U periodu od 1. do 5. februara 2024. godine, Naucno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama je sprovelo intenzivnu skijaško-spasilačku obuku, koja je predstavljala izuzetan spoj teorijskih saznanja i praktičnih veština.

Naši predavači, stručnjaci u oblasti planinskog spašavanja, pružili su polaznicima duboke uvide u identifikaciju rizika na skijalištima, upravljanje u vanrednim situacijama i pružanje neophodne prve pomoći na zahtevnim planinskim terenima. Praktični deo obuke posvećen je skijaško-spasilačkim tehnikama, uključujući osnove spašavanja iz snežnih lavina i bezbedan transport povređenih.

Uspeh ove obuke odražava se kroz visok nivo osposobljenosti i veština koje su polaznici demonstrirali tokom završnih evaluacija. Ovaj događaj doprinosi unapređenju opšte bezbednosti na skijaškim terenima, jačajući sposobnosti društva za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama.

Naucno-stručno društvo izražava zahvalnost svim učesnicima, instruktorima i partnerima koji su svojim doprinosom učinili ovu obuku izuzetno uspešnom. Verujemo da će stečena znanja i veštine imati trajan pozitivan uticaj na sigurnost na skijalištima i smanjenje rizika u vanrednim situacijama.

Večernje novosti

POŽAR u kineskom tržnom centru na Novom Beogradu je samo vrh ledenog brega sličnih katastrofa, što je već iste večeri pokazala vatrena stihija u banji u Bezdanu

OPŠTINE NEMAJU BUDžET ZA VANREDNE SITUACIJE: Prof. dr Vladimir Cvetković sa Fakulteta bezbednosti o smanjenju rizika od katastrofaV. Cvetković

Ogromne posledice izazivaju banalno neznanje iz oblasti bezbednosti i neispravni sitni kućni uređaji, upozorava ekspert angažovan u pisanju nove Nacionalne strategije smanjenja rizika od katastrofa i upravlјanja u vanrednim situacijama, dr Vladimir Cvetković, profesor Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu.

– Građani koji vole da majstorišu u klasične toplјive osigurače umesto pregorele odgovarajuće tanke licne stavlјaju deblјe žice od preporučenih čime dovode do palјenja instalacija i uređaja, ne paze na mini-kalorifere i grejalice koje se pregrevaju i pale, a prema zvaničnoj statistici MUP, Sektora za vanredne situacije, jedan od najčešćih uzroka požara postaju i električni osveživači vazduha! Ljudi isklјuče sve uređaje osim ovih koji imaju direktno napajanje, lako se pregreju, zapale i izazovu katastrofalne požare. Očigledno je da se kao uzroci nameću elementarno neznanje o bezbednosnim rizicima i neobučenost za postupanje u različitim vanrednim situacijama – kaže prof. dr Cvetković.

Nјega su kao eksperta za upravlјanje rizicima u vanrednim situacijama UN angažovale u okviru radne grupe za pisanje nove srpske nacionalne strategije smanjenja rizika od katastrofa i upravlјanja u vanrednim situacijama, a u čemu su imala obavezu da mu pruže pomoć sva naša nadležna i relevantna ministarstava.

– Neka od izuzetno važnih ministarstava za pružanje podataka za izradu Strategije nisu u potpunosti shvatala značaj izrade ovog akta, a činilo se kao da ih ova tema uopšte ne zanima! To je naša stara bolјka marginalizacije životno važne teme. Na primer, za prethodnu Nacionalnu strategiju iz 2011, nikada nije usvojen akcioni plan za realizaciju predviđenih mera unapređenja identifikovanih nedostataka, pa je ona ostala mrtvo slovo na papiru. Ispod radara je svojevremeno prošlo i ukidanje budžeta za vanredne situacije. Prema nekadašnjem zakonu svaka lokalna samouprava je imala obavezu da izdvaja određena sredstva za slučaj vanrednih situacija, ali je neko u doba svetske ekonomske krize odlučio da ta obaveza treba da se ukine, a da se novac potroši. Sada su UN finansirale moje angažovanje u izradi nacionalne strategije i akcionog plana, koje sam uradio uz pomoć radne grupe, pre oko godinu dana, ali memalo brine što strategija još nije u proceduri usvajanja u Narodnoj skupštini – kaže prof. dr Cvetković.

On naglašava da preventivne strukturne i nestrukturne mere u Srbiji moraju da se unaprede u velikoj meri, jer postoje jasni sistemski pokazatelјi velikih problema u ovoj oblasti.

– Kada pitate građane zašto ne žele da unaprede svoju pripremlјenost, oni odgovaraju da to nije njihova nadležnost i obaveza i da oni plaćaju porez da bi se time bavile policija i vatrogasno-spasilačke jedinice. Neverovatan je taj način razmišlјanja, prema kome bi ispred vrata svakog domaćinstva trebali da dežuraju lični policajac i vatrogasac-spasilac – kaže profesor.

 

Kada je reč o bezbednosnoj kulturi, on naglašava da naši nadležni državni organi imaju zakonsku obavezu obuke stanovništva za reagovanje u vanrednim situacijama.

– Nekada smo imali i Civilnu zaštitu i Odbranu i zaštitu u školama, i učile su se korisne stvari iz oblasti bezbednosti, a sada nema te teme ni u okviru građanskog vaspitavanja, iako je ona suštinski deo vaspitanja. Fakultet bezbednosti Univerziteta u Beogradu je viša puta inicirao da se u srednje škole uvede predmet Bezbedosna kultura, jer je praksa pokazala da je to znanje izuzetno bitno. Nažalost, baš u slučaju požara vidi se da kod nas lјudi najčešće stradaju zbog nedostataka znanja i nepravilnog postupanja prilikom evakuacije, iako su zdravi i pokretni. Mnogo više ih se uguši nerazumno bežeći nego što ih izgori. Naravno da i tehnika i oprema naših vatrogasno-spasilačkih jedinica treba da se pobolјšaju, inovacijama koje se u svetu već koriste, nisu skupe i veoma su efikasne.

LjUDI REŠAVAJU PROBLEME

BEZ unapređenja svesti i znanja lјudi, probleme ne mogu da reše ni najnaprediji sistemi za zaštitu i spasavanje. Određena istraživanja u razvijenim zemlјama su, na primer, pokazala da sistemi vredni milijarde dolara mogu biti nefunkcionalni zato što pojedinci nisu bili dovolјno obučeni da rukuju njima. Uzaludno je posedovanje najsavremenijeg sistema zaštite u vanrednim situacijama, ako čovek koji treba da ga koristi nije teorijski obučen i praktično utreniran – kaže prof. dr Cvetković.

Podelite ovo:

Apsolutna bezbednost od požara ne postoji, česti uzroci su nehat i nepažnja
Novobeograđane je juče probudio niz eksplozija i vatra iz Kineskog tržnog centra, koji je već jednom goreo, pre dve i po godine. Još se ispituje šta je uzrok požara. Profesor Fakulteta za bezbednost Vladimir Cvetković navodi za RTS da je taj objekat izgrađen u skladu sa svim preporukama Zakona o zaštiti od požara ali da apsolutna bezbednost ne postoji. Naveo je da se radi nova nacionalna strategija za smanjenje rizika od katastrofa u kojoj bi trebalo da budu otklonjeni postojeći nedostaci.
Sa vatrenom stihijom u Kineskom tržnom centru na Novom Beogradu, vatrogasci su se borili puna četiri sata. Vatru je gasilo 76 vatrogasca-spasilaca sa 25 vozila i tri helikoptera MUP-a.
Razgovor Milice Milosvlјević sa Vladimirom Cvetkovićem
Profesor Fakulteta za bezbednost Vladimir Cvetković navodi za RTS da je taj objekat izgrađen u skladu sa svim preporukama Zakona o zaštiti od požara.
“Naravno, apsolutna bezbednost ne postoji. Iako vi preduzmete sve tehničke mere zaštite od požara, ipak je uzrok požara vrlo često u rukama lјudi koji se nalaze unutar tih objekata. Vrlo često su to nehat i nepažnja”, navodi Cvetković.
Za smanjenje rizika od katastrofa važne preventivne mere
Ovakvi požari, kako navodi, uglavnom se dešavaju tokom zime, zbog kvarova na grejnim telima.
“Dakle, MUP je preduzeo sve mere, međutim, kada analizirate koji su to uslovi kada nastaje ovakva vrsta požara, dakle, radi se o niskim temperaturama kada, recimo, zaposleni koriste odgovarajuća grejna tela i usled nekih kvarova ili neispravnosti tih grejnih tela može vrlo lako doći do požara”, kaže gost Jutarnjeg dnevnika.
Kineski tržni centar bio je pun lako zapalјive robe – tekstila, plinskih boca. Na pitanje da li je uopšte moguće adekvatno obezbediti takve prostore, tržne centre, prodaje na otvorenom, zatvorenom, a da se takve situacije izbegnu, odgovara da su tu važne preventivne mere.
“Neophodno je preduzeti sve preventivne građevinske, mašinske, elektrotehničke i druge mere kako ne bi došlo do požara”, ističe gost Jutarnjeg dnevnika.
Požari u urbanim sredinama se brzo šire
Kada je reč o požarima u urbanim sredinama, napominje da su oni vrlo kompleksni jer se vrlo brzo šire, imajući u vidu gustinu naselјenosti, a i takođe neophodne taktičke i operativno-taktičke mere i radnje koje rukovodioci takvih intervencija moraju da preduzimaju u konkretnom slučaju.
“Kada je reč o Kineskom tržnom centru, dakle, sama vrsta i količina gorive materije koja je bila prisutna je dodatno otežavala ove operacije. Načelnik sektora je upravo i doneo odluku da angažuje helikoptersku jedinicu jer je doneta procena da je nemoguće uz pomoć 25 vozila i 76 vatrogasaca u kratkom periodu lokalizovati požar”, ukazuje Cvetković.
Nova nacionalna strategija za smanjenje rizika od katastrofa
Na pitanje kakav je naš sistem zaštite, da li je adekvatan, da li tu treba nešto promeniti, odgovara da je on na odgovarajućem nivou razvijenosti, ali da je MUP počeo proceduru izrade nove nacionalne strategije za smanjenje rizika od katastrofa, u kojoj se na sveobuhvatniji način identifikuju svi rizici i preduzimaju sve preventivne mere.
“Kao član radne grupe za izradu te nove nacionalne strategije, mi smo identifikovali određeni broj nedostataka, koje je neophodno u doglednoj budućnosti i dugoročno do 2030. godine otkloniti kako bi se rizik od potencijalnih katastrofa i ovakvih događaja smanjio na prihvatlјiv nivo”, navodi gost Jutarnjeg programa.
Ističe da hitno treba unaprediti opremlјenost naših snaga zaštite i spasavanja.
“Dakle, jednostavno nismo u dovolјnoj meri opremlјeni u odnosu na savremena inovativna rešenja zaštite i spasavanja lјudi. Potrebno je unaprediti institucionalne i normativno-pravne okvire našeg sistema, a pored toga potrebno je razviti odgovarajuće bezbednosne procedure za reagovanje u različitim vanrednim situacijama”, kaže Cvetković.
Unaprediti bezbednosnu kulturu građana
Pored toga, smatra gost Jutarnjeg programa, potrebno je unaprediti bezbednosnu kulturu građana.
“Vi možete preduzeti sve strukturne mere da ne dođe do požara, međutim, ako vam je nivo kulture otpornosti građana na niskom nivou, da građani ne znaju ili ne preduzimaju odgovarajuće mere kako bi sprečili nastanak požara, onda ceo taj sistem ne može doći do izražaja. Dakle, preporuka je da se kontinuirano radi na unapređenju bezbednosne kulture građana u smislu da oni znaju da identifikuju uzrok požara, da preduzmu sve preventivne mere, da do toga ne dođe, i ako dođe, da brzo obaveste nadležnu vatrogasno-spasilačku jedinicu”, zaklјučio je Cvetković.

