, recimo, zaposleni koriste odgovarajuća grejna tela i usled nekih kvarova ili neispravnosti tih grejnih tela može vrlo lako doći do požara”, kaže gost Jutarnjeg dnevnika.
Kineski tržni centar bio je pun lako zapalјive robe – tekstila, plinskih boca. Na pitanje da li je uopšte moguće adekvatno obezbediti takve prostore, tržne centre, prodaje na otvorenom, zatvorenom, a da se takve situacije izbegnu, odgovara da su tu važne preventivne mere.
“Neophodno je preduzeti sve preventivne građevinske, mašinske, elektrotehničke i druge mere kako ne bi došlo do požara”, ističe gost Jutarnjeg dnevnika.
Požari u urbanim sredinama se brzo šire
Kada je reč o požarima u urbanim sredinama, napominje da su oni vrlo kompleksni jer se vrlo brzo šire, imajući u vidu gustinu naselјenosti, a i takođe neophodne taktičke i operativno-taktičke mere i radnje koje rukovodioci takvih intervencija moraju da preduzimaju u konkretnom slučaju.
“Kada je reč o Kineskom tržnom centru, dakle, sama vrsta i količina gorive materije koja je bila prisutna je dodatno otežavala ove operacije. Načelnik sektora je upravo i doneo odluku da angažuje helikoptersku jedinicu jer je doneta procena da je nemoguće uz pomoć 25 vozila i 76 vatrogasaca u kratkom periodu lokalizovati požar”, ukazuje Cvetković.
Nova nacionalna strategija za smanjenje rizika od katastrofa
Na pitanje kakav je naš sistem zaštite, da li je adekvatan, da li tu treba nešto promeniti, odgovara da je on na odgovarajućem nivou razvijenosti, ali da je MUP počeo proceduru izrade nove nacionalne strategije za smanjenje rizika od katastrofa, u kojoj se na sveobuhvatniji način identifikuju svi rizici i preduzimaju sve preventivne mere.
“Kao član radne grupe za izradu te nove nacionalne strategije, mi smo identifikovali određeni broj nedostataka, koje je neophodno u doglednoj budućnosti i dugoročno do 2030. godine otkloniti kako bi se rizik od potencijalnih katastrofa i ovakvih događaja smanjio na prihvatlјiv nivo”, navodi gost Jutarnjeg programa.
Ističe da hitno treba unaprediti opremlјenost naših snaga zaštite i spasavanja.
“Dakle, jednostavno nismo u dovolјnoj meri opremlјeni u odnosu na savremena inovativna rešenja zaštite i spasavanja lјudi. Potrebno je unaprediti institucionalne i normativno-pravne okvire našeg sistema, a pored toga potrebno je razviti odgovarajuće bezbednosne procedure za reagovanje u različitim vanrednim situacijama”, kaže Cvetković.
Unaprediti bezbednosnu kulturu građana
Pored toga, smatra gost Jutarnjeg programa, potrebno je unaprediti bezbednosnu kulturu građana.
“Vi možete preduzeti sve strukturne mere da ne dođe do požara, međutim, ako vam je nivo kulture otpornosti građana na niskom nivou, da građani ne znaju ili ne preduzimaju odgovarajuće mere kako bi sprečili nastanak požara, onda ceo taj sistem ne može doći do izražaja. Dakle, preporuka je da se kontinuirano radi na unapređenju bezbednosne kulture građana u smislu da oni znaju da identifikuju uzrok požara, da preduzmu sve preventivne mere, da do toga ne dođe, i ako dođe, da brzo obaveste nadležnu vatrogasno-spasilačku jedinicu”, zaklјučio je Cvetković.
DRUGI NACIONALNI SEMINARA IZ OBLASTI UPRAVLjANјA RIZICIMA U VANREDNIM SITUACIJAMA
Okrugli sto – Snage i slabosti upravlјanja rizicima od katastrofa u Srbiji: implikacije na nacionalnu bezbednost
Uvodna predavanja na Drugom nacionalnom seminaru za mlade iz oblasti upravljanja rizicima u vanrednim situacijama
Gostovanje - 150 minuta - Otpornost na katastrofe izazvane zemljotresima, PROF. DR VLADIMIR M. CVETKOVIĆ
PREDSEDNIK NAUČNO-STRUČNOG DRUŠTVA ZA URPAVLJNJE RIZICIMA U VANREDNIM SITUACIJAMA
ORGANIZATOR DRUGOG NACIONALNOG SEMINARA IZ OBLASTI UPRAVLJANJA RIZICIMA U VANREDNIM SITUACIJAMA
Imenovan od strane undp za konsultanta za razvoj strategije za smanjenje rizika od katastrofa (ekspert), 2022
Imao sam čast i zadovoljstvo da sam bio imenovan od strane UNDP za konsultanta za razvoj nove Strategije za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje u vanrednim situacijama Srbije (ekspert) u toku 2022. godine. Uspešno samo izradili tekst nove Strategije i Akcionog plana koji je u procesu usvajanja.
