Strah i poplave u Srbiji: Spremnost građana za reagovanje na prirodne katastrofe

Cvetković, V. (2016). Strah i poplave u Srbiji: Spremnost građana za reagovanje na prirodne katastrofe [Fear and floods in Serbia: Citizens preparedness for responding to natural disaster]. Matica Srpska Journal of Social Sciences, 155(2), 303–324.

Cvetković, V. (2016). Strah i poplave u Srbiji: Spremnost građana za reagovanje na prirodne katastrofe [Fear and floods in Serbia: Citizens preparedness for responding to natural disaster]. Matica Srpska Journal of Social Sciences, 155(2), 303–324.

 

СТРАХ И ПОПЛАВЕ У СРБИЈИ: СПРЕМНОСТ ГРАЂАНА ЗА РЕАГОВАЊЕ НА ПРИРОДНE КАТАСТРОФE

ВЛАДИМИР М. ЦВЕТКОВИЋ

Криминалистичко-полицијска академија Цара Душана 196, Београд, Србија vladimir.cvetkovic@kpa.edu.rs

САЖЕТАК: Последице пoплaвa кoje су зaдeсилe пoдручje Србиje у тoку 2014. године укaзaлe су нa вeoмa низaк стeпeн спрeмнoсти стaнoвништвa зa рeaгoвaњe у прирoдним кaтaстрoфaмa. Управо стога, предмет квантита- тивног истраживања представља испитивање утицаја страха на спремност грађана за реаговање на природну катастрофу изазвану поплавом у Репу- блици Србији са циљем научне експликације природе такве повезаности. Имајући у виду све локалне заједнице у Србији у којима се догодила или постоји висок ризик да се догоди поплава, методом случајног узорка одабра- но је њих деветнаест од укупно 150 општина и 23 града и града Београда. У одабраним локалним заједницама истраживање се обавило у оним дело- вима који су били најугроженији у односу на висину воде или потенцијал- ни ризик. У анкетном испитивању спроведеном у току 2015. године којим је обухваћено 2.500 испитаника била је примењена стратегија испитивања у домаћинствима уз примену вишеетапног случајног узорка. Резултати ис- траживања указују да грађани који имају страх од поплава у односу на грађане који га немају, у већем проценту познају безбедносне процедуре поступања; предузели су превентивне мере; истичу да још увек нису спрем- ни за реаговање, али планирају да то ураде у наредних шест месеци; евакуи- сали би се на више спратове куће; истичу да их је неко у породици едуковао о поплавама. Супротно томе, грађани који немају страх не предузимају ништа да би се припремили за реаговање у поменутим ситуацијама, си- гурни су у сопствене способности да се изборе с последицама поплаве итд. Оригиналност истраживања огледа се у чињеници да у Србији није ника- да спроведено истраживање којим би се испитало стање спремности гра- ђана за реаговање. Резултати истраживања могу се искористити приликом креирања стратегија за унапређење нивоа спремности грађана за реагова-

ње. Истраживање указује на који начин треба утицати на грађане с обзиром на страх од поплава како би се спремност подигла на виши ниво.

КЉУЧНЕ РЕЧИ: грађани, пол, поплаве, природне катастрофе, спрем- ност за реаговање, Србија

Истраживања спроведена у последњих тридесет година у великој мери су осветлила и појаснила демографске, социо-економске и психолошке факторе који утичу на спремност грађана за реаговање на природне ката- строфе [Dooley et al., 1992; Цветковић 2015аб; Cvetković and Stanišić 2015]. Спремност као концепт у теорији катастрофа подразумева активности предузете пре природне катастрофе у циљу побољшања одговора и опо- равка од насталих последица [Gillespie et al., 1993: 36]. При томе, спрем- ност подразумева знања и способности у вези реаговања (познавање ло- калних поплавних ризика, система упозорења, и начина реаговања), као и поседовање залиха и планова.

Велики број истраживача испитивао је повезаност страха од природ- них катастрофа и спремности за реаговање на природне катастрофе [Di- ekman et al., 2007; Dooley et al., 1992; Page et al., 2008; Paton 2003; Russell et al., 1995]. Гринберг и сарадници [Greenberg et al., 1993: 229] утврдили су да људи који развију конструктивне механизме одбране највероватни- је се у себи боре против страха од природних катастрофа на друштвено прихватљив начин. С друге стране, постоје појединци који се боре протих страха од природних катастрофа негирајући постојање претње, одбацу- јући информације о опасности или коришћењем других непожељних ме- ханизама. Такви механизми имају тенденцију да буду самодеструктивни и асоцијални. Долеј и сарадници [Dooley et al., 1992] испитивајући однос између страха и спремности заједнице за земљотрес потврдили су да по- стоји позитивна корелација. Расел и сарадници [Russell et al., 1995] у ре- зултатима истраживања указују да висок ниво личне забринутости, мерена као честа размишљања о земљотресу, у значајној мери утичу на спремност за катастрофу. Џексон и Мукурје [Jackson and Mukerjee 1972] утврдили су да очекивања око будућих последица земљотреса не утичу на усваја- ње мера спремности за реаговање. Судећи по резултатима истраживања Цветковић и сарадници [Cvetković et al., 2015] у раду су утврдили да не постоји статистички значајна повезаност страха од природних катастро- фа и перцепције, знања и познавања безбедносне процедуре за реаговање природним катастрофама изазваним земљотресом.

Значајније и озбиљније поплаве које су погодиле геопростор Србије,

у току 1999, 2000, 2005, 2006, 2007, 2009. и 2014. године указале се на не- довољну спремност грађана за реаговање. Управо зато, спроведено је ис- траживање којим би се испитало стање спремности грађана за реаговање које није било утврђено. Резултати истраживања могу се искористити приликом креирања стратегија за унапређење нивоа спремности грађана за реаговање. Истраживање указује на који начин треба утицати на гра-

ђане с обзиром на стање њиховог страха од поплава, како би се спремност подигла на виши ниво.

МЕТОДОЛОГИЈА ИСТРАЖИВАЊА

Операционализацијом теоријског појма спремности за реаговање, утврђене су три димензије које су проучаване тако што је за сваку утврђен већи број променљивих (Сл. 1). Перцепција о спремности за реаговање обухвата променљиве о спремности на различитим нивоима; баријерама за подизање нивоа спремности; променљиве о очекивању помоћи од раз- личитих категорија људи и организација; оцене ефикасности реаговања интервентно-спасилачких служби. Знање је испитивано кроз променљиве које се односе на ниво знања; карта поплавног ризика; знање где се налазе и начини руковања, жеља за обуком, жеља за начинима едукације, начин доласка до информација о поплавама. И трећа димензија, залихе се односе на поседовања усмених/писмених планова, поседовање залиха хране и воде, радио-транзистор, батеријска лампа, крамп, лопата, мотика и ашов, прва помоћ, осигурање.

 

Слика 1. Дизајн истраживања – операционализација теоријског одређења спремности

Имајући у виду предмет истраживања, за реализацију истраживања одабране су локалне заједнице с високим и ниским ризиком настанка поплава. Сходно условима под којима се резултати научног истраживања могу генерализовати на целокупну популацију грађана Србије, истражи- вање је спроведено на територији већег броја локалних заједница разли- читих по својим демографско-социјалним карактеристикама. Обухваћене су градске и сеоске локалне заједнице у различитим деловима Србије: Обре- новац, Шабац, Крушевац, Крагујевац, Сремска Митровица, Прибој, Ба- точина, Свилајнац, Лапово, Параћин, Смедеревска Паланка, Јаша Томић, Лозница, Бајина Башта, Смедерево, Нови Сад, Краљево, Рековац и Ужице (Сл. 2).