DRUGI NACIONALNI SEMINARA IZ OBLASTI UPRAVLjANјA RIZICIMA U VANREDNIM SITUACIJAMA

Drugi nacionalni seminar iz oblasti upravljanja rizicima u vanrednim situacijama započeo je 15.12.2023. uz inspirativno uvodno obraćanje predsednika NSD-URVS, prof. dr Vladimira M. Cvetkovića. U svom izlaganju, profesor Cvetković je podelio značajan uvid u istorijski razvoj Naučno-stručnog društva, naglašavajući planove za dalje napredovanje društva, kao i za razvoj regionalne mreže stručnjaka. Sofija Radojković, sekretar društva, istakla je posvećen rad društva u unapređenju kapaciteta putem kontinuiranog naučnog i praktičnog angažovanja. Veliko nam je zadovoljstvo i čast što se učesnicima obratio zamenik načelnika Sektora za vanredne situacije, gospodin Boban Stevanović. Osim toga, početak seminara dodatno je obogatilo izlaganje prof. dr Hatidže Beriše sa Vojne akademije, prof. dr Snežane Knežević sa Fakulteta organizacionih nauka i prof. dr Miodraga Zečevića, predstavnika Energoprojekta. Želimo izraziti veliku zahvalnost Energoprojektu za neizmernu podršku u organizaciji našeg seminara. Veliko zadovoljstvo predstavljalo nam je prisustvo prof. dr Aleksandra Ivanova s Fakulteta bezbednosti iz Skoplja, koji se obratio učesnicima seminara. Sjajan početak događaja koji obećava obilje znanja i inspiracije! U proteklom periodu, tačnije od 15. do 17. decembra 2023. godine, održan je Drugi nacionalni seminar posvećen upravljanju rizicima u vanrednim situacijama. Organizacija ovog značajnog događaja pripada Naučno-stručnom društvu za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama. Seminar nije bio samo prostor za razmenu stručnih znanja, već je predstavljao izuzetnu priliku za angažovanje i učenje.
Moglo bi se reći da je ovogodišnji seminar bio pravo blago za polaznike, obogaćujući ih ne samo značajnim informacijama o upravljanju rizicima već i naglašavajući izuzetne potencijale mladih učesnika. Mladi su se istakli svojim entuzijazmom, energijom i željom za učenjem tokom celog seminara. Nisu bili samo pasivni slušaoci; naprotiv, aktivno su učestvovali u diskusijama, postavljali ključna pitanja i iznosili sveže ideje. Njihova inovativnost nije bila samo osvežavajuća, već je značajno doprinela širem razumevanju savremenih izazova u oblasti upravljanja vanrednim situacijama.
Ovaj seminar nije bio samo prostor za sticanje znanja; bio je i platforma za izgradnju mreže i umrežavanje mladih talenata sa iskusnim stručnjacima u oblasti upravljanja rizicima. Ovaj susret generacija nije bio samo simboličan, već predstavlja važan korak ka jačanju kapaciteta za efikasno upravljanje rizicima koje donosi moderno društvo.
Ukupno gledano, ovaj seminar je bio ne samo edukativno iskustvo već i platforma za izgradnju mostova između iskusnih stručnjaka i mladih talenata, čime se podstiče dalji razvoj u oblasti upravljanja rizicima u vanrednim situacijama.Kako je od izuzetne važnosti od koga će mladi učiti, Naučno-stručno društvo za upravlјanje rizicima u vanrednim situacijama je okupilo veliki broj stručnjaka zavidnih biografija u vidu predavača koji su tri dana nesebično delili svoje iskustvo i znanje. Okuplјeni predavači dolaze iz različitih institucija koje se na drugačije načine bave istom temom, odnosno upravlјanjem rizicima u vanrednim situacijama.
Prvi dan veličanstvenog seminara otvoren je uz intoniranje himne “Bože pravde” i himne Univerziteta u Beogradu “Gaudeamus Igitur”. Svečani uvod u seminar vodila je Sofija Radojković, sekretar NSD-URVS, koja je srdačnim obraćanjem pozdravila prisutne učesnike, predavače i goste.
Nakon njenog pozdravnog gesta, uzastopno su usledila inspirativna obraćanja istaknutih ličnosti. Prvi se obratio predsednik NSD-URVS i direktor Međunarodnog instituta za istraživanje katastrofa, profesor dr Vladimir M. Cvetković, deleći svoje perspektive i otvarajući vrata oblasti upravljanja rizicima.
Zatim je reč preuzeo zamenik načelnika Sektora za vanredne situacije, gospodin Boban Stevanović, donoseći svoje iskustvo i perspektivu iz domena vanrednih situacija. Prisutni su imali priliku da čuju i reči predstavnice Ministarstva odbrane, profesorke dr Hatidže Beriše, koja je svojim stručnim pristupom doprinela ozbiljnosti teme.
Dalje, Fakultet organizacionih nauka predstavila je profesorka dr Snežana Knežević, a svoje dragoceno iskustvo izneo je i profesor dr Aleksandar Ivanov sa Fakulteta bezbednosti iz Skoplјa. Kruna uvodnih obraćanja bila je reč prof. dr Miodraga Zečevića, predsednika odbora direktora “Energoprojekta”, čime se zaokružila paleta stručnosti i znanja.
Prvi dan seminara, označen kao formalni početak, iznenadio je prisutne postavljajući visok standard za naredne dane, obećavajući dublje razumevanje i izuzetno korisno iskustvo. Bojana Ikodinović, načelnik Odelјenja za jedinice civilne zaštite, Sektora za vanredne situacije, otvorila je prvi blok predavanja temom “Jedinice civilne zaštite u Republici”. Njeno stručno izlaganje pružilo je učesnicima uvid u ključne aspekte organizacije i uloge ovih jedinica.
Aleksandar Radosavlјević, zamenik načelnika Uprave za VSJ, Sektora za vanrednih situacija, donosio je svoje znanje na temu “Organizacija i nadležnost Uprave za VSK i vatrogasno-spasilačkih jedinica”. Njegovo predavanje pružilo je detaljan uvid u kompleksnu organizaciju sektora, ističući ulogu i odgovornosti ovih jedinica u različitim situacijama vanrednih situacija.
Davor Vidović, pomoćnik načelnika Uprave za VSJ, Sektor za vanredne situacije, obradio je temu “Iskustva sa pružanja međunarodne pomoći u zaštiti i spasavanju u zemlјama u regionu (Turska i Grčka)”. Kroz konkretne primere, učesnici su stekli uvid u izazove i rešenja u međunarodnim misijama zaštite i spasavanja, uključujući specifičnosti rada u drugim kulturama i uslovima.
Želјko Čavić, šef odseka u Upravi za VSJ, Sektor za vanredne situacije, delio je svoje bogato iskustvo u oblasti “Taktike gašenja šumskih požara”. Fokusirajući se na ozbilјne posledice šumskih požara, njegovo predavanje ukazalo je na važnost pravilnog pristupa u rešavanju ovakvih izazova, uključujući efikasne strategije gašenja i prevenciju širenja požara.
Drugo polovina dana bila je posvećena prevenciji i zaštiti. Dr Rade Milošević, pomoćnik načelnika Uprave za preventivnu zaštitu, Sektora za vanredne situacije, govorio je o “Preventivnoj zaštiti od požara i eksplozija pri izgradnji objekata”. Njegova prezentacija istakla je ključne aspekte u smanjenju rizika tokom građevinskih aktivnosti, uključujući primenu standarda i propisa.
Nakon informativnog predavanja, dr sc. Nenad Milojević sa Kinološke akademije uzbudio je učesnike temom “Razvoj i uloga spasilačkih pasa kroz istoriju – gde smo bili, a gde smo sada?”. Ovaj segment istakao je evoluciju i značajnu ulogu koju psi igraju u oblasti spasavanja, uključujući specifičnosti obuke i primene ovih posebno obučenih životinja.
Kako bi dodatno obogatio perspektivu, Ljuban Tmušić iz Direktorata za zaštitu i spasavanje Crne Gore predstavio je “Međupredmetni program oblasti smanjenja rizika od katastrofa”. Njegovo predavanje ponudilo je holistički pristup učenju o smanjenju rizika od katastrofa, obuhvatajući interdisciplinarni pristup prevenciji i upravljanju vanrednim situacijama.
Nakon ove uzbudljive sekvence predavanja, kratka pauza za kafu pružila je učesnicima priliku za razmenu utisaka i networking. Prvi dan seminara završen je snažnim dojmovima i obećanjem još bogatijeg programa u narednim danima, stvarajući temelj za dalje istraživanje, učenje i unapređenje pristupa u oblasti vanrednih situacija.
Nakon završene pauze za ručak, profesor dr. Dragan Mlađan s Kriminalističko-policijskog univerziteta prezentovao je svoje predavanje na temu “Upravlјanje lokalnim sistemom zaštite i spasavanja u odgovoru na nastale vanredne situacije”. Izdvaja se zapažena konstatacija prof. dr. Mlađana: “Glavni izazov osoblja odgovornog za SRKUVS u JLS jeste ubeđivanje skeptične javnosti (građana), izabranih ili imenovanih lica svih nivoa sa ograničenim budžetom, i preopterećenih profesionalnih lica u njima (npr. Načelnika Uprava i Odelјenja u JLS) da utroše vreme i novac da se pripreme za nešto što se možda neće nikada dogoditi.”
Kapetan Vlado Vukas je delio svoje znanje o “Vatrogasno spasilačkoj jedinici ‘Brod'” s fokusom na tehničke intervencije na vodi, specijalističke spasilačke aktivnosti vatrogasaca i obuku članova posade broda. Ovo predavanje pratila je projekcija filma koji dodatno ilustruje temu.
Profesor dr. Bojan Janković sa Kriminalističko-policijskog univerziteta donosi temu “Spremnost pripadnika policije za reagovanje u vanrednim situacijama”. Nakon predavanja, izvučeni su zaključci i preporuke vezane za ovu temu, naglašavajući da svakodnevno suočavanje policije sa vanrednim događajima može stvoriti zabludu da je policija sposobna da se suoči bez prethodnih priprema i planova sa vanrednim situacijama. Dodatno je istaknuto da policijska organizacija često ne poseduje odgovarajuću opremu za rad u opasnom okruženju, te je preporučeno decentralizovati jedinice kako bi se omogućila efikasnija reakcija u takvim situacijama.