Svrha angažovanja je bila da obezbedim ekspertizu u oblasti upravljanja rizicima od katastrofa u izradi Ek-Ante analize za novu Strategiju za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama za period 2023-2030 (Strategija), učestvujem u izradi Strategije i Akcionog plana.
Cilj angažovanja – Podržati implementaciju projekta EU za civilnu zaštitu i jačanje otpornosti na katastrofe u Republici Srbiji.
UNDP – EU for Civil Protection and Disaster Resilience Strengthening in the Republic of Serbia, appointed for the DRR Strategy Development DRM Consultant (expert), 2022, Duty Station – Homebased. Purpose: to provide expertise in the disaster risk management area in the development of Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy), and drafting of the Strategy. Objective: to support implementation of EU for Civil Protection and Disaster Resilience Strengthening in the Republic of Serbia Project. Scope of works: more specifically, under the direct supervision of UNDP Project Manager, collaboration with DRR Strategy Development Consultant, and close cooperation with Sector for Emergency Management of the MoI (SEM) and the Sector for International Cooperation, EU Affairs and Planning of the Ministry of Interior (SICEAP), and consultations with the members of the Special Working Group (SWG), he performed the following tasks divided in two phases: Phase I: Ex-Ante Analysis for the new Strategy and Phase II: Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027.
Title: DRR Strategy Development DRM Consultant
Project: Country Cooperation Framework (CCF)
Reporting to: UNDP Project Manager
Duty Station: Homebased
Contract Type: Individual Contract (IC) or Reimbursable Loan Agreement (RLA) for applicants employed by any legal entity
Duration: April 2022 – October 2022
(up to 30 working days in the given period)
Background
I Purpose
To provide expertise in the disaster risk management area in the development of Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy), and drafting of the Strategy.
II Objective
To support implementation of EU for Civil Protection and Disaster Resilience Strengthening in the Republic of Serbia Project.
III Background Information
Disaster affect Serbia’s economic and environmental standing, diminish the country’s development potential, pose a risk to social stability, and jeopardize EU investments. The effectiveness of the disaster risk management system relies on the adequate human, physical, and financial capacities for planning, preparation, responding, and post-disaster recovery, as well as on proper vertical and horizontal coordination between all the relevant institutions.
Global Crisis Severity Index with an average score of 3.5 places Serbia in the group of medium-risk and rather stable countries. Although the applied INFORM methodology assesses Serbian vulnerability as moderately low, it still recognizes institutional and governance shortcomings (scored with 5.2) and DRR (5.7) as having undermining impact on the overall coping capacity. The critical problem of the Serbian Disaster Risk Reduction and Emergency Management System is the fragmentation of the institutional framework, procedures, and insufficient capacities at the central and local level for adequate prevention, preparation, and response to disaster risk needs of the communities and population.
The Law on Disaster Risk Reduction and Emergency Management pursuant to the Article 12 envisages the establishment of the Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management. The Strategy will establish policies and guidelines for the activities of public authorities and other subjects in the disaster risk reduction (DRR), and the development of normative and institutional framework for DRR. Besides EU strategies in the DRR area (EU Internal Security Strategy, EU strategy for supporting disaster risk reduction in developing countries etc.), EU Directives and other international commitments undertaken by the Republic of Serbia in the DRR area is also the Sendai Framework 2015-2030 defining the expected objectives and results, guiding principles, action priorities, stakeholders’ roles, and international cooperation and global partnership. The Law on Planning System regulates the planning system in the Republic of Serbia, the management of public policies and mid-term planning, type and content of planning documents which all institutions involved in the planning system propose, adopt and implement depending on their mandate, mutual harmonisation of planning document, the process of establishing and implementing public policies and the responsibilities for reporting on their implementation, as well as mandatory analysis of effects and performance evaluation of these regulations. The MoI has officially launched the process of development of the Strategy on 20 January 2022. To discuss all issue of relevance, apply multi-sectorial approach and adequately involve all relevant stakeholders in all phases of this process, the MoI has established Special Working Group (SWG) for the drafting the proposal of the Strategy, chaired by the Head of Sector for Emergency Management of the MoI (SEM) and the Head of Risk and Emergency Management Directorate (REMD) as SWG deputy chairman, with the participation of representatives of relevant units with the MoI (Sector for International Cooperation, EU Affairs and Planning of the Ministry of Interior, Intervention Units, Gendarmerie, and Secretariat of the MoI), the Public Policy Secretariat of the Republic of Serbia, Republic Water Directorate, Veterinary Directorate, Plant Protection Directorate and Forest Directorate of the Ministry of Agriculture, Forestry and Water Management, Ministry of Mining and Energy, Ministry of Education, Science and Technical Development, Ministry of Public Administration and Local Self-Government, Ministry of Environmental Protection, Ministry of Defence, Ministry of Health, Ministry of Finance, Ministry of Construction, Transport and Infrastructure, Ministry of Culture and Information, Ministry of Labour, Employment, Veteran and Social Affairs, Ministry of Human and Minority Rights and Social Dialogue, Public Investment Management Office, Republic Hydrometeorological Institute, Serbian Radiation and Nuclear Safety and Security Directorate, Geologic Survey of Serbia, Serbian Environmental Protection Agency, Seismological Survey of Serbia, as well as the representatives of Standing Conference of Towns and Municipalities and the Red Cross of Serbia.