 

Слика 2. Прегледна карта геопросторног размештаја анкетираних испитаника по локалним заједницама у Републици Србији

УЗОРАК

Популацију чине сви пунолетни становници локалних заједница у којима се догађала или постоји ризик да се догоди поплава или поплава узрокована пуцањем бране. Величина узорка је усклађивана с географском (заступљене су локалне заједнице из свих региона Србије) и демографском величином саме заједнице (Таб. 1). Имајући у виду све локалне заједнице у Републици Србији у којима се догодила или постоји висок ризик да се догоди поплава, методом случајног узорка одабрано је 19 од укупно 150 општина и 23 града и града Београда. У одабраним локалним заједницама истраживање се обавило у оним деловима који су били најугроженији у односу на висину воде или потенцијални ризик. У самом анкетном испи- тивању била је примењена стратегија испитивања у домаћинствима уз примену вишеетапног случајног узорка. У првом кораку, који се односи на примарне јединице узорака били су одређени делови заједнице у којима ће се обавити истраживање. Тај процес, пратило је креирање мапе и одре- ђивање процентуалног учешћа сваког таквог сегмента у укупном узорку. У другом кораку који се односи на истраживачка језгра, одређене су улице

или делови улица на нивоу примарних јединица узорака. Свако истражи- вачко језгро било је одређено као путања с прецизираном почетном и крај- њом тачком кретања. У следећем кораку, одређена су домаћинства у којима је спроведено анкетирање. Број домаћинстава је усклађиван с бројношћу заједнице. Коначни корак односио се на процедуру избора испитаника унутар претходно дефинисаног домаћинства. Селекција испитаника је спроведена процедуром следећег рођендана за пунолетне чланове дома- ћинства. Сâм процес анкетирања за сваку локалну самоуправу обављао се три дана у току недеље (укључујући и викенде) у различита доба дана. У истраживању је укупно анкетирано 2.500 грађана.

Табела 1. Преглед локалних заједница у којима је спроведено анкетирање гра- ђана о спремности за реаговање на природне катастрофе изазване поплавом.

Локална заједница

Укупна квадратна површина

Насеља

Број становника

Број домаћинства

Број анкетираних

Проценти (%)

Обреновац

410

29

72682

7752

178

7,12

Шабац

797

52

114548

19585

140

5,60

Крушевац

854

101

131368

19342

180

7,20

Крагујевац

835

5

179417

49969

191

7,64

Сремска Митровица

762

26

78776

14213

174

6,96

Прибој

553

33

26386

6199

122

4,88

Баточина

136

11

11525

1678

80

3,20

Свилајнац

336

22

22940

3141

115

4,60

Лапово

55

2

7650

2300

39

1,56

Параћин

542

35

53327

8565

147

5,88

Смед. Паланка

421

18

49185

8700

205

8,20

Сечањ – Jaша Томић

82

1

2373

1111

97

3,88

Лозница

612

54

78136

6666

149

5,96

Бајина Башта

673

36

7432

3014

50

2,00

Смедерево

484

28

107048

20948

145

5,80

Нови Сад

699

16

346163

72513

150

6,00

Краљево

1530

92

123724

19360

141

5,64

Рековац

336

32

10525

710

50

2,00

Ужице

667

41

76886

17836

147

5,88

Укупно: 19

10784

634

1500091

283602

2500

100,00

Према подацима Републичког завода за статистику жене у Србији у укупној популацији имају удео од 51,37%, а мушкарци 48,63%. Посматра- но у апсолутним бројевима, од укупно 7.498.001 становника Србије, на жене отпада 3.852.071, а на мушкарце 3.645.930. Слично као и у целокуп- ној популацији и у узорку има више жена (50,2%), него мушкараца (49,8%). У току 2014. године, просечна старост укупног становништва у Републици Србији износила је 42,6 година (мушкарци 41,2 и жене 43,9), док је просеч- на старост испитаника 39,95 (мушкараца 40,9 и жена 38,61). Образовну структуру грађана Србије чине: без школске спреме 2,68%; с непотпуним основним образовање 11%; с основним образовањем 20,76%; са средњим образовањем 48,93%; с вишим образовањем 4,51%; и високим образова- њем 10,59% [РЗС РС 2011]. Дакле, највећи број становника има завршену средњу школу, док је мање оних с високим образовањем. Када се сагледа образовна структура грађана који су обухваћени узорком, такође се при- мећује да је највише грађана са завршеном средњом/четворогодишњом школом 41,3%. Најмање је грађана са завршеним мастер-студијама 2,9% и докторским студијама 0,4%. Брачни статус може се посматрати с аспекта законског брачног статуса и суштинског брачног статуса који укључује и лица која живе у ванбрачној заједници. Према подацима, у Србији је неоже- њених односно неудатих грађана 27,91%, ожењених односно удатих 55,12%, удоваца односно удовица 11,64%, и разведених 4,93% [РЗС РС 2011]. У узорку, ожењених односно удатих је 54,6%, удоваца односно удовица 3%, неожењених односно неудатих (самац/самица) 18,8%, верених 2,7% и у вези је 16,9%. У Табели 2 дат је детаљнији преглед структуре узорка анке- тираних грађана.

Табела 2. Преглед структуре узорка анкетираних грађана

Варијабле

Категорије

Фреквенција

Проценат (%)

Пол

Мушки

1244

49,76

Женски

1256

50,24

Године старости

18–28 година

711

28,4

28–38 година

554

22,2

38–48 година

521

20,8

48–58 година

492

19,7

58–68 година

169

6,8

> 68 година

53

2,2

Образовање

Основно

180

7,2

Средње/трогодишње

520

20,8

Средње/четворогодишње

1032

41,3

Више

245

9,8

Високо

439

17,6

Мастер

73

2,9

Докторат

11

0,4

Брачни статус

Самац/самица

470

18,8

У вези

423

16,9

Верен/верена

67

2,7

Ожењен/удата

1366

54,6

Разведен/разведена

99

4,0

Удовац/удовица

75

3,0

Удаљеност домаћинства од реке

До 2 км

1479

59,2

Од 2 до 5 км

744

29,8

Од 5 до 10 км

231

9,2

Преко 10 км

46

1,8

Број чланова домаћинства

До 2 члана

63

2,5

Од 2 до 4 члана

1223

48,9

Од 4 до 6 члана

639

25,6

Преко 6 члана

575

23,0

Статус запослености

Да

1519

60,8

Не

883

35,3

Величина стана/куће

Од 35 m2

128

3,9

Од 35–60 m2

237

7,2

Од 60–80 m2

279

8,5

Од 80–100 m2

126

3,9

Преко 100 m2

45

1,4

Висина прихода

До 25.000 динара

727

29,1

До 50.000 динара

935

37,4

До 75.000 динара

475

19,0

Преко 90.000 динара

191

7,6

Инструмент

Приликом развијања валидног и поузданог инструмента, предузето je више корака. У првом, идентификована су сва истраживања у којима су биле коришћене скале за мерење спремности грађана за реаговање на

катастрофе: 27 скала спремности за земљотрес [Mulilis and Lippa 1990], 17 чек-листа спремности за земљотрес [Hurnen 1997], скала с 13 ставки од Хиросеa [Hirose 1986], чек-листа од 16 ставки од Тарнера и сар. [Turner et al., 1986], чек-листа од пет ставки Меклура и сар. [McClure, Walkey and Allen 1999]. У другом кораку утврђене су све димензије спремности гра- ђана за реаговање на поплаву. Трећи корак је подразумевао већ поменуту операционализацију спремности за реаговање и опредељивање за три основ- не димензије (перцепције о спремности за реаговање, знање и залихе). У четвртом кораку су утврђене варијабле за сваку димензију (перцепције о спремности за реаговање – 46 променљива; знање – 50 и залихе – 18), а затим је за сваку варијаблу преузето, адаптирано или посебно конструи- сано питање у инструменту. У петом и последњем кораку спроведено је прелиминарно (пилот) истраживање у Баточини, на узорку од 50 испи- таника са циљем провере конструисаног инструмента (његова унутрашња сагласност скале, тј. степен сродности ставки од којих се састоји, као и да ли су упутства, питања и вредности на скалама јасни).