Poslednja pauza pred kraj prvog dana seminara otvorila je poslednji set predavanja, a Jasmina Tanasić iz Stalne konferencije gradova i opština obratila se temom “Javno zdravlјe na lokalnom nivou u Srbiji”. Njeno predavanje je verovatno donelo dodatnu perspektivu o ključnim pitanjima javnog zdravlja i njegovom upravljanju na lokalnom nivou. Ova zbirka predavanja doprinela je bogatstvu tematskog spektra i otvorila put za dalje diskusije i analize u narednim danima seminara.
Prvi dan seminara zatvoren je predavanjem prof. dr Aleksandra Ivanova, sa Fakuteta bezbednosti iz Skoplјa, na temu „Uloga volontera i stanovništva u civilnoj zaštiti“ u okviru kojeg je dao određene predloge vezane za unapređivanje ove teme u praksi: „Razvoj volonterizma, povećanje svesti o prirodnim rizicima, povećan stepen organizovanosti mesnih zajednica i povećana pažnja na kulturu identiteta“.
Drugi dan seminara započeo je intrigantnim predavanjem pukovnika Srđana Zgonjanina sa Univerziteta odbrane na temu “Koncept totalne odbrane”. Ovo predavanje je označilo prelazak sa specifičnih sektorskih pitanja na širi pogled na oblast odbrane. Pukovnik Zgonjanin je podelio svoje duboko ukorenjeno vojno znanje kako bi pružio učesnicima seminara holistički uvid u kompleksne izazove i strategije u sferi totalne odbrane. Analizirajući suštinske komponente koncepta totalne odbrane, pukovnik Zgonjanin je diskutovao o integrisanom pristupu koji uključuje vojne, civilne, ekonomske, i druge sektorske elemente. Ova tema postavila je temelje za razumevanje kako različiti aspekti društva zajedno doprinose sposobnosti jedne zemlje da se efikasno suprotstavi raznim pretnjama. Učesnici seminara mogli su dobiti dublji uvid u strategije odbrane i ulogu koju igraju različite institucije u očuvanju bezbednosti društva.Zatim je nastupila prof. dr Hatidža Beriša, kao drugi predavač u ovom bloku stručnjaka iz Ministarstva odbrane i Vojne akademije, sa temom „Prirodne katastrofe kao strategijski izazov funkcionisanja sistema nacionalne bezbednosti Republike Srbije“ i tom prilikom istakla: „Parcijalno i ograničeno postupanje različitih državnih institucija, uslovlјeno je brojnim zakonima i propisima, što sumarno ne dovodi do očekivanih sinergijskih efekata na kojima insistira Sektor za vanredne situacije. Brojne državne institucije, koje deluju svaka u svojoj oblasti, u nedostatku centralizovanog i neprekidnog upravlјanja, bar kada je reč o prirodnim katastrofama, problemu pristupaju uglavnom samo sa aspekta svojih nadležnosti, i ne trudeći se da sagledaju širinu problema.“.
Podmladak Vojne akademije doprineo je bogatstvu predavanja na seminaru, a potpukovnik Milenko Obrenović je delio svoje stručno znanje na temu „Snage Vojske Srbije u podršci civilnim vlastima u angažovanju u prirodnim katastrofama“. Tokom svog predavanja, potpukovnik Obrenović je naglasio značaj optimalne upotrebe vojnih kapaciteta i resursa u sprečavanju i ublažavanju posledica prirodnih katastrofa. Njegova konstatacija postavlja osnovu za razumevanje ključne uloge koju vojska može imati u podršci civilnim vlastima tokom vanrednih situacija.
Nakon izuzetno informativnog predavanja, usledila je pauza za kafu, pružajući predavačima, učesnicima i gostima priliku za opuštanje, neformalne razgovore i dalju diskusiju o temama koje su bile obuhvaćene do tada. Ova pauza nije samo pružila fizičko osveženje već i stvorila atmosferu razmene ideja i iskustava među prisutnima. Atmosfera međusobne povezanosti dodatno je podgrejala očekivanje za Okruglim stolom koji je bio planiran odmah nakon pauze.Kao što je pomenuto, održan je Okrugli sto sa temom „Snage i slabosti upravlјanja rizicima od katastrofa u Srbiji: implikacije na nacionalnu bezbednost“ čiji moderator je bio prof. dr Vladimir M. Cvetković, a učesnici istog: prof. dr Hatidža Beriša, prof. dr Miodrag Zečević, prof. dr Aleksandar Ivanov, Dejan Đurđević i Milosav Avramov; na kojem su razmenjena dragocena iskustva, identifikovane snage i slabosti i vođena otvorena diskusija o ovoj temi.
Nastavljajući sa drugim blokom predavanja, Zoran Planojević, saradnik Naučno-stručnog društva za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama, podelio je dragocena saznanja o karijernom razvoju kroz članstvo u NSD-URVS. Njegova prezentacija naglasila je važnost aktivnog učešća u stručnim društvima kako bi pojedinci unapredili svoje karijere, razvili veštine i pridružili se zajednici posvećenoj upravljanju rizicima.
Nakon toga, Jelena Simović, predstavnica Gorske službe spasavanja Bosne i Hercegovine, privukla je pažnju prisutnih sa temom “Nadvisiti visine: Izazov, preživljavanje, spasavanje na velikim visinama”. U okviru svoje prezentacije, Simović je istakla ključne karakteristike spasilaca koji se suočavaju sa specifičnim izazovima visokih nadmorskih visina. Hrabrost, stručnost, timski rad i empatija, fizička sprema i brza reakcija predstavljaju temeljne elemente koje spasioci poseduju. Njihova hrabrost ogleda se u suočavanju sa opasnostima, dok stručnost omogućava efikasno delovanje u različitim situacijama. Timski rad i empatija su ključni za uspešno spašavanje, dok je fizička sprema neophodna za suočavanje sa zahtevnim uslovima na velikim visinama. Brza reakcija je od suštinskog značaja kako bi se minimalizovalo vreme reakcije i pružila hitna pomoć onima u opasnosti.
Uz ove važne aspekte, Simović je dodatno naglasila kako su spasioci osposobljeni da se nose s nepredvidivim situacijama, pokazujući njihovu sposobnost prilagođavanja specifičnostima svake situacije. Njihova uloga prevazilazi fizičku podršku, pružajući i emocionalnu podršku onima kojima je to potrebno.
Ova serija predavanja ne samo da je obogatila učesnike novim znanjem o upravljanju rizicima, već je i naglasila važnost zajedničkog rada, obuke i stručnosti u situacijama koje zahtevaju brzu i efikasnu reakciju. Pauza za kafu koja je usledila pružila je priliku za razmenu iskustava, postavljanje pitanja i dalju diskusiju, dodatno jačajući zajedništvo među prisutnima. Ovaj segment seminara bio je ne samo informativan, već i inspirativan, podstičući razmišljanje o ulozi pojedinaca i timova u vanrednim situacijama.Doc. Senka Bajić, Rukovodilac osnovnih akademskih studija Upravlјanja rizikom od katastrofalnih događaja i požara, sa Fakulteta tehničkih nauka, Univerziteta u Novom Sadu, govorila je na temu „Uloga i značaj fizičke spremnosti operativnih timova u reakcijama na vanredne situacije“.
Nakon inspirativnog izlaganja prof. dr. Zorana Planojevića o karijernom razvoju kroz članstvo u Naučno-stručnom društvu za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama, drugi dan seminara nastavljen je sa serijom predavanja eminentnih stručnjaka. Prof. dr. Marko Špiler, član Fakulteta organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu, istakao je važnost javnih nabavki pre i nakon vanrednih situacija u svom predavanju.
Javne nabavke su ključni deo sistema odgovora na vanredne situacije, a Špiler je osvetlio kako ova procedura funkcioniše u različitim kontekstima. Razmatrao je kako se pristupa javnim nabavkama u mirnodopskim uslovima i kako se ove prakse prilagođavaju u vreme vanrednih situacija. Prof. dr. Špiler istakao je važnost transparentnosti, efikasnosti i odgovornosti u procesima javnih nabavki, posebno naglašavajući kako dobro postavljene procedure mogu biti ključne u obezbeđivanju potrebne opreme i resursa tokom vanrednih događaja.
Naredno predavanje na redu bilo je profesorice Snežane Knežević, takođe sa Fakulteta organizacionih nauka, na temu “Računovodstvena forenzika i ‘kapitalizacija’ katastrofa”. Ovo predavanje je bacilo svetlo na specifične izazove i prilike koje se pojavljuju u oblasti računovodstva nakon katastrofalnih događaja. Prof. dr. Knežević istraživala je kako se računovodstvena forenzika primenjuje kako bi se razumeli finansijski aspekti i posledice katastrofa. Naglašavala je važnost temeljnog pristupa analizi finansijskih podataka kako bi se identifikovale nepravilnosti, a istovremeno istraživala kako se neki entiteti trude ,,kapitalizovati” na katastrofama. Ovo intrigantno izlaganje izazvalo je duboko razmišljanje o etičkim pitanjima u postkatastrofalnim situacijama.
Treće predavanje u ovom bloku izlagao je magistar Vuk Mirčetić, takođe sa Fakulteta organizacionih nauka, a tema njegovog predavanja bila je “Strategijski odgovor na krize”. Mirčetić je analizirao kako organizacije mogu razviti i primeniti strategije koje će im omogućiti da efikasno upravljaju i prevazilaze krizne situacije. Ističući značaj preventivnog planiranja i strategijskog razmišljanja, naglasio je kako se organizacije mogu pripremiti za izazove koje donosi neizvesnost i nestabilnost. Ovo predavanje pružilo je učesnicima dragocene smernice o tome kako razviti agilan i efikasan strategijski odgovor u suočavanju sa krizama.