The process of development and the content of each public policy document is defined by the Law on Planning System, and the Regulation on the Methodology of Public Policy Management, Policy and Regulatory Impact Assessment, and Content of Individual Public Policy Documents. The first step in the process of developing the Strategy is the development of the Ex-Ante Analysis, and next is drafting the Proposal of the Strategy with the Action Plan.
In March 2022, UNDP has engaged DRR Strategy Development Consultant tasked to develop Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy), draft the Strategy and an accompanying Action Plan for the implementation of the Strategy.
Description of responsibilities
UNDP is seeking a qualified consultant tasked to provide expertise in the disaster risk management area in the process of developing Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy) and drafting the Strategy.
The Consultant shall, in cooperation with DRR Strategy Development Consultant, prepare the Ex-Ante Analysis and the Strategy in line with the Law on Planning System, and the Regulation on the Methodology of Public Policy Management, Policy and Regulatory Impact Assessment, and Content of Individual Public Policy Documents of the Public Policy Secretariat of the Republic of Serbia (the Methodology) and, with special attention given to gender mainstreaming in developing public policies.
Scope of works
More specifically, under the direct supervision of UNDP Project Manager, collaboration with DRR Strategy Development Consultant, and close cooperation with Sector for Emergency Management of the MoI (SEM) and the Sector for International Cooperation, EU Affairs and Planning of the Ministry of Interior (SICEAP), and consultations with the members of the Special Working Group (SWG),the Consultant shall perform the following tasks divided in two phases:
Phase I: Ex-Ante Analysis for the new Strategy
1. Conduct initial document/data collection and desk review, including background analysis and stakeholder analysis;
2. In collaboration with the Strategy Development Consultant conduct SWOT analysis:
– Interpret the data obtained through questionaries for Ex-Ante Analysis for the SWG in the context of SWOT analysis;
– Conduct a consultative process with representatives of the SWG to review and agree on the content of the SWOT analysis and
– Conduct SWOT analysis in collaboration with the Strategy Development Consultant.
3. Collaborate with the Strategy Development Consultant in developing Ex-Ante Analysis Paper which shall at least include:
– Analysis of existing state and identify the change to be achieved by implementation of public policies measure, conditions for that change, and cause-and-effect relationships between these conditions;
– Established general and specific objectives of public policy, with accompanying indicators to measure the achievement of results;
– Identifying options (at least two feasible options, apart from the ‘status quo’) – potential measures or group of measures for achieving the objectives and resources for their implementation;
– Analysis of the effects of options – analysis of financial, social, economic, environmental and managerial effects, mapping of effects, applied analytical tools, risk assessment and scenario analysis for each of the option;
– Defined criteria, comparation process and selection of an optimal option or an optimal combination of considered options;
– Defined type of the public policy document, that is, the regulations by which they will intervene;
– Identified necessary resources for implementation and monitoring of the Strategy and established indicators at the level of measures.
Phase II: Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027
1. Collaborate with the Strategy Development Consultant in developing the Draft Proposal of the Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 which shall at least include:
– Introduction (legal basis and reasons for drafting and passing the Strategy, and information on the institutions involved in its development);
– Data on the public policy documents and legal framework of relevance to the Strategy and mutual links;
– Description of the current situation (situation analysis) in the respective area of public policies, including ex-post analysis, with reference to available studies and analysis documenting the problem and the need for intervention;
– Definition of desired changes (vision, i.e. desired situation and causal links, identification of desired change with its elements and causal relation, and identification of interested or impacted parties or individuals);
– Definition of objectives – the overall objective and up to 5 specific objectives of the policy established by the Strategy or other relevant policy, strategic or planning document, and indicators at both level of objectives, with provided baseline and target values, and sources of verification.
– Identification of measures and alternative measures for achieving the objectives, with identification and formulation of output indicators at the level of measure, as well as a brief overview of projects to implement these measures;
– Conducting analysis of measures through assessing their effects on individuals and legal entities, analysing their social and economic effects and environmental impact, as well as managerial effects with special emphasis on gender equality and impact on micro, small and medium enterprises. This analysis shall be performed for each of the considered options, and the Consultant shall prepare a Report on the analysis of measures.