Анализа података

Статистичка анализа прикупљених података рађена је у IBM-овом софтверском пакету SPSS. Хи-квадрат тест независности (χ2) коришћен је за испитивање везе између пола и категоријских променљива о перцеп- цији, знању и поседовању залиха и планова за природну катастрофу иза- звану поплавом. Том приликом биле су испуњене додатне претпоставке о најмање очекиваној учесталости у свим ћелијама која је износила 5 и више. За оцену величине утицаја коришћен је коефицијент фи (phi) који представља коефицијент корелације у опсегу од 0 до 1, при чему већи број показује јачу везу између две променљиве. Коришћени су Коенови крите- ријуми: од 0,10 за мали, 0,30 за средњи и 0,50 за велики утицај [Cohen 1988]. Зa тaбeлe вeћe од 2 с 2, за оцену величине утицаја коришћен је Крамеров показатељ В (Cramers V) који узима у обзир број степени слободе. Сходно томе, да је за Р-1 или К-1 једнако 1, коришћени су следећи критеријуми величине утицаја: мали=0,01, средњи=0,30, и велики=0,50 [Gravetter and Wallnau 2004]. За испитивање повезаности страха и непрекидних зависних променљива о перцепцији, знању и поседовању залиха и планова за при- родне катастрофе изазване поплавом, изабран је т – тест независних узо- рака (independent samples T test). Пре приступања спровођења теста, биле су испитане опште и посебне претпоставке за његово спровођење.

РЕЗУЛТАТИ ИСТРАЖИВАЊА

Резултати истраживања показују да од 2.500 испитаника 49,7% осећа страх, 16,1% није сигурно, и 33,2% не осећа страх од природне катастрофе изазване поплавом. Надаље, Хи-квадрат тестом независности (χ2) истра- жена је веза између страха од природних катастрофа изазваних попла- вама и категоријских променљива о перцепцији спремности за реаговање.

Резултати хи-квадрат теста независности (χ2) (уз корекцију непрекидно- сти према Јејтсу где се радило о табелама 2 са 2) показали су да постоји статистички значајна веза између пола и следећих променљива: превен- тивне мере (p = 0,00 < 0,05, phi = 0,22 – мали утицај); новчана средства (p = 0,04 < 0,05, phi = -0,12 – мали утицај); обилазак поплављених места (p = 0,02 < 0,05, phi = -0,04 – мали утицај); дуготрајне кише (p = 0,00 < 0,05, phi = 0,08 – мали утицај); подизање нивоа река (p = 0,00 < 0,05, phi = 0,11 – мали утицај); и ниво спремности (p = 0,00 < 0,05, v = 0,10 – мали ути- цај). С друге стране, не постоји статистички значајна повезаност с промен- љивима: ангажовани на терену (p = 0,60 > 0,05) и ангажовани у прихватним центрима (p = 0,70 > 0,05) (табела 1).

На основу резултата, примећује се да су грађани који имају страх од природних катастрофа изазваних поплавом у односу на оне који немају:

  • у већем проценту: предузели су одређене превентивне мере у циљу смањења материјалних последица поплаве (грађани са страхом – 24%, без страха – 8%); дуготрајне кише их подстичу на размишљање о спремности за реаговање на поплаве (грађани са страхом – 43,7%, без страха – 35,4%), подизање нивоа воде (грађани са страхом – 43,3%, без страха – 32,1%); истичу да још увек нису спремни за реаговање, али планирају да то ураде у наредних шест месеци (грађани са стра- хом – 13,5%, без страха – 11,9%); недавно су почели с припремама (грађани са страхом – 9%, без страха – 6,5%),
  • у мањем проценту: уплатили би новчана средства за помоћ жртвама поплава (грађани са страхом – 25,2%, без страха – 36,8%); обилазак поплављених места их подстиче на размишљање о спремности за реаговање на поплаве (грађани са страхом – 8,5%, без страха – 11,4%), и извештаји медија (грађани са страхом – 25,1%, без страха – 33%); још увек нису спремни, али почеће с припремама наредног месеца (грађани са страхом – 10,3%, без страха – 10,7%); не раде ништа да би припремили себе за реаговање у таквим ситуацијама (грађани са стра- хом – 56,4%, без страха – 63,8%).

За испитивање повезаности страха и непрекидних зависних промен- љива о перцепцији, изабран је т – тест независних узорака (independent samples T test). Њиме је испитана статистички значајна разлика између средњих вредности свих непрекидних променљива o перцепцији код ис- питаника који имају и немају страх од поплава. Пре приступања спрове- ђења теста, биле су испитане опште и посебне претпоставке за његово спро- вођење. Статистички значајне разлике резултата код грађана који имају страх и оних који их немају било је код следећих непрекидних променљива: сопствене способности – (грађани који имају страх: M = 2,93, SD = 1,05; грађани који немају страх: М = 3,05, SD = 1,01; t (2432) = -3,02 p = 0,003, ek = 0,0037 – мали утицај); ИСС – (грађани који имају страх: M = 2,73, SD

= 1,33; грађани који немају страх: М = 2,58, SD = 1,32; t (2409) = 2,78 p = 0,005, ek = 0,0031 – мали утицај); то је веома скупо – (грађани који имају страх: M = 2,88, SD = 1,29; грађани који немају страх: М = 2,64, SD = 1,33;

Табела 1. Приказ резултата Хи-квадрат теста независности (χ2) страха и наве- дених променљива о перцепцији спремности за реаговање

Променљиве о перцепцији

Вредност Хи квадрата

Број степени слободе – df

Ниво значајности – Asymp. Sig.

(2-sided)

Крамеров коефицијент

Превентивне мере

115,299

2

,000*

,227**

Новчана средства

35,674

1

,000*

-,125

Ангажовани на терену

,267

1

,605

,012

Ангажовани у прих. центру

,148

1

,700

,010

Обилазак поплављених места

5,248

1

,022*

-,049

Дуготрајне кише

16,644

1

,000*

,086

Подизање нивоа река

30,849

1

,000*

,116

Извештаји медија

16,660

1

,000*

-,086

Ниво спремности

22,943

5

,000*

,100**

статистички значајна повезаност – p ≤ 0,05

** Крамеров коефицијент за табеле веће од 2 са 2

t (2391) = 4,51 p = 0,000, ek = 0,0084 – мали утицај); укућани – (грађани који имају страх: M = 4,33, SD = 1,18; грађани који немају страх: М = 4,19, SD = 1,28; t (2394) = 2,79 p = 0,005, ek = 0,0032 – мали утицај); МХО – (гра-

ђани који имају страх: M = 2,47, SD = 1,16; грађани који немају страх: М

= 2,35, SD = 1,14; t (2398) = 2,50 p = 0,012, ek = 0,0026 – мали утицај); оба-

вештеност – (грађани који имају страх: M = 2,89, SD = 1,30; грађани који немају страх: М = 2,71, SD = 1,18; t (2427) = 3,65 p = 0,000, ek = 0,0054 –

мали утицај); помоћ не би значила – (грађани који имају страх: M = 2,73, SD = 1,31; грађани који немају страх: М = 2,51, SD = 1,17; t (2273) = 4,20 p

= 0,000, ek = 0,0077 – мали утицај); други су помогли – (грађани који има- ју страх: M = 2,81, SD = 1,24; грађани који немају страх: М = 2,66, SD = 1,19; t (2299) = 2,81 p = 0,005, ek = 0,0034 – мали утицај); превише кошта – (гра- ђани који имају страх: M = 2,43, SD = 1,25; грађани који немају страх: М

= 2,59, SD = 1,24; t (2261) = 2,57 p = 0,010, ek = 0,0029 – мали утицај); ефи-

касност СХМП – (грађани који имају страх: M = 3,56, SD = 1,26; грађани који немају страх: М = 3,44, SD = 1,18; t (2369) = 2,54 p = 0,011, ek = 0,0027 – мали утицај) (Табела 2).