Ova serija predavanja dodatno je produbila razumevanje ključnih aspekata upravljanja rizicima u vanrednim situacijama, pokazujući širok spektar tema koje obuhvataju ovo važno područje. Diskusije koje su usledile tokom ove sesije pružile su priliku za razmenu mišljenja, postavljanje pitanja i razvijanje zajedničkih perspektiva među učesnicima seminara. Ova bogata i raznovrsna predavanja snažno su doprinela edukaciji prisutnih, obezbeđujući im alate i uvide neophodne za efikasno upravljanje rizicima u različitim kontekstima.
Drugog dana seminara, Dean Sretenović iz Srpskog spasilačkog tima zatvorio je ovu izuzetnu manifestaciju svojim predavanjem o “Razvoju sposobnosti jedinica za spasavanje na ruševinama”. Ovo predavanje obećavalo je produbljivanje razumevanja kako se jedinice za spasavanje prilagođavaju i razvijaju kako bi efikasno odgovorile na izazove ruševina. Sretenović je verovatno dotakao ključne aspekte razvoja i obuke jedinica za spasavanje, nudeći učesnicima uvid u strategije i taktike koje se primenjuju u ovim složenim situacijama. Ovo predavanje moglo je obuhvatiti teme poput opreme, tehnika pretrage, komunikacije, saradnje sa drugim timovima, kao i najnovije inovacije u ovoj oblasti. Učesnici seminara imali su priliku da steknu uvid u najnovija dostignuća u oblasti spasavanja na ruševinama i kako se ove jedinice neprestano usklađuju sa savremenim izazovima.
Sretenovićevo predavanje takođe je uključivalo realne studije slučaja ili primere uspešnih misija spasavanja na ruševinama, pružajući praktičan uvid u složenost i dinamiku ovog važnog aspekta upravljanja vanrednim situacijama. Učesnici su imali priliku da postavljaju pitanja i direktno komunicaju sa stručnjakom iz oblasti spasavanja, unapređujući tako svoje razumevanje i veštine.
Ovo predavanje, kao deo zaključnog dela drugog dana seminara, dodatno je podstaklo diskusiju i refleksiju među učesnicima. S obzirom na važnost i složenost tema koje je Dean Sretenović obradio, njegovo izlaganje predstavljalo je ključnu tačku fokusa za sve prisutne. Kroz ovakve prezentacije, seminari postaju ne samo mesto prenosa znanja već i platforma za zajedničko učenje i razmenu iskustava. Ovaj segment seminara doprineo je ukupnom bogatstvu diskusija i produbljivanju znanja u oblasti vanrednih situacija i upravljanja rizicima.
Treći i poslednji dan seminara obeležilo je otvaranje predavanjem prof. dr Jozefine Beke Trivunac, emeritus ALFA BK univerziteta, na temu “Upravlјanje kriznim situacijama i kontinuitet poslovanja”. Profesorica Beke Trivunac verovatno je osvetlila ključne aspekte efikasnog upravljanja kriznim situacijama, nudeći učesnicima dublje razumevanje strategija i praksi koje se primenjuju kako bi se osigurala kontinuirana poslovna funkcionalnost tokom izazovnih vremena.
Odmah nakon njenog predavanja, u online sesiji, Vlatko Jovanovski, predstavnik Inicijative za pripravnost i prevenciju katastrofa za jugoistočnu Evropu, podelio je svoja iskustva o “Planiranju i organizovanju međunarodne vežbe – simulacione vežbe – DPPI FLEX 2023”. Ova tema sigurno je pružila učesnicima uvid u procese planiranja i sprovođenja vežbi koje igraju ključnu ulogu u pripremi za potencijalne krizne situacije.
Jugoslav Jovanović, glavni inženjer za zaštitu od spolјnih voda, erozije i bujica u kompaniji Srbija vode, delio je svoje stručno znanje na temu “Mogućnosti pravovremene dojave bujične poplave, praksa na primeru gornjeg sliva Zapadne Morave”. Ovo predavanje verovatno je pružilo učesnicima uvid u konkretne situacije i izazove u vezi sa upravljanjem bujičnim poplavama, kao i strategije koje se primenjuju kako bi se minimizirali njihovi potencijalni negativni uticaji.
Nakon ove serije predavanja, učesnicima je omogućena pauza za osveženje, a po povratku, prof. dr Želimir Kešetović, sa Fakulteta bezbednosti Univerziteta u Beogradu, izneo je svoje predavanje na temu “Masovni mediji u konfliktnim krizama, deo rešenja ili deo problema”. Profesor Kešetović verovatno je analizirao ulogu medija u kontekstu kriznih situacija, istražujući kako mediji mogu doprineti rešenju izazova, ali istovremeno biti i izvor problema.
Zatvarajući niz predavanja, prof. dr Ivan Novković, prodekan za finansije na Geografskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, govorio je na temu “Primena GIS-a u smanjenju rizika od prirodnih nepogoda i pobolјšanju efikasnosti rada hitnih službi”. Ova tema je sigurno produbila razumevanje uloge geografskih informacionih sistema u efikasnom reagovanju na prirodne nepogode, pružajući praktične smernice za unapređenje operativnih kapaciteta hitnih službi.
Zaključujući, treći dan seminara obeležio je kraj ove izuzetno obogaćujuće manifestacije, pruživši učesnicima duboko i sveobuhvatno razumevanje ključnih pitanja u oblasti upravljanja kriznim situacijama i smanjenja rizika. Niz predavanja tokom ovog dana ne samo da je proširio teorijska znanja učesnika, već im je pružio i praktične smernice za unapređenje operativnih sposobnosti u domenu vanrednih situacija.
Jedna od ključnih tema poslednjeg dana bila je “Uloga hidrometeorološkog sistema rane najave i upozorenja u sistemu zaštite i spasavanja”, o kojoj je sa stručnog stanovišta govorio Goran Mihajlović, dipl. meteorolog, v.d. pomoćnika direktora, Sektor za meteorološki osmatrački sistem, Republički hidrometeorološki zavod. Ovo predavanje vjerovatno je osvetlilo ključnu ulogu meteoroloških podataka u anticipaciji i reagovanju na vanredne situacije, pružajući učesnicima dodatne uvide u važnost ove oblasti u zaštiti i spašavanju.
Ovo poslednje predavanje označilo je zatvaranje Drugog nacionalnog seminara iz oblasti upravljanja rizicima u vanrednim situacijama. Sledilo je svečano zatvaranje seminara, obeleženo dodelom sertifikata svim učesnicima i predavačima. Ovaj deo događaja bio je propraćen izradom zajedničke fotografije, postavljajući krunu na uspešno realizovanu ideju seminara Naučno-stručnog društva za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama. Time su svi učesnici i organizatori ostali s trajnom uspomenom na događaj koji je bio prilika za deljenje znanja, umrežavanje i izgradnju bolje pripremljene zajednice u oblasti upravljanja rizicima.
Na završetku Drugog nacionalnog seminara iz oblasti upravljanja rizicima u vanrednim situacijama, prof. dr Vladimir M. Cvetković, predstavljajući organizacioni tim, sažeo je nezaboravno iskustvo ovog trodnevnog događaja i podelio predivne impresije. Ove impresije ne samo da ogledaju bogatstvo predavanja već i ističu duboko ukorenjenu posvećenost učesnika, predavača i organizatora u stvaranju prostora za razmenu znanja, iskustava i stručnosti u oblasti upravljanja rizicima.
Tri dana seminara su, prema rečima prof. Cvetkovića, bila poput uzbudljivog putovanja kroz lavirinte raznolikih tema, pri čemu su stručnjaci iz različitih sektora pružali svoj doprinos razumevanju suštinskih aspekata vanrednih situacija. Svako predavanje, istakao je, predstavljalo je dragocen segment šire slike koja je obuhvatala strategijske koncepte, taktičke pristupe i praktične primene u realnim situacijama. Raznolikost tema, od koncepta totalne odbrane do javnih nabavki, odnosno računovodstvene forenzike, omogućila je učesnicima da steknu sveobuhvatan uvid u kompleksnost oblasti upravljanja rizicima.
U svom osvrtu, prof. Cvetković je naglasio ne samo stručnost predavača već i predanost učesnika, njihovu aktivnu uključenost u diskusije i želju za unapređenjem vlastitih kapaciteta. Atmosfera seminara bila je obogaćena razmenom ideja, energijom i angažovanjem svih prisutnih. Ova dinamika doprinela je stvaranju jedinstvene edukativne sredine, gde se teorija prepliće s praksom, a iskustva dele svi učesnici, bez obzira na sektor ili oblast stručnosti.
Najviše pohvale prof. Cvetković je izrazio zahvaljujući predavačima na njihovom nesebičnom deljenju znanja, učesnicima na njihovom aktivnom učešću i organizacionom timu na besprekornoj realizaciji seminara. Njegove impresije svedoče o tome da je seminar ispunio svoj cilj ne samo pružanjem stručnih informacija već i izgradnjom snažne zajednice stručnjaka posvećenih upravljanju rizicima u vanrednim situacijama.
Na kraju, prof. Cvetković izrazio je nadu da će ovakvi događaji postati tradicija, nastavljajući da doprinose jačanju otpornosti društva na izazove koji proizlaze iz vanrednih situacija. Zajednička fotografija, dodela sertifikata i uspomena na uspešno ostvaren seminar označili su završetak ovog izuzetnog događaja, ostavljajući prisutnima trajne utiske i podsticaj za dalje delovanje u oblasti upravljanja rizicima.