– Identified mechanisms for the implementation of measures with information on the lead institution, assessment of needed financial and other material resources, information on the manner of funding sources and their provision, as well as deadlines for the implementation of measures;
– Defined ways for assessing the achieved results and efficiency of the public policy document, including identification of key output indicators at the level of overall and specific objectives for measuring efficacy and efficiency of implementation of established public policies and sources of verification of these results;
– Defined mechanism for reporting on results with clearly stated responsibility for notification on the Strategy implementation, reporting scope and deadlines;
– Information on results of conducted consultation with clearly stated attitudes of consulted groups on the considered alternative measure, followed by justification on their adoption or refusal;
– Assessment of financial resources needed for the realisation of each of the measure and identification of their funding sources;
– Assessment of financial effects on the state budget in line with the Law on Budget System of the realisation of each of the measure, and if in the budget for the current year the what basis on which these funds are provided; and
– Information on the regulations to be adopted or amended to implement the measures.
2. Conduct a consultative process with representatives of the SWG, including scientific and professional institutions and individuals, international organisations (e.g. UNDP, UNDRR and OSCE) and donors, with the observer status in a form of an extended SWG to review and agree on the content of the Strategy. This process shall include preparation of material for the SWG, moderating the discussion, receiving and consolidating expressed comments and suggestions for improvement, and incorporating them in the respective document. The Consultant is obliged to send draft material to the members of the SWG at least two weeks before the meeting.
3. Prepare Final Proposal of the Strategy in cooperation with the Special Task Group for the Public Debate. Participate in the Public debate on the subject documents and, on the basis of Public Debate Report, reflect accepted comments and suggestion for improvement in the Proposal of the Strategy .
OVO JE VAŽNO DA ZNATE AKO IZBIJE POŽAR U VAŠOJ ZGRADI! Stručnjak otkrio kako da sačuvate živu glavu i šta prvo da uradite ako bukne vatra
Neispravna električna instalacija, neispravni električni uređaji, neadekvatno korišćenje plinskih boca, neadekvatno zbrinjavanje uređaja koji se napajaju električnom energijom, kao i neadekvatno održavanje odžaka i pećnica za grejanje samo su neki od uzroka požara u stambenim objektima u Srbiji. Profesor dr Vladimir Cvetković, sa Fakultet bezbednosti u “Jutro na Blic”, koje se emituje svakog radnog dana od 07:45 časova na MTS kanalu 115, “Blic” TV-a, ističe da naši građani nisu dovoljno edukovani o uzrocima i posledicama požara. Kaže i da je važno da se više pažnje posveti edukaciji građana. Prilikom izlaska iz stana trebalo bi da bude praksa da proverite sve električne uređaje, da isključite punjače, osveživače, uređaje za komarce, proverite da li vam je ugašen šporet ili pegla i tek onda izađete, kaže profesor Cvetković.
Neispravna električna instalacija, neispravni električni uređaji, a sa druge strane i neadekvatno korišćenje npr. plinskih boca. Što se tiče neispravnih električnih uređaja, istraživanja su pokazala da najčešći uzrok nastanka požara je upravo činjenica da ste ostavili osveživač prostorije uključen u struju u vašem stanu i izašli iz njega. Tada može doći do pregrevanja, određenih električnih problema, a zatim i do zapaljenja tog uređaja – kaže Cvetković. Ako na duži vremenski period napuštamo stan, najbitnije je isključiti sve osigurače. U slučaju nastanka požara, ukoliko se nalazite u stanu koja je na petom, šestom spratu, i požar je izbio u vašem stanu, prilikom izlaska iz te prostorije, treba da zatvorite vrata sa sobom. Nikako da ostavite otvorena vrata od te sobe i od vašeg stana jer će se dim i vatra proširiti i na susedne prostorije – kaže Cvetković i dodaje: U slučaju da je požar izbio u nekom tuđem stanu, nikako ne treba započinjati evakuaciju. Istraživanja pokazuju da najveći broj naših sugrađana upravo strada u tim situacijama kada započnu da se evakuišu. Zbog dima javlja se dezorijentisanost i panika i na taj način dolazi do smrtnih ishoda. Dakle, ostanite u vašem stanu, pozovite vatrogasno-spasilačku jedinicu i čekajte da oni dođu. Pritom, zatvorite vrata, zatvorite prozore. Ukoliko imate terasu, izađite na vašu terasu, zatvorite vrata za sobom ili ih privucite za sobom – kaže Cvetković.
ŠTA SRBIJA MOŽE DA NAUČI OD GRČKE? Profesor bezbednosti dr Vladimir M. Cvetković preporučuje: Ovo su katastrofalne greške i NAJSLABIJA KARIKA u sistemu!