Уопштеније речено, грађани који имају страх у мањој мери сигурни су у сопствене способности да се изборе с последицама поплава. Када је реч о разлозима за не предузимање превентивних мера за смањење по- следица поплава, у већој мери истичу да ће им интервентно-спасилачке

службе помоћи па има такве мере нису потребне и да је то веома скупо. Када је реч о очекивању помоћи у прва 72 сата након настанка поплаве, у већој мери истичу да очекују помоћ од укућана и међународних хума- нитарних организација. Затим, ниво њихове обавештености о потенцијал- ним поплавним ризицима је на вишем нивоу. Као разлоге за не ангажова- ње на терену у пружању помоћи угроженим људима у већој мери истичу да њихова помоћ не би значила и да су други већ помогли. И на крају, они у већој мери оцењују ефикасност реаговања службе хитне медицинске помоћи у таквим катастрофама.

Табела 2. Резултати т – теста (independent-samples t – test) поређења средње вредности разноврсних променљива о перцепцији спремности у односу на страх испитаника

Променљиве о перцепцији

Ливинов тест једнако- сти варијансе

Т-тест независних узорака

F – вредност

Sig. – ниво значајности

T – вредност

df – број степени слободе

Sig. (2-tailed) – ниво значајности

Средња вредност разлике

Стандардна грешка – разлика

95%

Интервал поверења разлике

Доња

Горња

Индивид. спремност

12,536

,000

,799

2430,633

,424

,034

,042

-,049

,117

Спрем. домаћинства

5,895

,015

,425

2440,300

,671

,017

,040

-,061

,094

Спремност лок. зајед.

5,176

,023

1,689

2428,761

,091

,076

,045

-,012

,164

Спремност држава

1,302

,254

1,054

2443

,292

,049

,047

-,042

,141

Сопствене способности

3,592

,058

-3,020

2432

,003*

-,127

,042

-,209

-,044

Значај предузетих мера

,023

,881

-1,461

2439

,144

-,067

,046

-,157

,023

Интервентно-спасил. службе (ИСС)

,166

,684

2,785

2409

,005*

,151

,054

,045

,257

Нисам угрожен

4,334

,037

-1,805

2417,368

,071

-,106

,059

-,222

,009

Немам времена за то

,051

,822

,250

2401

,803

,014

,055

-,094

,121

То је веома скупо

14,960

,000

4,512

2391

,000*

,243

,054

,137

,348

Неће утицати на безб.

,013

,909

1,050

2396

,294

,056

,054

-,049

,161

Нисам способан

,154

,695

,168

2390

,866

,009

,054

-,097

,115

Немам подршку

8,512

,004

2,121

2398,743

,034

,114

,054

,009

,219

Не могу спречити

8,407

,004

,708

2381,068

,479

,039

,056

-,070

,149

Укућани

13,371

,000

2,790

2393,971

,005*

,140

,050

,042

,239

Комшије

,769

,381

-1,598

2411,729

,110

-,081

,051

-,181

,018

Невладине хуман. орг.

,029

,866

-,755

2399

,450

-,036

,048

-,130

,058

Међународне хуман. орг. (МХО)

,137

,711

2,500

2398

,012*

,117

,047

,025

,210

Верска заједница

,008

,930

-1,861

2396

,063

-,094

,050

-,192

,005

Полиција

1,330

,249

1,716

2412

,086

,092

,054

-,013

,197

Ватрогасно-спас. једин.

4,729

,030

1,947

2412,709

,052

,098

,050

-,001

,196

Служба хитне мед. пом. (СХМП)

8,262

,004

1,441

2405,509

,150

,073

,051

-,026

,172

Војска

22,735

,000

-1,160

2394,726

,246

-,063

,055

-,170

,044

Самоорг. појединци

,516

,473

,581

2414

,561

,032

,055

-,075

,139

Обавештеност

6,159

,013

3,656

2427,733

,000*

,184

,050

,085

,283

Помоћ не би значила

6,311

,012

4,203

2273,505

,000*

,219

,052

,117

,320

Други су помогли

,240

,624

2,811

2299

,005*

,143

,051

,043

,243

Посао држ. органа

,098

,754

2,068

2294

,039*

,107

,052

,006

,209

Грађани из попл. подр.

1,798

,180

-,715

2276

,475

-,037

,051

-,138

,064

Недостатак времена

5,912

,015

1,645

2268,251

,100

,089

,054

-,017

,196

Превише кошта

8,534

,004

2,576

2261,126

,010*

,129

,050

,031

,227

Ефикасност полиције

15,347

,000

,623

2359,691

,533

,033

,052

-,070

,135

Ефикасност ватрогасно-

-спас. јединица

15,347

,000

-,016

2368,442

,987

-,001

,053

-,104

,103

Ефикасност службе хитне медицин. помоћи

14,201

,000

2,541

2369,575

,011

,128

,050

,029

,226

Ефикасност војске

23,994

,000

-1,637

2339,021

,102

-,090

,055

-,197

,018

Ефик. штаба за ванредне ситуације

,323

,570

,094

2386

,925

,005

,056

-,105

,115

статистички значајна разлика резултата тестирања – p ≤ 0,05

Резултати Хи-квадрат теста независности (χ2) показали су да посто- ји статистички значајна повезаност страха од природних катастрофа изазваних поплавом и следећих променљива о знању о природним ката- строфама изазваним поплавама: знање о поплави (p = 0,000 < 0,05, v = 0,068 – мали утицај); познавање безбедносних процедура за реаговање (p = 0,004 < 0,05, v = 0,069 – мали утицај); eвакуацијa (p = 0,000 < 0,05, v

= 0,115 – мали утицај); eдукација у породици (p = 0,011 < 0,05, v = 0,062 – мали утицај); eдукација на послу (p = 0,001 < 0,05, v = 0,081–мали утицај); старији, хендикепирани (p = 0,024 < 0,05, v = 0,057–мали утицај); приста- нак на евакуацију (p = 0,000 < 0,05, v = 0,110–мали утицај); помоћ – стари- ји, инвалиди (p = 0,000 < 0,05, v = 0,081 – мали утицај); комшије – само- стално (p = 0,000 < 0,05, v = 0,114 – мали утицај); званично упозорење (p

= 0,006 < 0,05, v = 0,067 – мали утицај); потенцијалне заразе (p = 0,000 < 0,05, v = 0,086 – мали утицај); вентил за воду (p = 0,000 < 0,05, v = 0,086 – мали утицај); вентил за гас (p = 0,000 < 0,05, v = 0,124 – мали утицај);

прекидач за електричну енергију (p = 0,000 < 0,05, v = 0,116 – мали утицај); руковање вентилом за воду (p = 0,001 < 0,05, v = 0,074 – мали утицај); ру- ковање вентилом за гас (p = 0,000 < 0,05, v = 0,092 – мали утицај); руковање прек. ел. енергије (p = 0,000 < 0,05, v = 0,136 – мали утицај); информације о комшија (p = 0,000 < 0,05, phi = 0,114 – мали утицај); информације у шко- ли (p = 0,005 < 0,05, phi = -0,059 – мали утицај); информације на факул- тету (p = 0,002 < 0,05, phi = -0,066 – мали утицај); информације кроз неф. систем (p = 0,014 < 0,05, phi = -0,053 – мали утицај); информације на послу (p = 0,035 < 0,05, phi = -0,045 – мали утицај); информације на радију (p = 0,016 < 0,05, phi = 0,051 – мали утицај); информације из штампе (p = 0,012

< 0,05, phi = 0,053 – мали утицај); телевизија (p = 0,031 < 0,05, phi = -0,046 – мали утицај); интернет (p = 0,041 < 0,05, phi = -0,044 – мали утицај).