Okrugli sto – Snage i slabosti upravlјanja rizicima od katastrofa u Srbiji: implikacije na nacionalnu bezbednost

Uvodna predavanja na Drugom nacionalnom seminaru za mlade iz oblasti upravljanja rizicima u vanrednim situacijama

Gostovanje - 150 minuta - Otpornost na katastrofe izazvane zemljotresima, PROF. DR VLADIMIR M. CVETKOVIĆ

PREDSEDNIK NAUČNO-STRUČNOG DRUŠTVA ZA URPAVLJNJE RIZICIMA U VANREDNIM SITUACIJAMA

ORGANIZATOR DRUGOG NACIONALNOG SEMINARA IZ OBLASTI UPRAVLJANJA RIZICIMA U VANREDNIM SITUACIJAMA

Imenovan od strane undp za konsultanta za razvoj strategije za smanjenje rizika od katastrofa (ekspert), 2022

Imao sam čast i zadovoljstvo da sam bio imenovan od strane UNDP za konsultanta za razvoj nove Strategije za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje u vanrednim situacijama Srbije (ekspert) u toku 2022. godine. Uspešno samo izradili tekst nove Strategije i Akcionog plana koji je u procesu usvajanja.

Svrha angažovanja je bila da obezbedim ekspertizu u oblasti upravljanja rizicima od katastrofa u izradi Ek-Ante analize za novu Strategiju za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama za period 2023-2030 (Strategija), učestvujem u izradi Strategije i Akcionog plana.

Cilj angažovanja – Podržati implementaciju projekta EU za civilnu zaštitu i jačanje otpornosti na katastrofe u Republici Srbiji.

UNDP – EU for Civil Protection and Disaster Resilience Strengthening in the Republic of Serbia, appointed for the DRR Strategy Development DRM Consultant (expert), 2022, Duty Station – Homebased. Purpose: to provide expertise in the disaster risk management area in the development of Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy), and drafting of the Strategy. Objective: to support implementation of EU for Civil Protection and Disaster Resilience Strengthening in the Republic of Serbia Project. Scope of works: more specifically, under the direct supervision of UNDP Project Manager, collaboration with DRR Strategy Development Consultant, and close cooperation with Sector for Emergency Management of the MoI (SEM) and the Sector for International Cooperation, EU Affairs and Planning of the Ministry of Interior (SICEAP), and consultations with the members of the Special Working Group (SWG), he performed the following tasks divided in two phases: Phase I: Ex-Ante Analysis for the new Strategy and Phase II: Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027.

Title: DRR Strategy Development DRM Consultant
Project: Country Cooperation Framework (CCF)
Reporting to: UNDP Project Manager
Duty Station: Homebased
Contract Type: Individual Contract (IC) or Reimbursable Loan Agreement (RLA) for applicants employed by any legal entity
Duration: April 2022 – October 2022
(up to 30 working days in the given period)

Background

I Purpose

To provide expertise in the disaster risk management area in the development of Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy), and drafting of the Strategy.

II Objective

To support implementation of EU for Civil Protection and Disaster Resilience Strengthening in the Republic of Serbia Project.

III Background Information

Disaster affect Serbia’s economic and environmental standing, diminish the country’s development potential, pose a risk to social stability, and jeopardize EU investments. The effectiveness of the disaster risk management system relies on the adequate human, physical, and financial capacities for planning, preparation, responding, and post-disaster recovery, as well as on proper vertical and horizontal coordination between all the relevant institutions.
Global Crisis Severity Index with an average score of 3.5 places Serbia in the group of medium-risk and rather stable countries. Although the applied INFORM methodology assesses Serbian vulnerability as moderately low, it still recognizes institutional and governance shortcomings (scored with 5.2) and DRR (5.7) as having undermining impact on the overall coping capacity. The critical problem of the Serbian Disaster Risk Reduction and Emergency Management System is the fragmentation of the institutional framework, procedures, and insufficient capacities at the central and local level for adequate prevention, preparation, and response to disaster risk needs of the communities and population.
The Law on Disaster Risk Reduction and Emergency Management pursuant to the Article 12 envisages the establishment of the Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management. The Strategy will establish policies and guidelines for the activities of public authorities and other subjects in the disaster risk reduction (DRR), and the development of normative and institutional framework for DRR. Besides EU strategies in the DRR area (EU Internal Security Strategy, EU strategy for supporting disaster risk reduction in developing countries etc.), EU Directives and other international commitments undertaken by the Republic of Serbia in the DRR area is also the Sendai Framework 2015-2030 defining the expected objectives and results, guiding principles, action priorities, stakeholders’ roles, and international cooperation and global partnership. The Law on Planning System regulates the planning system in the Republic of Serbia, the management of public policies and mid-term planning, type and content of planning documents which all institutions involved in the planning system propose, adopt and implement depending on their mandate, mutual harmonisation of planning document, the process of establishing and implementing public policies and the responsibilities for reporting on their implementation, as well as mandatory analysis of effects and performance evaluation of these regulations. The MoI has officially launched the process of development of the Strategy on 20 January 2022. To discuss all issue of relevance, apply multi-sectorial approach and adequately involve all relevant stakeholders in all phases of this process, the MoI has established Special Working Group (SWG) for the drafting the proposal of the Strategy, chaired by the Head of Sector for Emergency Management of the MoI (SEM) and the Head of Risk and Emergency Management Directorate (REMD) as SWG deputy chairman, with the participation of representatives of relevant units with the MoI (Sector for International Cooperation, EU Affairs and Planning of the Ministry of Interior, Intervention Units, Gendarmerie, and Secretariat of the MoI), the Public Policy Secretariat of the Republic of Serbia, Republic Water Directorate, Veterinary Directorate, Plant Protection Directorate and Forest Directorate of the Ministry of Agriculture, Forestry and Water Management, Ministry of Mining and Energy, Ministry of Education, Science and Technical Development, Ministry of Public Administration and Local Self-Government, Ministry of Environmental Protection, Ministry of Defence, Ministry of Health, Ministry of Finance, Ministry of Construction, Transport and Infrastructure, Ministry of Culture and Information, Ministry of Labour, Employment, Veteran and Social Affairs, Ministry of Human and Minority Rights and Social Dialogue, Public Investment Management Office, Republic Hydrometeorological Institute, Serbian Radiation and Nuclear Safety and Security Directorate, Geologic Survey of Serbia, Serbian Environmental Protection Agency, Seismological Survey of Serbia, as well as the representatives of Standing Conference of Towns and Municipalities and the Red Cross of Serbia.
The process of development and the content of each public policy document is defined by the Law on Planning System, and the Regulation on the Methodology of Public Policy Management, Policy and Regulatory Impact Assessment, and Content of Individual Public Policy Documents. The first step in the process of developing the Strategy is the development of the Ex-Ante Analysis, and next is drafting the Proposal of the Strategy with the Action Plan.