U jutarnjem programu Kurir televizije gostovao je profesor na Fakultetu bezbednosti Vladimir Cvetković, i dopisnik Politike iz Atine koja se uključila posredstvom Vibera, Jasmina Pavlović Stamenić u razgovoru o oluji “Danijel” u Grčkoj koja je usledila odmah nakon požara. Cvetković je posebno istakao šta je Srbija naučila od Grčke nakon katastrofa koje su je zadesile. Prema njegovom mišljenju i Srbija je podložna različitim opasnostima. Predstavio je inicijativu nacrta za smanjenje rizika i redefiniciju uprvaljanja katastrofama i izmenama novih zakona, koji ima proaktivan pristup. Njime će se predvideti i preduprediti eventualne katastrofe. Možemo da unapredimo pripremljenost. Najslabija karika u sistemu upravljanja su lokalne samouprave. One imaju obavezu da izrade tačke rizika, ali ne preduzimaju mere da ublaže mere rizika. Ne sprovode obuke. Da li ste videli u poslednjih par decenija, da se sprovode vežbe evakuacije građana? Kako da se građani ponašaju u nekim sličnim situacijama? Imamo mnogo toga da naučimo iz trenutne situacije u Grčkoj… – rekao je Cvetković. U Srbiji postoji mogućnost korišćenja broja 112 u slučaju nepogoda, koji je trebalo da radi već u julu ove godine, ali izgleda da on nije bio u funkciji kada je to bilo potrebno. Cvetković je objasnio zbog čega je broj pre svega uveden. Informaciono komunikacioni sistem za rano obaveštavanje građana odnosno broj 112 je vrlo kompleksan. Sektor za vandredne situacije radi na tome. Prema informacijama MUP, takav sistem treba da zaživi u Srbiji, jer su istraživanja pokazala da, ako su građani blagovremno obavešteni, stopa preživljavanja je visoka – dodao je Cvetković.
Gostovanje: Kurir televizija
Светска ранг листа научника 2023 (World Scientists Rankings 2023 - AD Scientific Index)
👉Evropska lista 100 najboljih naučnika društvenih nauka u Srbiji 2023 (Europe Top 100 Social Sciences Scientists in Serbia 2023)
👉Sertifikat – 14. na rang listi naučnika društvenih nauka u Srbiji, 1. u oblasti upravljanja rizicima od katastrofa (Certificate – 14 in the ranking of social scientists in Serbia, the first in the field disaster risk management)
Link – https://www.adscientificindex.com/scientist/vladimir-m-cvetkovi/5011806
Europe Scientists Social Sciences Rankings in Serbia 2023
AD Scientific Index analyzes academic studies from 218 countries, 22388 universities/institutions, and 1.352.563 scientists by using H index, i10 index and citation count criteria to present results to be used for the evaluation of productivity and efficiency by individuals and institutions. In addition to the ranking by “total H-index”, you can also see the ranking and analysis by “last 6 years H-index”, “total i10 index”, “last 6 years i10 index”, “total citations”, and “last 6 years citations”
organizator prve nacionalne bezbednosne obuke iz oblasti vanrendih situacija za mlade, lučani, 2023. godine
Prof. dr Vladimir M. Cvetković sa Fakulteta bezbednosti, učestvuje u realizaciji i obezbeđivanju brojnih ekspertiza (Ex-Ante Analysis) i pisanju ,,Nacionalne strategije zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije”.
Na međunarodnom konkursu (IPA FF Local expert) prof. dr Vladimir M. Cvetković je izabran za lokalnog eksperta iz oblasti upravljanja rizicima od katastrofa
Na međunarodnom konkursu (IPA FF Local expert) raspisanom od strane međunarodnog konzorcijuma, doc. dr Vladimir M. Cvetković sa Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu, izabran je za lokalnog eksperta iz oblasti upravljanja rizicima od katastrofa u Srbiji i zvanično angažovan na međunarodnom projektu podržanom od strane Generalnog direktorata ECHO-a, Evropske komisije za evropsku civilnu zaštitu i operacije humanitarne pomoći (DG ECHO). Nakon evaluacije CV i obavljenog intervjua sa predstavnicima konzorcijuma doneta je gore spomenuta odluka.
The international consortium established by the Italian Civil Protection Department jointly with the Administration of the Republic of Slovenia for Civil Protection and Disaster Relief (URSZR), the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB), the Romanian General Inspectorate for Emergency Situations (IGSU), the Fire Rescue Brigade of Moravian-Silesian Region, Czech Republic (FRB-MSR), the National Center for Disaster Management Foundation, Romania (CN APELL-RO) and CIMA Research Foundation, Italy (CIMA)
Tthe 3-years “EU Support to Flood Prevention and Forest Fires Risk Management in the Western Balkans and Turkey
IPA FF” program under the grant agreement signed with the European Commission Directorate-General for European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations (DG ECHO).
The scope of IPA FF is to support Albania, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, North Macedonia, Serbia and Turkey (the “Partners”) in further aligning with the EU legislation and adapting to EU practices in civil protection. In particular, the program provides Partners with support and technical assistance to improve the legal and institutional framework related to the EU Floods Directive (“EUFD”), and institutional coordination among all the actors involved in the EUFD implementation and to improve prevention, preparedness and capacity to respond to forest fires at central, regional and EU level.