С друге стране, не постоји статистички значајна повезаност с промен- љивама: едукација у школи (p = 0,194 > 0,05); карта поплавног ризика (p = 0,277 > 0,05); информације од укућана (p = 0,259 > 0,05); информације од другова/ца (p = 0,863 > 0,05); информације од фамилије (p = 0,064 > 0,05); информације од верске заједнице (p = 0,508 > 0,05); информације на теле- визији (p = 0,622 > 0,05); информације преко интернета (p = 0,105 > 0,05); прошли обуку (p = 0,133 > 0,05); жеља за обуком (p = 0,223 > 0,05); радио (p = 0,907 > 0,05); видео игрице (p = 0,453 > 0,05); предавања (p = 0,639 > 0,05); неформални систем (p = 0,237 > 0,05) (Табела 3).

На основу резултата, примећује се да грађани који имају страх од природних катастрофа изазваних поплавом у односу на оне који немају:

  • у већем проценту: знају шта је поплава (грађани са страхом – 83,2%, без страха – 79,3%); познају безбедносне процедуре поступања (гра- ђани са страхом – 26,7%, без страха – 21,2%); евакуисали би се на више спратове куће (грађани са страхом – 41,6%, без страха – 33,5%); истичу да их је неко у породици едуковао о поплавама (грађани са страхом – 44,9%, без страха – 40,5%); истичу да их је неко на послу едуковао о поплавама (грађани са страхом – 35,4%, без страха – 29,8%); знају где живе старији, хендикепирани и одојчад у локалној заједни- ци (грађани са страхом – 45,1%, без страха – 39,8%); истичу да би се евакуисали када се очекује наилазак поплавног таласа који може угрозити живот и здравље (грађани са страхом – 94,3%, без страха – 88%); знају какву помоћ изискују старији, инвалиди и одојчад (гра- ђани са страхом – 59,2%, без страха – 47,3%); знају шта треба радити након званичног упозорења о наиласку поплавног таласа (грађани са страхом – 361,2%, без страха – 26,1%); упознати с вирусима и зара- зама које прате период након поплаве (грађани са страхом – 49,6%, без страха – 41,6%); знају где се налази вентил за воду (грађани са страхом – 82,5%, без страха – 75,6%), вентил за гас (грађани са стра- хом – 59,6%, без страха – 47,6%), прекидач за електричну енергију (грађани са страхом – 83,5%, без страха – 74,5%); знају да рукују вен- тилом за воду (грађани са страхом – 77,5%, без страха – 71,1%), вен- тилом за гас (грађани са страхом – 55,7%, без страха – 46,5%), и пре- кидачем електричне енергије (грађани са страхом – 78,3%, без страха
    • 66,1%); стекли информације о поплавама од комшија (грађани са страхом – 20,4%, без страха – 12%), преко радија (грађани са страхом
    • 17,7%, без страха – 14%), преко штампе (грађани са страхом – 34,5%, без страха – 29,5%),
  • у мањем проценту: евакуисали би се код пријатеља (грађани са страхом

– 34,5%, без страха – 37,3%), и у прихватним центрима (грађани са страхом – 10,3%, без страха – 16,8%); истичу да се њихове комшије могу самостално спасити у случају поплаве (грађани са страхом – 36,5%, без страха – 40,5%); стекли информације о поплавама у школи (гра- ђани са страхом – 16,1%, без страха – 12%), на факултету (грађани са страхом – 4%, без страха – 7%), преко неформалног система образо- вања (грађани са страхом – 7,1%, без страха – 10%), на послу (грађани са страхом – 12,6%, без страха – 15,7%); желели би да буду едукова- ни преко телевизије (грађани са страхом – 60,2%, без страха – 64,6%), интернета (грађани са страхом – 22,4%, без страха – 26,1%).

Табела 3. Приказ резултата Хи-квадрат теста независности (χ2) страха и знања као елемента спремности за реаговање

Променљиве о знању

Вредност Хи квадрата

Број степе- ни слободе – df

Ниво значај- ности – Asymp. Sig. (2-sided)

Фи коефи- цијент

Знање о поплави

10,888

2

,004*

,068**

Познавање безбедн. процедура

10,941

2

,004*

,069**

Евакуацијa

28,962

4

,000*

,115**

Едукација у школи

3,281

2

,194

,038**

Едукација у породици

9,104

2

,011*

,062**

Едукација на послу

15,047

2

,001*

,081**

Старији, хендикепирани

7,486

2

,024*

,057**

Пристанак на евакуацију

27,860

1

,000*

,110**

Помоћ – старији, инвалиди

34,603

2

,000*

,081**

Комшије – самостално

29,549

1

,000*

,114**

Карта поплавног ризика

2,569

2

,277

,033**

Званично упозорење

10,196

2

,006*

,067**

Потенцијалне заразе

17,378

2

,000*

,086**

Вентил за воду

17,349

2

,000*

,086**

Вентил за гас

29,374

2

,000*

,124**

Прекидач за електричну енергију

30,625

2

,000*

,116**

Руковање вентилом за воду

13,079

2

,001*

,074**

Руковање вентилом за гас

16,494

2

,000*

,092**

Руковање прекидачем ел. енергије

42,648

2

,000*

,136**

Информације од укућана

1,275

1

,259

,024

Информације од комшија

29,549

1

,000*

,114

Информације од другова/ца

,030

1

,863

-,005

Информације од фамилије

3,443

1

,064

,040

Информације у школи

7,841

1

,005*

-,059

Информације на факултету

9,647

1

,002*

-,066

Информације кроз неформ. систем

6,034

1

,014*

-,053

Информације на послу

4,458

1

,035*

-,045

Информације у верској заједници

,439

1

,508

,017

Информације на телевизији

,244

1

,622

-,011

Информације на радију

5,797

1

,016*

,051

Информације из штампе

6,385

1

,012*

,053

Информације преко интернета

2,623

1

,105

,035

Прошли обуку

2,254

1

,133

,033

Жеља за обуком

3,005

2

,223

,036

Едукација преко телевизије

4,654

1

,031*

-,046

Едукација преко радија

,014

1

,907

-,004

Едукација преко видео-игрица

,563

1

,453

-,019

Едукација преко интернета

4,180

1

,041*

-,044

Едукација преко предавања

,220

1

,639

,011

Неформални систем

1,398

1

,237

,026

статистички значајна повезаност – p ≤ 0,05

** Крамеров коефицијент за табеле веће од 2 са 2

За испитивање повезаности страха и непрекидних зависних промен- љива о знању, изабран је Т – тест независних узорака (independent samples T test). Пре приступања спровођења теста, биле су испитане опште и по- себне претпоставке за његово спровођење. Статистички значајне разлике резултата код мушкараца и жена било је код следећих непрекидних про- менљива о знању (Табела 4): могућност плављења у наредних годину дана – (грађани који осећају страх: M = 3,08, SD = 1,35; без страха: М = 2,04, SD = 1,13; t (2365) = 20,43 p = 0,000, ek = 0,150 – велики утицај); могућност плављења у наредних пет година – (грађани који осећају страх: M = 3,40, SD = 1,30; без страха: М = 2,30, SD = 1,23; t (2375) = 21,16 p = 0,000, ek =

0,158 – велики утицај). Грађани који осећају страх у већој мери истичу да постоји могућност плављења њиховог домаћинства у наредних годину и пет година.