In March 2022, UNDP has engaged DRR Strategy Development Consultant tasked to develop Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy), draft the Strategy and an accompanying Action Plan for the implementation of the Strategy.
Description of responsibilities
UNDP is seeking a qualified consultant tasked to provide expertise in the disaster risk management area in the process of developing Ex-Ante Analysis for the new Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 (the Strategy) and drafting the Strategy.
The Consultant shall, in cooperation with DRR Strategy Development Consultant, prepare the Ex-Ante Analysis and the Strategy in line with the Law on Planning System, and the Regulation on the Methodology of Public Policy Management, Policy and Regulatory Impact Assessment, and Content of Individual Public Policy Documents of the Public Policy Secretariat of the Republic of Serbia (the Methodology) and, with special attention given to gender mainstreaming in developing public policies.
Scope of works
More specifically, under the direct supervision of UNDP Project Manager, collaboration with DRR Strategy Development Consultant, and close cooperation with Sector for Emergency Management of the MoI (SEM) and the Sector for International Cooperation, EU Affairs and Planning of the Ministry of Interior (SICEAP), and consultations with the members of the Special Working Group (SWG),the Consultant shall perform the following tasks divided in two phases:
Phase I: Ex-Ante Analysis for the new Strategy
1. Conduct initial document/data collection and desk review, including background analysis and stakeholder analysis;
2. In collaboration with the Strategy Development Consultant conduct SWOT analysis:
– Interpret the data obtained through questionaries for Ex-Ante Analysis for the SWG in the context of SWOT analysis;
– Conduct a consultative process with representatives of the SWG to review and agree on the content of the SWOT analysis and
– Conduct SWOT analysis in collaboration with the Strategy Development Consultant.
3. Collaborate with the Strategy Development Consultant in developing Ex-Ante Analysis Paper which shall at least include:
– Analysis of existing state and identify the change to be achieved by implementation of public policies measure, conditions for that change, and cause-and-effect relationships between these conditions;
– Established general and specific objectives of public policy, with accompanying indicators to measure the achievement of results;
– Identifying options (at least two feasible options, apart from the ‘status quo’) – potential measures or group of measures for achieving the objectives and resources for their implementation;
– Analysis of the effects of options – analysis of financial, social, economic, environmental and managerial effects, mapping of effects, applied analytical tools, risk assessment and scenario analysis for each of the option;
– Defined criteria, comparation process and selection of an optimal option or an optimal combination of considered options;
– Defined type of the public policy document, that is, the regulations by which they will intervene;
– Identified necessary resources for implementation and monitoring of the Strategy and established indicators at the level of measures.
Phase II: Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027
1. Collaborate with the Strategy Development Consultant in developing the Draft Proposal of the Strategy on Disaster Risk Reduction and Emergency Management for the period 2022-2027 which shall at least include:
– Introduction (legal basis and reasons for drafting and passing the Strategy, and information on the institutions involved in its development);
– Data on the public policy documents and legal framework of relevance to the Strategy and mutual links;
– Description of the current situation (situation analysis) in the respective area of public policies, including ex-post analysis, with reference to available studies and analysis documenting the problem and the need for intervention;
– Definition of desired changes (vision, i.e. desired situation and causal links, identification of desired change with its elements and causal relation, and identification of interested or impacted parties or individuals);
– Definition of objectives – the overall objective and up to 5 specific objectives of the policy established by the Strategy or other relevant policy, strategic or planning document, and indicators at both level of objectives, with provided baseline and target values, and sources of verification.
– Identification of measures and alternative measures for achieving the objectives, with identification and formulation of output indicators at the level of measure, as well as a brief overview of projects to implement these measures;
– Conducting analysis of measures through assessing their effects on individuals and legal entities, analysing their social and economic effects and environmental impact, as well as managerial effects with special emphasis on gender equality and impact on micro, small and medium enterprises. This analysis shall be performed for each of the considered options, and the Consultant shall prepare a Report on the analysis of measures.
– Identified mechanisms for the implementation of measures with information on the lead institution, assessment of needed financial and other material resources, information on the manner of funding sources and their provision, as well as deadlines for the implementation of measures;
– Defined ways for assessing the achieved results and efficiency of the public policy document, including identification of key output indicators at the level of overall and specific objectives for measuring efficacy and efficiency of implementation of established public policies and sources of verification of these results;
– Defined mechanism for reporting on results with clearly stated responsibility for notification on the Strategy implementation, reporting scope and deadlines;
– Information on results of conducted consultation with clearly stated attitudes of consulted groups on the considered alternative measure, followed by justification on their adoption or refusal;
– Assessment of financial resources needed for the realisation of each of the measure and identification of their funding sources;
– Assessment of financial effects on the state budget in line with the Law on Budget System of the realisation of each of the measure, and if in the budget for the current year the what basis on which these funds are provided; and
– Information on the regulations to be adopted or amended to implement the measures.

2. Conduct a consultative process with representatives of the SWG, including scientific and professional institutions and individuals, international organisations (e.g. UNDP, UNDRR and OSCE) and donors, with the observer status in a form of an extended SWG to review and agree on the content of the Strategy. This process shall include preparation of material for the SWG, moderating the discussion, receiving and consolidating expressed comments and suggestions for improvement, and incorporating them in the respective document. The Consultant is obliged to send draft material to the members of the SWG at least two weeks before the meeting.
3. Prepare Final Proposal of the Strategy in cooperation with the Special Task Group for the Public Debate. Participate in the Public debate on the subject documents and, on the basis of Public Debate Report, reflect accepted comments and suggestion for improvement in the Proposal of the Strategy .

OVO JE VAŽNO DA ZNATE AKO IZBIJE POŽAR U VAŠOJ ZGRADI! Stručnjak otkrio kako da sačuvate živu glavu i šta prvo da uradite ako bukne vatra

Neispravna električna instalacija, neispravni električni uređaji, neadekvatno korišćenje plinskih boca, neadekvatno zbrinjavanje uređaja koji se napajaju električnom energijom, kao i neadekvatno održavanje odžaka i pećnica za grejanje samo su neki od uzroka požara u stambenim objektima u Srbiji. Profesor dr Vladimir Cvetković, sa Fakultet bezbednosti u “Jutro na Blic”, koje se emituje svakog radnog dana od 07:45 časova na MTS kanalu 115, “Blic” TV-a, ističe da naši građani nisu dovoljno edukovani o uzrocima i posledicama požara. Kaže i da je važno da se više pažnje posveti edukaciji građana. Prilikom izlaska iz stana trebalo bi da bude praksa da proverite sve električne uređaje, da isključite punjače, osveživače, uređaje za komarce, proverite da li vam je ugašen šporet ili pegla i tek onda izađete, kaže profesor Cvetković.

Neispravna električna instalacija, neispravni električni uređaji, a sa druge strane i neadekvatno korišćenje npr. plinskih boca. Što se tiče neispravnih električnih uređaja, istraživanja su pokazala da najčešći uzrok nastanka požara je upravo činjenica da ste ostavili osveživač prostorije uključen u struju u vašem stanu i izašli iz njega. Tada može doći do pregrevanja, određenih električnih problema, a zatim i do zapaljenja tog uređaja – kaže Cvetković. Ako na duži vremenski period napuštamo stan, najbitnije je isključiti sve osigurače. U slučaju nastanka požara, ukoliko se nalazite u stanu koja je na petom, šestom spratu, i požar je izbio u vašem stanu, prilikom izlaska iz te prostorije, treba da zatvorite vrata sa sobom. Nikako da ostavite otvorena vrata od te sobe i od vašeg stana jer će se dim i vatra proširiti i na susedne prostorije – kaže Cvetković i dodaje: U slučaju da je požar izbio u nekom tuđem stanu, nikako ne treba započinjati evakuaciju. Istraživanja pokazuju da najveći broj naših sugrađana upravo strada u tim situacijama kada započnu da se evakuišu. Zbog dima javlja se dezorijentisanost i panika i na taj način dolazi do smrtnih ishoda. Dakle, ostanite u vašem stanu, pozovite vatrogasno-spasilačku jedinicu i čekajte da oni dođu. Pritom, zatvorite vrata, zatvorite prozore. Ukoliko imate terasu, izađite na vašu terasu, zatvorite vrata za sobom ili ih privucite za sobom – kaže Cvetković.

ŠTA SRBIJA MOŽE DA NAUČI OD GRČKE? Profesor bezbednosti dr Vladimir M. Cvetković preporučuje: Ovo su katastrofalne greške i NAJSLABIJA KARIKA u sistemu!

U jutarnjem programu Kurir televizije gostovao je profesor na Fakultetu bezbednosti Vladimir Cvetković, i dopisnik Politike iz Atine koja se uključila posredstvom Vibera, Jasmina Pavlović Stamenić u razgovoru o oluji “Danijel” u Grčkoj koja je usledila odmah nakon požara. Cvetković je posebno istakao šta je Srbija naučila od Grčke nakon katastrofa koje su je zadesile. Prema njegovom mišljenju i Srbija je podložna različitim opasnostima. Predstavio je inicijativu nacrta za smanjenje rizika i redefiniciju uprvaljanja katastrofama i izmenama novih zakona, koji ima proaktivan pristup. Njime će se predvideti i preduprediti eventualne katastrofe.  Možemo da unapredimo pripremljenost. Najslabija karika u sistemu upravljanja su lokalne samouprave. One imaju obavezu da izrade tačke rizika, ali ne preduzimaju mere da ublaže mere rizika. Ne sprovode obuke. Da li ste videli u poslednjih par decenija, da se sprovode vežbe evakuacije građana? Kako da se građani ponašaju u nekim sličnim situacijama? Imamo mnogo toga da naučimo iz trenutne situacije u Grčkoj… – rekao je Cvetković. U Srbiji postoji mogućnost korišćenja broja 112 u slučaju nepogoda, koji je trebalo da radi već u julu ove godine, ali izgleda da on nije bio u funkciji kada je to bilo potrebno. Cvetković je objasnio zbog čega je broj pre svega uveden.  Informaciono komunikacioni sistem za rano obaveštavanje građana odnosno broj 112 je vrlo kompleksan. Sektor za vandredne situacije radi na tome. Prema informacijama MUP, takav sistem treba da zaživi u Srbiji, jer su istraživanja pokazala da, ako su građani blagovremno obavešteni, stopa preživljavanja je visoka – dodao je Cvetković.