Within this context IPA FF objectives under different work-packages include:
a) to improve Partners’ capacity to develop Flood Risk management Plans and develop or strengthen early warning systems procedures for floods at local and central level;
b) to improve capacities for flood risk management at transboundary level;
c) to provide technical support for developing risk assessment and risk management capabilities for forest fires;
d) to establish, equip and train ground forest firefighting modules in line with the Union Civil Protection Mechanism provisions;
e) to develop border crossing protocols and Host Nation Support (“HNS”) protocols according to the EU Guidelines on Host Nation Support.
CIMA Research Foundation – International Centre on Environmental Monitoring (“CIMA”), an Italian non-profit foundation active in the fields of Civil Protection, Early Warning Systems, Disaster Risk Reduction, Climate Change Adaptation, Marine Ecosystems and Biodiversity Conservation, is the partner within the IPA FF consortium responsible also for the centralized administrative and financial management of program resources.
Dobitnik prestižne nagrade ,,Danubius Young Scientist Award” 2017. za najboljeg mladog naučnika iz Srbije
U toku 2017. godine, dr Vladimir M. Cvetković sa Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu, izabran je za najboljeg mladog naučnika Srbije i postao je dobitnik prestižne nagrade ,,Danubius Young Scientist Award 2017″ za Srbiju koja se dodelјuje od strane Austrijskog ministarstva za nauku, istraživanje i ekonomiju (BMWFW) i Instituta za dunavski region i Centralnu Evropu (IDM) za izuzetna dostignuća u nauci. Dodeli prestižne nagrade prisustvovali su rektori Univerziteta iz dunavskog regiona (Austrije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Češke, Hrvatske, Mađarske, Moldavije, Nemačke, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Ukrajine, Hrvatske) kao i rektor Univerziteta u Beogradu, prof. dr Vladimir Bumbaširević koji je čestitao na dobijenom međunarodnom priznanju i istakao da će Univerzitet u Beogradu nastaviti da podstiče naučni razvoj svojih istaknutih mladih naučnika.
Gospođa Barbara Weitgruber, generalna direktorka Odseka za naučna istraživanja i međunarodnu saradnju Federalnoga ministarstva za obrazovanje i istraživanje Republike Austrije (BMWF), gospođa Maive Rute, zamenica direktora Zajedničkoga istraživačkog centra Evropske komisije (JRC) i gospodin dr. Erhard Busek, predsednik Instituta za Dunavsku regiju i središnju Europu (IDM), uručili su nagrade naučnicima, jednom iz svake zemlјe dunavske regije.
Nagrada je dodelјena mladim naučnicima iz 14 zemalјa Dunavskog regiona – jedna za svaku od zemalјa: Austrije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Češke, Hrvatske, Mađarske, Moldavije, Nemačke, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Srbije, Ukrajine i Hrvatske. Cilј dodele nagrade jeste da se istakne naučni rad i talenat mladih istraživača i unapredi vidlјivost naučne zajednice u regionu. Osim toga, nagrada podstiče mlade naučnike da se angažuju u naučnom ispitivanju mnogostrukih pitanja u vezi Dunavskog regiona.
Kriterijumi dodele nagrade bili su: a) Naučna izvrsnost i inovativni pristupi u akademskom radu; b) Tematska značajnost naučnih radova za Dunavski region; c) Značajnost naučnih radova izvan nacionalnih granica; d) Potencijal mladog naučnika – međunarodna istraživanja i projekti, objavlјeni naučni radovi, iskustvo u nastavi, uklјučenost u naučne organizacije, diseminacija naučnog znanja.
Dobitnik nagrade za najboljeg studenta Kriminalističko-policijskog univerziteta sa prosečnom ocenom 10.00
U Narodnoj skupštini Republike Srbije, 2. oktobra 2010. godine, održana je svečanost povodom završetka prve generacije studenata Kriminalističko-policijske akademije i tom prilikom dodeljena je srebrna značka najboljem studentu generacije Vladimiru M. Cvetkoviću za ostvareni prosek na osnovnim akademskim studijama – 10.00. Ostvarivši taj prosek, postao je prvi student u istoriji Policijske akademije i Kriminalističko-policijske akademije kome je pošlo za ruku da ostvari takav uspeh. Tom prilikom, Ministar unutrašnjih poslova Republike Srbije Ivica Dačić, uručio je nagradu i omogućio najboljem studentu izbor mogućnosti zaposlenja u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova RS. Značajno je spomenuti da je za izvanredan uspeh tokom studiranja nagrađivan u prvoj, drugoj i trećoj godini studija posebnim ukazom tadašnjeg dekana Kriminalističko-policijske akademije.