Табела 4. Резултати Т – теста (independent-samples t – test) поређења средње вредности разноврсних променљива о знању у односу на страх испитаника

Променљиве о знању

Ливинов тест једнакости варијансе

Т-тест независних узорака

F – вредност

Sig. – ниво значајности

T – вредност

df – број степени слободе

Sig. (2-tailed) – ниво значајности

Средња вредност разлике

Стандардна грешка – разлика

95%

Интервал поверења разлике

Доња

Горња

Ниво знања

,684

,410

-,703

139

,483

-,096

,137

-,367

,175

Могућност плављења – 1 год.

28,111

,000

20,435

2365,783

,000

1,034

,051

,934

1,133

Могућност плављења – 5 год.

4,135

,042

21,161

2375,226

,000

1,099

,052

,997

1,201

Системи упозорења

7,512

,006

,754

2383,794

,451

,037

,049

-,059

,132

Полиција

16,075

,000

1,237

2382,527

,216

,063

,051

-,037

,164

Ватрогасно-спасил. јединице

6,637

,010

,408

2387,547

,683

,021

,053

-,082

,125

Штаб за ванредне ситуације

5,994

,014

,072

2389,561

,942

,004

,052

-,099

,106

Путеви евакуације

9,034

,003

1,940

2382,197

,052

,101

,052

-,001

,204

Оближња склоништа

9,285

,002

,319

2382,330

,750

,016

,050

-,083

,115

Процена угрожен. и планови

1,807

,179

-,626

2390

,531

-,031

,049

-,127

,066

статистички значајна разлика резултата тестирања – p ≤ 0,05

Резултати Хи-квадрат теста независности (χ2) показали су да постоји статистички значајна веза између страха и следећих променљива о зали- хама и плановима: залихе у дому – (p = 0,017 < 0,05, phi = 0,058 – мали утицај); залихе воде – (p = 0,006 < 0,05, v = 0,121 – мали утицај); радио- транзистор – (p = 0,19 < 0,05, phi = 0,069 – мали утицај); батеријска лампа – (p = 0,000 < 0,05, phi = 0,163 – мали утицај); лопата – (p = 0,000 < 0,05, phi = 0,133 – мали утицај); крамп – (p = 0,000 < 0,05, phi = 0,120 – мали утицај); мотика и ашов – (p = 0,039 < 0,05, phi = 0,060 – мали утицај); апарат за гашење почетних пожара – (p = 0,000 < 0,05, phi = 0,118 – мали утицај); обнављање залиха – (p = 0,001 < 0,05, v = 0,104 – мали утицај); комплет прве помоћи у дому – (p = 0,001 < 0,05, v = 0,104 – мали утицај); комплет прве помоћи у возилу – (p = 0,001 < 0,05, v = 0,076 – мали утицај); комплет прве помоћи – лако доступно – (p = 0,011 < 0,05, v = 0,070 – мали утицај); дискусија о плану – (p = 0,003 < 0,05, v = 0,077 – мали утицај); копије до- кумената – (p = 0,000 < 0,05, v = 0,098 – мали утицај); осигурање – (p = 0,003 < 0,05, v = 0,070 – мали утицај). С друге стране, не постоји стати-

стички значајна повезаност с променљивама: залихе хране (p = 0,741 > 0,05), залихе у аутомобилу (p = 0,052 > 0,05) и план за реаговање (p = 0,103 > 0,05) (Табела 5).

На основу резултата, примећује се да грађани који осећају страх од природних катастрофа изазваних поплавом у односу на оне грађане који то не осећају:

  • у већем проценту поседују: залихе (грађани који имају страх 27,4%, грађани који немају 22,6%); залихе воде за четири дана (грађани који имају страх 51,2%, грађани који немају 39,3%); радио-транзистор (гра- ђани који имају страх 19,9%, грађани који немају 14,7%); батеријску лампу (грађани који имају страх 47,2%, грађани који немају 31,3%); лопату (грађани који имају страх 46,4%, грађани који немају 33,4%); крамп (грађани који имају страх 31,5%, грађани који немају 20,5%); мотику (грађани који имају страх 35,9%, грађани који немају 30,3%); aпарат за гашење почетних пожара (грађани који имају страх 17,9%, грађани који немају 9,8%); обнављају залихе једном месечно (грађа- ни који имају страх 39,4%, грађани који немају 29,5%); комплет прве промоћи у кући (грађани који имају страх 54,7%, грађани који немају 48,4%); комплет прве помоћи у возилу (грађани који имају страх 8%,7%, грађани који немају 74,9%); држе комплет прве помоћи на лако доступном месту (грађани који имају страх 67,8%, грађани који нема- ју 62,9%); дискутују о плановима за реаговање на поплаве (грађани који имају страх 18,6%, грађани који немају 12%); копије важних лич- них, финансијских и осигуравајући докумената (грађани који имају страх 32%, грађани који немају 23,4%); осигурање од последица по- плава (грађани који имају страх 8,7%, грађани који немају 8,3%),
  • у мањем проценту поседују: залихе воде за један дан (грађани који имају страх 22%, грађани који немају 25,4%), за два дана (грађани који имају страх 26,8%, грађани који немају 35,3%); обнављају залихе јед- ном годишње (грађани који имају страх 18,8%, грађани који немају 22,2%); никада не обнављају залихе (грађани који имају страх 41,8%, грађани који немају 48,3%).

Табела 5. Приказ резултата Хи-квадрат теста независности (χ2) страха и посе- довања залиха и планова за реаговање

Променљиве о залихама и плановима

Вредност хи квадрата

Број степени слободе – df

Ниво значај- ности – Asymp. Sig. (2-sided)

Крамеров коефицијент

Залихе у дому

8,160

2

,017*

,058

Залихе хране

,601

2

,741

,029

Залихе воде

10,257

2

,006*

,121

Радио-транзистор

5,505

1

,019*

,069**

Батеријска лампа

32,917

1

,000*

,163**

Лопата

21,827

1

,000*

,133**

Крамп

17,441

1

,000*

,120**

Мотика и ашов

4,247

1

,039*

,060**

Апарат за гашење почетних пожара

15,511

1

,000*

,118**

Обнављање залиха

13,751

2

,001*

,104

Залихе у аутомобилу

7,736

3

,052

,059

Комплет прве помоћи у дому

13,105

2

,001*

,076

Комплет прве помоћи у возилу

9,103

2

,011*

,070

Комплет прве помоћи – лако доступно

11,596

2

,003*

,077

План за реаговање

6,180

3

,103

,051

Дискусија о плану

21,611

2

,000*

,098

Копије докумената

32,095

2

,000*

,121

Осигурање

11,395

2

,003*

,070

статистички значајна повезаност – p ≤ 0,05

** Фи (phi) коефицијент, табела 2 са 2

ЗАКЉУЧАК

Грађани који имају страх, у већем проценту (већој мери) у односу на грађане који немају:

  • предузели би одређене превентивне мере у циљу смањења матери­ јалних последица поплаве,

  • дуготрајне кише подстичу их на размишљање о спремности за ре­ аговање на поплаве и подизање нивоа вода,

  • истичу да још увек нису спремни за реаговање, али планирају да то ураде у наредних шест месеци,

  • недавно су почели с припремама,

  • истичу да ће им интервентно­спасилачке службе помоћи те им такве мере нису потребне,