Gostovanje: Kurir televizija

Светска ранг листа научника 2023 (World Scientists Rankings 2023 - AD Scientific Index)

👉Evropska lista 100 najboljih naučnika društvenih nauka u Srbiji 2023 (Europe Top 100 Social Sciences Scientists in Serbia 2023)
👉Sertifikat – 14. na rang listi naučnika društvenih nauka u Srbiji, 1. u oblasti upravljanja rizicima od katastrofa (Certificate – 14 in the ranking of social scientists in Serbia, the first in the field disaster risk management)

Link – https://www.adscientificindex.com/scientist/vladimir-m-cvetkovi/5011806
Europe Scientists Social Sciences Rankings in Serbia 2023
AD Scientific Index analyzes academic studies from 218 countries, 22388 universities/institutions, and 1.352.563 scientists by using H index, i10 index and citation count criteria to present results to be used for the evaluation of productivity and efficiency by individuals and institutions. In addition to the ranking by “total H-index”, you can also see the ranking and analysis by “last 6 years H-index”, “total i10 index”, “last 6 years i10 index”, “total citations”, and “last 6 years citations”

Vladimir M. Cvetković
AD Scientific Index 2024
University of Belgrade
Social Sciences / Social Science

organizator prve nacionalne bezbednosne obuke iz oblasti vanrendih situacija za mlade, lučani, 2023. godine

Prof. dr Vladimir M. Cvetković sa Fakulteta bezbednosti, učestvuje u realizaciji i obezbeđivanju brojnih ekspertiza (Ex-Ante Analysis) i pisanju ,,Nacionalne strategije zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije”.

Na međunarodnom konkursu (IPA FF Local expert) prof. dr Vladimir M. Cvetković je izabran za lokalnog eksperta iz oblasti upravljanja rizicima od katastrofa

Na međunarodnom konkursu (IPA FF Local expert) raspisanom od strane međunarodnog konzorcijuma, doc. dr Vladimir M. Cvetković sa Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu, izabran je za lokalnog eksperta iz oblasti upravljanja rizicima od katastrofa u Srbiji i zvanično angažovan na međunarodnom projektu podržanom od strane Generalnog direktorata ECHO-a, Evropske komisije za evropsku civilnu zaštitu i operacije humanitarne pomoći (DG ECHO). Nakon evaluacije CV i obavljenog intervjua sa predstavnicima konzorcijuma doneta je gore spomenuta odluka.
The international consortium established by the Italian Civil Protection Department jointly with the Administration of the Republic of Slovenia for Civil Protection and Disaster Relief (URSZR), the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB), the Romanian General Inspectorate for Emergency Situations (IGSU), the Fire Rescue Brigade of Moravian-Silesian Region, Czech Republic (FRB-MSR), the National Center for Disaster Management Foundation, Romania (CN APELL-RO) and CIMA Research Foundation, Italy (CIMA)
Tthe 3-years “EU Support to Flood Prevention and Forest Fires Risk Management in the Western Balkans and Turkey
IPA FF” program under the grant agreement signed with the European Commission Directorate-General for European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations (DG ECHO).
The scope of IPA FF is to support Albania, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, North Macedonia, Serbia and Turkey (the “Partners”) in further aligning with the EU legislation and adapting to EU practices in civil protection. In particular, the program provides Partners with support and technical assistance to improve the legal and institutional framework related to the EU Floods Directive (“EUFD”), and institutional coordination among all the actors involved in the EUFD implementation and to improve prevention, preparedness and capacity to respond to forest fires at central, regional and EU level.
Within this context IPA FF objectives under different work-packages include:
a) to improve Partners’ capacity to develop Flood Risk management Plans and develop or strengthen early warning systems procedures for floods at local and central level;
b) to improve capacities for flood risk management at transboundary level;
c) to provide technical support for developing risk assessment and risk management capabilities for forest fires;
d) to establish, equip and train ground forest firefighting modules in line with the Union Civil Protection Mechanism provisions;
e) to develop border crossing protocols and Host Nation Support (“HNS”) protocols according to the EU Guidelines on Host Nation Support.
CIMA Research Foundation – International Centre on Environmental Monitoring (“CIMA”), an Italian non-profit foundation active in the fields of Civil Protection, Early Warning Systems, Disaster Risk Reduction, Climate Change Adaptation, Marine Ecosystems and Biodiversity Conservation, is the partner within the IPA FF consortium responsible also for the centralized administrative and financial management of program resources.

Dobitnik prestižne nagrade ,,Danubius Young Scientist Award” 2017. za najboljeg mladog naučnika iz Srbije

U toku 2017. godine, dr Vladimir M. Cvetković sa Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu, izabran je za najboljeg mladog naučnika Srbije i postao je dobitnik prestižne nagrade ,,Danubius Young Scientist Award 2017″ za Srbiju koja se dodelјuje od strane Austrijskog ministarstva za nauku, istraživanje i ekonomiju (BMWFW) i Instituta za dunavski region i Centralnu Evropu (IDM) za izuzetna dostignuća u nauci. Dodeli prestižne nagrade prisustvovali su rektori Univerziteta iz dunavskog regiona (Austrije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Češke, Hrvatske, Mađarske, Moldavije, Nemačke, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Ukrajine, Hrvatske) kao i rektor Univerziteta u Beogradu, prof. dr Vladimir Bumbaširević koji je čestitao na dobijenom međunarodnom priznanju i istakao da će Univerzitet u Beogradu nastaviti da podstiče naučni razvoj svojih istaknutih mladih naučnika.
Gospođa Barbara Weitgruber, generalna direktorka Odseka za naučna istraživanja i međunarodnu saradnju Federalnoga ministarstva za obrazovanje i istraživanje Republike Austrije (BMWF), gospođa Maive Rute, zamenica direktora Zajedničkoga istraživačkog centra Evropske komisije (JRC) i gospodin dr. Erhard Busek, predsednik Instituta za Dunavsku regiju i središnju Europu (IDM),  uručili su nagrade naučnicima, jednom iz svake zemlјe dunavske regije.
Nagrada je dodelјena mladim naučnicima iz 14 zemalјa Dunavskog regiona – jedna za svaku od zemalјa: Austrije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Češke, Hrvatske, Mađarske, Moldavije, Nemačke, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Srbije, Ukrajine i Hrvatske. Cilј dodele nagrade jeste da se istakne naučni rad i talenat mladih istraživača i unapredi vidlјivost naučne zajednice u regionu. Osim toga, nagrada podstiče mlade naučnike da se angažuju u naučnom ispitivanju mnogostrukih pitanja u vezi Dunavskog regiona.

Kriterijumi dodele nagrade bili su: a) Naučna izvrsnost i inovativni pristupi u akademskom radu; b) Tematska značajnost naučnih radova za Dunavski region; c) Značajnost naučnih radova izvan nacionalnih granica; d) Potencijal mladog naučnika – međunarodna istraživanja i projekti, objavlјeni naučni radovi, iskustvo u nastavi, uklјučenost u naučne organizacije, diseminacija naučnog znanja.

Dobitnik nagrade za najboljeg studenta Kriminalističko-policijskog univerziteta sa prosečnom ocenom 10.00

U Narodnoj skupštini Republike Srbije, 2. oktobra 2010. godine, održana je svečanost povodom završetka prve generacije studenata Kriminalističko-policijske akademije i tom prilikom dodeljena je srebrna značka najboljem studentu generacije Vladimiru M. Cvetkoviću za ostvareni prosek na osnovnim akademskim studijama – 10.00. Ostvarivši taj prosek, postao je prvi student u istoriji Policijske akademije i Kriminalističko-policijske akademije kome je pošlo za ruku da ostvari takav uspeh. Tom prilikom, Ministar unutrašnjih poslova Republike Srbije Ivica Dačić, uručio je nagradu i omogućio najboljem studentu izbor mogućnosti zaposlenja u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova RS. Značajno je spomenuti da je za izvanredan uspeh tokom studiranja nagrađivan u prvoj, drugoj i trećoj godini studija posebnim ukazom tadašnjeg dekana Kriminalističko-policijske akademije.

Dobitnik ,,Eurobank EFG školarine za najbolje studente Srbije“ u okviru projekta ,,Investirajmo u evropske vrednosti“, zbog posebnog isticanja u oblasti kriminalističko i policijsko-bezbednosnih studija

U toku 2009. godine, Vladimir M. Cvetković postao je dobitnik prestižne nagrade za izvanredne rezultate tokom studija. Naime, program ,,Eurobank EFG Školarine’’ deo je sveobuhvatnog projekta korporativne društvene odgovornosti banke pod nazivom “Investiramo u evropske vrednosti“ koji je usmeren na podršku obrazovanju, zdravstvu, inkluzivnom društvu i zaštiti životne sredine, a čija ukupna vrednost premašuje tri miliona evra. Projekti korporativne društvene odgovornosti Eurobank EFG predstavljaju najveću donaciju koju je neka strana kompanija koja posluje u Srbiji namenila građanima, sa ciljem da podrži razvoj ključnih segmenata društva.

Dobitnik je stipendije OEBS-a za treću godinu doktorskih studija na Univerzitetu u Beogradu, Fakultetu bezbednosti, 2015/2016. godine

U toku 2015. godine, Vladimir M. Cvetković postao je stipendista OEBS-a za treću godinu doktorskih studija na Univerzitetu u Beogradu, Fakultetu bezbednosti.

 

Dobitnik je nagrade za najboljeg studenta opštine Lapovo

Dobitnik je diplome za policajca nakon završene Srednje škole unutrašnjih poslova

Dobitnik je diplome Vuk Karadžić za postignut izuzetan opšti uspeh u učenju i vladanju u Srednjoj školi unutrašnih poslova za policajce

ORGANIZATOR I PREDAVAČ NA PRVOJ OSNOVNOJ OBUCI IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA NA STAROJ PLANINI

U organizaciji Naučno-stručnog društva za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama (upravljanje-rizicima.com), realizovana je osnovna bezbednosna obuka iz oblasti vanrednih situacija. Obuka je realizovana na Staroj planini u periodu od 13. do 16. jula 2019. godine. Nesebičnu podršku realizaciji obuke dali su Kriminalističko-policijski univerzitet u Beogradu, Rusko-srpski humanitarni centar u Nišu i Srpski spasilački tim. Rukovodilac obuke doc. dr Vladimir M. Cvetković je izjavio da je obuka realizovana u potpunosti u skladu sa usvojenim elaboratom osnovne bezbednosne obuke i da će se u narednom periodu nastaviti sa organizacijama terenskih obuka kako bi se nivo obučenosti mladih ljudi i građana podigao na mnogo viši nivo. U realizaciji obuke učestvovali su prof. dr Boban Milojković sa Kriminalističko-policijskog univerziteta i profesorka Snežana Rajičić. Obuku je pohađalo više od 60 polaznika sa različitih Fakulteta u Republici Srbiji.

Po završetku obuke, polaznicima obuke, svečano su uručeni sertifikati.

ORGANIZATOR I PREDAVAČ NA DRUGOJ OSNOVNOJ OBUCI IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA U OVČARSKO-KABLARSKOJ KLISURI

Naučno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama (NSDR-URVS) je održalo drugu po redu Osnovnu bezbednosnu obuku iz oblasti upravljanja rizicima i zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama. Obuku su realizovali pripadnici Jedinice civilne zaštite opšte namene NSDR-URVS, pod vođstvom docenta dr. Vladimira M. Cvetkovića, predsednika NSDR-URVS, i drugih ekperata iz oblasti zaštite i spasavanja u periodu od 29. novembra do 01. decembra 2019. godine u Ovčar banji. Ovog puta, oko 30 studenata i studentkinja različitih Fakulteta je imalo priliku da pohađa osnovnu obuku iz alpinizma, topografije i prve pomoći, ali i da steknu osnovne veštine zaštite lične bezbednosti zasnovane na policijskoj taktici.
Naime, zaštita i spasavanje u vanrednim situacijama neretko podrazumeva kretanje i prelazak nepristupačnih terena. Strah od visine (akrofobija) je jedna od najčešćih fobija, te da bi budući spasioci bili sposobni da pruže neophodnu pomoć, moraju prvo proveriti i/ili savladati svoj strah. Stoga je obuka iz alpinizma podrazumevala penjanje po steni i spuštanje niz uže sa železničkog mosta na pruzi između Čačka i Požege (oko 30 minuta), kako bi polaznici i polaznice obuke stekli potrebna znanja i veštine da na bezbedan način pristupe akciji spasavanja povređenih lica. Uspon na vrh planine Kablar (885 mnv) je, takođe, predstavljao priliku da se savlada nepristupačan teren, ali i da se primene stečena znanja iz topografije. Uspeh akcije spasavanja u većini slučajeva zavisi od sposobnosti spasioca da se kreću, deluju i pretražuju nepoznate terene koristeći se topografskim kartama, te je obuka obuhvatila i ovaj aspekt zaštite i spasavanja.
Hitna pomoć i drugi timovi zdravstvene zaštite nisu uvek u mogućnosti da stignu na mesto događaja i pruže neophodnu pomoć ugroženim i povređenim licima, te je pružanje prve pomoći u vanrednim situacijama još jedna u nizu znanja i veština kojim pripadnici jedinice civilne zaštite, ali i građani, treba da ovladaju. Upravo zbog toga, obuka je obuhvatila znanja i veštine od značaja za: bezbedno izvlačenje lica iz ruševina, vode i sl., reanimaciju, previjanje rana, zaustavljanje krvarenja, imobilazaciju preloma i obezbeđivanje optimalnog transporta.
Međutim, u akcijama spasavanja može biti ugrožena i lična bezbednost spasioca, te je obuka obuhvatila i kratki kurs samoodbrane i načine onesposobljavanja napadača. Tokom obuke je posvećena i posebna pažnja kondicionom treningu i treningu snage, jer jedino fizički spremni spasioci mogu da, bez ugrožavanja lične bezbednosti i života i zdravlja, pruže potrebnu pomoć ugroženim licima. Neizostavan deo obuka ovog tipa je timski rad, razvijanje zajedništva i visokog stepena saradnje među spasiocima, što se može izdvojiti kao posebno značajan element uspeha akcija zaštite i spasavanja, ali i izvor zadovoljstva kod samih polaznika.
Elementarne nepogode (npr. zemljotresi, poplave, odroni i klizišta zemljišta, i sl.) su oduvek sastavni deo života čoveka na planeti Zemlji, međutim, poslednjih decenija smo svedoci njihovog sve češćeg pojavljivanja. Realnost savremenog čoveka čine i različite tehničko-tehnološke nesreće, poput udesa u različitim fazama proizvodnje i transporta opasnih i drugih materija, udesa u drumskom, rečnom, železničkom i vazdušnom saobraćaju, havarija u različitim postrojenjima, zagađenja zemljišta, vode i vazduha, ali posledica ratnog razaranja i terorizma. Dosadašnje iskustvo, kod nas i u svetu, ističe značaj spremnosti građana da zaštite sebe i pomognu spasavanje svojih bližnjih, prvenstveno zbog činjenice da se upravo oni prvi mogu naći na mestu ovakvog događaja, dok je za dolazak spasilačkih i interventnih jedinica neophodno, pre svega, uputiti poziv, a zatim i vreme da stignu do mesta događaja.
Stoga vas pozivamo da svojoj bezbednosti pristupite odgovorno i steknete znanja i veštine koje mogu zaštiti i spasiti vas i vaše bližnje u vanrednim situacijama. O našim budućim obukama se možete informisati putem sajta i naših profila na društvenim mrežama (Facebook i Instagram). Možete postati naš član slanjem imejla na upravljanje.rizicima.vs@gmail.com.

ORGANIZATOR I PREDAVAČ NA TREĆOJ OSNOVNOJ OBUCI IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA U OVČARSKO-KABLARSKOJ KLISURI

Naučno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama organizovalo je treću po redu osnovnu bezbednosnu obuku iz oblasti zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u periodu od 29. oktobra do 1. novembra 2020. godine u Ovčarsko-kablarskoj klisuri.
Polazeći od elaborata osnovne bezbednosne obuke, polazanici obuke pohađali su kurseve iz oblasti alpinizma i spasavanja na nepristupačnim terenima, ronjenja i spasavanja na vodi i pod vodom, rukovanja i manipulacije oružjem, primene policijskih ovlašćenja i policijske taktike u vanrednim situacijama, topografije, preživljavanja u prirodi, strojevih radnji itd. Svi polaznici obuke, nakon uspešne realizacije, dobili su sertifikat kojim se potvrđuje nivo njihove obučenosti za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.
U obuci su učestvovali brojni instruktori iz Ministarstva unutrašnjih poslova, Sektora za vanredne situacije, Srpskog-spasilačkog tima Srbije, Crvenog krsta Srbije, Rusko-srpskog humanitarnog centra i instruktori sa Kriminalističko policijskog univerziteta i Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu.

ORGANIZATOR PRVOG NACIONALNOG SEMINARA IZ OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA

Naučno-stručno društvo za upravljanje rizicima u vanrednim situacijama (NSDR-URVS) i Međunarodni institut za istraživanje katastrofa iz Beograda u saradnji sa većim brojem relevantnih i društveno odgovornih subjekata i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, organizovao je Prvi trodnevni nacionalni seminar za mlade i studente svih državnih i privatnih Univerziteta i Fakulteta sa područja Srbije, Makedonije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Hrvatske. Tema seminara je bila ,,Taktika zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama: iskustva sa terena i pouke” i održan je u Beogradu u Velikoj dvorani Zadužbine Kolarac, u vremenskom periodu od 16. do 18. aprila 2021. godine uz poštovanje svih preventivnih epidemioloških mera.

 

 

GOSTOVANJA U TELEVIZIJSKIM EMISIJAMA

Intervju prof. dr Vladimira M. Cvetkovića za Dnevnik 2 RTS-a, na temu hemijskog oružja.

Gostovanje u okviru Jutarnjeg programa Radio Televizije Republike Srpske (RT RS), 15.04.2022. godine

Gostovanje prof. dr Vladimira M. Cvetkovića, sa Fakulteta bezbednosti, Univerziteta u Beogradu, u emisiji Glas Amerike povodom medjunarodne policijske saradnje.

Intervju, prof. dr Vladimir M. Cvetković, Fakultet bezbednosti, Dnevnik 2, RTS 1, šumski požari

Intervju prof. dr Vladimir M. Cvetković, Fakultet bezbednosti, Univerzitet u Beogradu

Gostovanje na RTS, prof. dr Vladimir M. Cvetković, Fakultet bezbednosti, Univerzitet u Beogradu

Gostovanje prof. dr Vladimir M. Cvetković, RTS -1, povodom smrti dvojice ljudi u Narodnoj biblioteci Srbije.