Dobitnik ,,Eurobank EFG školarine za najbolje studente Srbije“ u okviru projekta ,,Investirajmo u evropske vrednosti“, zbog posebnog isticanja u oblasti kriminalističko i policijsko-bezbednosnih studija
U toku 2009. godine, Vladimir M. Cvetković postao je dobitnik prestižne nagrade za izvanredne rezultate tokom studija. Naime, program ,,Eurobank EFG Školarine’’ deo je sveobuhvatnog projekta korporativne društvene odgovornosti banke pod nazivom “Investiramo u evropske vrednosti“ koji je usmeren na podršku obrazovanju, zdravstvu, inkluzivnom društvu i zaštiti životne sredine, a čija ukupna vrednost premašuje tri miliona evra. Projekti korporativne društvene odgovornosti Eurobank EFG predstavljaju najveću donaciju koju je neka strana kompanija koja posluje u Srbiji namenila građanima, sa ciljem da podrži razvoj ključnih segmenata društva.
Dobitnik je stipendije OEBS-a za treću godinu doktorskih studija na Univerzitetu u Beogradu, Fakultetu bezbednosti, 2015/2016. godine
U toku 2015. godine, Vladimir M. Cvetković postao je stipendista OEBS-a za treću godinu doktorskih studija na Univerzitetu u Beogradu, Fakultetu bezbednosti.
Dobitnik je nagrade za najboljeg studenta opštine Lapovo
Dobitnik je diplome za policajca nakon završene Srednje škole unutrašnjih poslova
Dobitnik je diplome Vuk Karadžić za postignut izuzetan opšti uspeh u učenju i vladanju u Srednjoj školi unutrašnih poslova za policajce
ORGANIZATOR I PREDAVAČ NA PRVOJ OSNOVNOJ OBUCI IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA NA STAROJ PLANINI
U organizaciji Naučno-stručnog društva za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama (upravljanje-rizicima.com), realizovana je osnovna bezbednosna obuka iz oblasti vanrednih situacija. Obuka je realizovana na Staroj planini u periodu od 13. do 16. jula 2019. godine. Nesebičnu podršku realizaciji obuke dali su Kriminalističko-policijski univerzitet u Beogradu, Rusko-srpski humanitarni centar u Nišu i Srpski spasilački tim. Rukovodilac obuke doc. dr Vladimir M. Cvetković je izjavio da je obuka realizovana u potpunosti u skladu sa usvojenim elaboratom osnovne bezbednosne obuke i da će se u narednom periodu nastaviti sa organizacijama terenskih obuka kako bi se nivo obučenosti mladih ljudi i građana podigao na mnogo viši nivo. U realizaciji obuke učestvovali su prof. dr Boban Milojković sa Kriminalističko-policijskog univerziteta i profesorka Snežana Rajičić. Obuku je pohađalo više od 60 polaznika sa različitih Fakulteta u Republici Srbiji.
Po završetku obuke, polaznicima obuke, svečano su uručeni sertifikati.
ORGANIZATOR I PREDAVAČ NA DRUGOJ OSNOVNOJ OBUCI IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA U OVČARSKO-KABLARSKOJ KLISURI
Naučno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama (NSDR-URVS) je održalo drugu po redu Osnovnu bezbednosnu obuku iz oblasti upravljanja rizicima i zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama. Obuku su realizovali pripadnici Jedinice civilne zaštite opšte namene NSDR-URVS, pod vođstvom docenta dr. Vladimira M. Cvetkovića, predsednika NSDR-URVS, i drugih ekperata iz oblasti zaštite i spasavanja u periodu od 29. novembra do 01. decembra 2019. godine u Ovčar banji. Ovog puta, oko 30 studenata i studentkinja različitih Fakulteta je imalo priliku da pohađa osnovnu obuku iz alpinizma, topografije i prve pomoći, ali i da steknu osnovne veštine zaštite lične bezbednosti zasnovane na policijskoj taktici.
Naime, zaštita i spasavanje u vanrednim situacijama neretko podrazumeva kretanje i prelazak nepristupačnih terena. Strah od visine (akrofobija) je jedna od najčešćih fobija, te da bi budući spasioci bili sposobni da pruže neophodnu pomoć, moraju prvo proveriti i/ili savladati svoj strah. Stoga je obuka iz alpinizma podrazumevala penjanje po steni i spuštanje niz uže sa železničkog mosta na pruzi između Čačka i Požege (oko 30 minuta), kako bi polaznici i polaznice obuke stekli potrebna znanja i veštine da na bezbedan način pristupe akciji spasavanja povređenih lica. Uspon na vrh planine Kablar (885 mnv) je, takođe, predstavljao priliku da se savlada nepristupačan teren, ali i da se primene stečena znanja iz topografije. Uspeh akcije spasavanja u većini slučajeva zavisi od sposobnosti spasioca da se kreću, deluju i pretražuju nepoznate terene koristeći se topografskim kartama, te je obuka obuhvatila i ovaj aspekt zaštite i spasavanja.
Hitna pomoć i drugi timovi zdravstvene zaštite nisu uvek u mogućnosti da stignu na mesto događaja i pruže neophodnu pomoć ugroženim i povređenim licima, te je pružanje prve pomoći u vanrednim situacijama još jedna u nizu znanja i veština kojim pripadnici jedinice civilne zaštite, ali i građani, treba da ovladaju. Upravo zbog toga, obuka je obuhvatila znanja i veštine od značaja za: bezbedno izvlačenje lica iz ruševina, vode i sl., reanimaciju, previjanje rana, zaustavljanje krvarenja, imobilazaciju preloma i obezbeđivanje optimalnog transporta.
Međutim, u akcijama spasavanja može biti ugrožena i lična bezbednost spasioca, te je obuka obuhvatila i kratki kurs samoodbrane i načine onesposobljavanja napadača. Tokom obuke je posvećena i posebna pažnja kondicionom treningu i treningu snage, jer jedino fizički spremni spasioci mogu da, bez ugrožavanja lične bezbednosti i života i zdravlja, pruže potrebnu pomoć ugroženim licima. Neizostavan deo obuka ovog tipa je timski rad, razvijanje zajedništva i visokog stepena saradnje među spasiocima, što se može izdvojiti kao posebno značajan element uspeha akcija zaštite i spasavanja, ali i izvor zadovoljstva kod samih polaznika.
Elementarne nepogode (npr. zemljotresi, poplave, odroni i klizišta zemljišta, i sl.) su oduvek sastavni deo života čoveka na planeti Zemlji, međutim, poslednjih decenija smo svedoci njihovog sve češćeg pojavljivanja. Realnost savremenog čoveka čine i različite tehničko-tehnološke nesreće, poput udesa u različitim fazama proizvodnje i transporta opasnih i drugih materija, udesa u drumskom, rečnom, železničkom i vazdušnom saobraćaju, havarija u različitim postrojenjima, zagađenja zemljišta, vode i vazduha, ali posledica ratnog razaranja i terorizma. Dosadašnje iskustvo, kod nas i u svetu, ističe značaj spremnosti građana da zaštite sebe i pomognu spasavanje svojih bližnjih, prvenstveno zbog činjenice da se upravo oni prvi mogu naći na mestu ovakvog događaja, dok je za dolazak spasilačkih i interventnih jedinica neophodno, pre svega, uputiti poziv, a zatim i vreme da stignu do mesta događaja.
Stoga vas pozivamo da svojoj bezbednosti pristupite odgovorno i steknete znanja i veštine koje mogu zaštiti i spasiti vas i vaše bližnje u vanrednim situacijama. O našim budućim obukama se možete informisati putem sajta i naših profila na društvenim mrežama (Facebook i Instagram). Možete postati naš član slanjem imejla na upravljanje.rizicima.vs@gmail.com.
ORGANIZATOR I PREDAVAČ NA TREĆOJ OSNOVNOJ OBUCI IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA U OVČARSKO-KABLARSKOJ KLISURI
Naučno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama organizovalo je treću po redu osnovnu bezbednosnu obuku iz oblasti zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u periodu od 29. oktobra do 1. novembra 2020. godine u Ovčarsko-kablarskoj klisuri.
Polazeći od elaborata osnovne bezbednosne obuke, polazanici obuke pohađali su kurseve iz oblasti alpinizma i spasavanja na nepristupačnim terenima, ronjenja i spasavanja na vodi i pod vodom, rukovanja i manipulacije oružjem, primene policijskih ovlašćenja i policijske taktike u vanrednim situacijama, topografije, preživljavanja u prirodi, strojevih radnji itd. Svi polaznici obuke, nakon uspešne realizacije, dobili su sertifikat kojim se potvrđuje nivo njihove obučenosti za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.
U obuci su učestvovali brojni instruktori iz Ministarstva unutrašnjih poslova, Sektora za vanredne situacije, Srpskog-spasilačkog tima Srbije, Crvenog krsta Srbije, Rusko-srpskog humanitarnog centra i instruktori sa Kriminalističko policijskog univerziteta i Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu.
ORGANIZATOR PRVOG NACIONALNOG SEMINARA IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA
Naučno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama (NSDR-URVS) i Međunarodni institut za istraživanje katastrofa iz Beograda u saradnji sa većim brojem relevantnih i društveno odgovornih subjekata i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, organizovao je Prvi trodnevni nacionalni seminar za mlade i studente svih državnih i privatnih Univerziteta i Fakulteta sa područja Srbije, Makedonije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Hrvatske. Tema seminara je bila ,,Taktika zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama: iskustva sa terena i pouke” i održan je u Beogradu u Velikoj dvorani Zadužbine Kolarac, u vremenskom periodu od 16. do 18. aprila 2021. godine uz poštovanje svih preventivnih epidemioloških mera.