  • истичу да су мере припреме веома скупе,

  • очекују помоћ од укућана и међународних хуманитарних организација,

  • обавештени су о поплавним ризицима,

  • знају шта је поплава,

  • познају безбедоносне процедуре поступања,

  • евакуисали би се на више спратове куће,

  • истичу да их је неко у породици едуковао о поплавама,

  • истичу да их је неко на послу едуковао о поплавама,

  • знају где живе старији, хендикепирани и одојчад у локалној заједници,

  • истичу да би се евакуисали када се очекује наилазак поплавног та­ ласа који може угрозити здравље и живот,

  • знају какву помоћ изискују старији, инвалиди и одојчад,

    • знају шта треба радити након званичног упозорења о наиласку по­ плавног таласа,

    • упознати су с вирусима и заразама које прате период након поплаве,

    • знају где се налази вентил за воду, вентил за гас, прекидач за елек­ тричну енергију,

    • знају да рукују вентилом за воду, вентилом за гас, и прекидачем електричне енергије,

    • стекли су информације о поплавама од комшија, преко радија и штампе,

    • поседују залихе, залихе воде за четири дана, радио­транзистор, батеријску лампу, лопату, крамп, мотику, aпарат за гашење ини­ цијалних пожара,

    • обнављају залихе једном месечно,

    • имају комплет прве помоћи у кући и возилу, држе комплет прве по­ моћи на лако доступном месту,

    • дискутују о плановима за реаговање на поплаве,

    • имају копије важних личних, финансијских и осигуравајући докуме­ ната, осигуранији су од последица поплава.

      Супротно њима, грађани који немају страх у већем проценту (већој мери) у односу на грађане који то имају:

    • уплатили би новчана средства за помоћ жртвама поплава,
    • обилазак поплављених места их подстиче на размишљање о спрем- ности за реаговање на поплаве, и извештаји медија,
    • још увек нису спремни, али почеће с припремама наредног месеца,
    • не раде ништа да би припремили себе за реаговање у таквим ситуа- цијама,
    • сигурни су у сопствене способности да се изборе с последицама по- плаве,
    • евакуисали би се код пријатеља, и у прихватним центрима,
    • истичу да се њихове комшије могу самостално спасити у случају поплаве,
    • стекли су информације о поплавама у школи, на факултету, преко неформалног система образовања, на послу,
    • желели би да буду едуковани преко телевизије, интернета,
    • поседују залихе воде за један и два дана, обнављају залихе једном годишње или никада не обнављају залихе.

Препоруке за унапређење спремности за реаговање – грађане који имају страх, подстицати да уплаћују новчана средства за помоћ жртвама у ситуацијама када је то неопходно; користити обилазак поплављених места као начин за подстицање на унапређење мера спремности за реа- говање; утицати на грађане да предузимају одређене мере на унапређење мера спремности за реаговање; утицати кроз едукацију и обуке да се ниво сигурности у сопствене способности за реаговање подигне на виши ниво; подстаћи да прибаве залихе воде за један и два дана; да обнављају залихе једном месечно.

Грађане који немају страх подстаћи да предузимају превентивне мере спремности; уз помоћ слика и снимака о дуготрајним кишама и по- дизања нивоа воде подстаћи их на размишљање о мерама спремности за реаговање; утицати да се ниво обавештености о потенцијалним поплав- ним ризицима подигне на виши ниво; едуковати их о поплавама; упознати их с безбедносним процедурама за реаговање; утицати на свест о неопход- ности евакуације приликом наиласка поплавног таласа; подстаћи на еду- кацију преко телевизије и интернета; подстаћи да прибаве залихе, залихе воде за четири дана, радио-транзистор, батеријску лампу, лопату, крамп, мотику, апарат за гашење иницијалних пожара; утицати да дискутују са члановима домаћинства о начину реаговања; да поседују осигуравајућа документа и да осигурају своја домаћинства.

ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА

Цветковић, Владимир (2015а). Спремност за реаговање на природну катастрофу – пре- глед литературе. Безбједност, полиција и грађани, 1–2/15(XI): 165–183.

Цветковић, Владимир (2015б). Феноменологија природних катастрофа – теоријско од- ређење и класификација природних катастрофа. Безбједност, полиција и грађани 3–4: 311–335.

Cvetković, Vladimir and Jelena Stanišić (2015). Relationship between demographic and en- vironmental factors with knowledge of secondary school students on natural disasters, SASA, Journal of the Geographical Institut Jovan Cvijić, 65(3): 323–340.

Cvetković, M. Vladimir; Slavoljub Dragićević, Marina Petrović, Saša Mijaković, Vladimir Jakovljević and Jasmina Gačić (2015). Knowledge and perception of secondary school students in Belgrade about earthquakes as natural disasters. Polish journal of environ­ mental studies, 24(4): 1553–1561.

Cohen, W. Jacob (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Diekman, T. Shane; Sean P. Kearney, Mary E. O’neil, and Karin A. Mack (2007). Qualitative study of homeowners’ emergency preparedness: experiences, perceptions, and practices. Prehospital and disaster medicine, 22(06): 494–501.

Dooley, David; Ralph Catalano, Shiraz Mishra, Seth Serxner (1992). Earthquake Preparedness: Predictors in a Community Survey. Journal of Applied Social Psychology, 22(6), 451– 470. Gillespie, F. David and Calvin L. Streeter (1987). Conceptualizing and measuring disaster preparedness. International Journal of Mass Emergencies and Disasters, 5(2): 155–176.

Gravetter, J. Frederik and Larry B. Wallnau (2004). Statistics for the behavioral sciences (6th edn).

Belmont, CA: Wadsworth.

Greenberg, Jeff; Tom Pyszczynski, Sheldon Solomon, Elizabeth Pinel, Linda Simon and Krista Jordan (1993). Effects of self-esteem on vulnerability denying defensive distortions: Further evidence of an anxiety-buffering function of self-esteem. Journal of Experi­ mental Social Psychology, 29(3): 229–251.

Hirose, Hirotada (1986). The psychological impact of the Tokai Earthquake prediction: Indi- vidual’s responses and the mass media’s coverage. Japanese Psychological Research, 28(2): 64–76.

Hurnen, R. Francisco (1997). Perceived Damage Preventability, Knowledge, and Preparation for Earthquakes, Victoria University of Wellington, Wellington.

Jackson, L. Edgar and Tapan Mukerjee (1972). Human adjustment to the earthquake hazard in San Francisco, California, In: Gilbert F. White (ed.), Natural Hazards: Local, National, Global. New York: Oxford University Press, 160–166.

McClure, John, Frank Walkey and Michael Allen (1999). When earthquake damage is seen as preventable: attributions, locus of control and attitudes to risk. Applied Psychology: An International Review, 48: 239–256.

Mulilis, John-Paul and Richard Lippa (1990). Behavioral change in earthquake preparedness due to negative threat appeals: A test of protection motivation theory. Journal of Applied Social Psychology, 20(8): 619–638.

Page, Lisa; James Rubin, Richard Amlôt, John Simpson and Simon Wessely (2008). Are Lon- doners prepared for an emergency? A longitudinal study following the London bombings. Biosecurity and bioterrorism: biodefense strategy, practice, and science, 6(4): 309–319. Paton, Douglas (2003). Disaster preparedness: a social-cognitive perspective”, Disaster Pre­

vention and Management: An International Journal, 12(3): 210–216.

Russell, A. Lisa; James D. Goltz and Linda B. Bourque (1995). Preparedness and hazard mi- tigation actions before and after two earthquakes. Environment and Behavior, 27(6): 744–770.

Turner, H. Ralph; Joanne M. Nigg, Heller Paz Denise (1986). Waiting for Disaster: Earthquake Watch in California. University of California Press.

ИНТЕРНЕТ ИЗВОРИ

Републички завод за статистику (2011). Доступно на: http://popis2011.stat.rs/?page_id=2134.

ORIGINAL SCIENTIFIC PAPER

FEAR AND FLOODS IN SERBIA: CITIZENS PREPAREDNESS FOR RESPONDING

TO NATURAL DISASTER

by

VLADIMIR M. CVETKOVIĆ

Academy of Criminalistic and Police Studies Cara Dušana 196, Belgrade, Serbia vladimir.cvetkovic@kpa.edu.rs

SUMMARY: The consequences of the floods that had affected the area of Serbia in 2014 indicated a very low level of preparedness of population to respond to natural disasters. Therefore, the aim of quantitative research is to examine the impact of fear on the willingness of citizens to respond to a natural disaster caused by the flood in the Re- public of Serbia. Bearing in mind all local communities in Serbia where floods occurred or there is a high risk of flooding, there was selected a random sample consisting of 19 out of 150 municipalities and 23 towns and the city of Belgrade. In the selected commu- nities, a research was undertaken in those areas that had been most affected in relation to the amount of water or potential risk of flooding. The survey used strategy of testing in households with the use of a multi-stage random sample. The research results indicate that the citizens who have a fear of floods are familiar with safety procedures to a greater extent in relation to citizens who do not have the fear; they have taken the preventive measures; they point out that they still are not ready to respond, but plan to do so in the next 6 months; they would evacuate to the upper floor of the house; they point out that someone in the family has educated them about the flood. In contrast to that, citizens

who do not have the fear are not doing anything to prepare themselves to react in such situations, they are confident in their own abilities to cope with the consequences of flo- ods, etc. The originality of the research lies in the fact that in Serbia there has never been conducted a research to examine the state of preparedness of citizens to respond. Bearing in mind that the research is based on the territory of Serbia, conclusions can be genera- lized to the entire population. The research results can be used when creating a strategy for improving the level of preparedness of citizens to respond.

KEYWORDS: natural disasters, floods, citizens, gender, preparedness for response, Serbia

‌мисли попут Макијавелија (Machiavelli. Die Begründung des politischen Denkens der Neuzeit aus der Krise der Republik Florenz, 2004), Хобса (Thomas Hobbes, 2001) и Клаузевица (Clausewitz’ Theorie des Krieges, 2003), теорији империја (Imperien. Die Logik der Weltherrschaft – vom Alten Rom bis zu den Vereinigten Staaten, 2005; српско издање: Империје. Логика владавине светом: од старог Рима до Сједи­ њених Држава, 2009) као и историји Првог светског рата (Der Große Krieg. Die Welt 1914 bis 1918, 2013). Приредио је бројне књиге међу којима је од нарочите важности Приручник за политичке идеје у пет томова у издању издавачке куће Пипер (Pipers Handbuch der politischen Ideen, I–V, 1985–1993).

ДЕЈАН МИРОВИЋ (Бар, 1972). Доцент Правног факултета Универзитета у Приштини (Косовској Митровици).

Дипломирао на ПФ УБг. Магистрирао је из области међународног привред- ног права. Од 2007. до 2012. године био је посланик у НС РС. Докторирао је 2012. на ПФ УБг. Од 2013. године је доцент на ПФ УПр у Косовској Митровици.

Важније књигеЗапад или Русија, Београд 2004; Косово и Метохија – Па­ лестина, систем криза, Београд 2007; Аргументи против Европске уније, Бео- град 2008.

ВАЛЕНТИНА СОКОЛОВСКА (Вршац, 1970). Ванредни професор на Од- секу за социологију Филозофског факултета Универзитета у Новом Саду.

Дипломирала 1996, магистрирала 2005. године („Етнички идентитет Ма- кедонаца у Војводини”) и докторирала 2009. године („Акултурациони процеси етничких група у Војводини”) на Одсеку за социологију ФФ УНС. Главна инте- ресовања, истраживања и студије односе се на области социологије етницитета, демографије, као и примене статистичких метода у социологији. Ванредни је професор на Одсеку за социологију ФФ УНС. Учествовала je на многобројним научним и стручним пројектима, а тренутно је руководилац три научна про- јекта која финансирају ПСНТР АПВ и МПНТР РС.

Важније књигеТрадиција, језик, идентитет, Нови Сад 2008 (коаутор); Акултурација етничких група у Војводини, Нови Сад 2010; Социјалне мреже, социјални капитал и друштвени статус, Београд 2011; Дескриптивна стати­ стика, Нови Сад 2013.

ТОДОР СПАРИОСУ (Зрењанин, 1956). Економски консултант. Дипломирао 1979. и магистрирао 1985. године на ЕФ УБг. У припреми од-

брана докторске тезе „Теоријска и емпиријска анализа ефикасности стечајног процеса” на истом факултету. Од 1981. до 2007. године био асистент и истражи- вач-сарадник у ИЕН у Београду. У својству истраживача и руководиоца био је ангажован на многим пројектима. Један од пројеката био је „Програм економ- ског опоравка Југославије, привредни систем и мере у 1994. години” тзв. „Авра- мовићев програм”. Руководио је израдом и био је један од аутора сепарата: Стра­ тегија управљања процесима дуализације привреде: улога и значај скривене­сиве економије у опоравку и стабилизацији привреде. Од 2007. до 2012. године бавио се истраживачким и пословима консалтинга у властитој агенцији „Спарит”. Од 2012. године ради као приватни консултант.

Важнији радовиЖивотна средина и развој: концепт одрживог развоја, Београд 1997 (коаутор).

ВЛАДИМИР М. ЦВЕТКОВИЋ (Крагујевац, 1987). Асистент на Кримина- листичко-полицијској академији у Београду.

Завршио СШУП у Срeмској Каменици. Дипломирао на КПА у Београду (2010). У току 2012. године одбранио је мастер рад на Криминалистичко-поли- цијској академији („Управљање у ванредним ситуацијама изазваним злоупотре- бом оружја за масовно уништавање”). Докторску дисертацију одбранио је на ФБ УБг (2016). Аутор је преко 100 научних радова објављених у домаћим и ме- ђународним часописима, зборницима и монографијама. Асистент је на КПА у Београду на предметима: Безбедност у ванредним ситуацијама, Управљање ризицима у систему заштите и спасавања и Кризни менаџмент.

Важније књигеИнтервентно­спасилачке службе у ванредним ситуаци­ јама, Београд 2013; Природне катастрофе и образовање, Београд 2015 (коаутор); Супротстављање савременом организованом криминалу и тероризму, Београд 2015 (коаутор); Полиција и природне катастрофе, Београд 2016 (коаутор); Евакуација у природним катастрофама, Београд 2016.

СКРАЋЕНИЦЕ

АПВ

Аутономна Покрајина Војво-

ТФ

Технолошки факултет

дина

УБг

Универзитет у Београду

АФД

Аустријско филозофско дру-

УБЛ

Универзитет у Бања Луци

штво

УБох

Универзитет у Бохуму

БФ

Богословски факултет

УБч

Универзитет у Бечу

ВПШСС

Висока пословна школа стру-

УНС

Универзитет у Новом Саду

ковних студија

УПр

Универзитет у Приштини

ГУ

Гетеов универзитет

УФ

Учитељски факултет

ЕФ

Економски факултет

ФБ

Факултет безбедности

ИЕН

Институт економских наука

ФМ

Факултет за менаџмент

ИФДТ

Институт за филозофију и дру-

ФФ

Филозофски факултет

штвену теорију

ФФП

Форум за филозофију права

ИЦКНФ

Истраживачки центар за кла-

ХА

Хегелов архив

сичну немачку филозофију

ХУ

Хумболтов универзитет

КПА

Криминалистичко-полицијска

академија

МПНТР Министарство просвете, науке и технолошког развоја

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *