Uticaj demografskih faktora na očekivanje pomoći od policije u prirodnim katastrofama

Cvetković, V. (2016).  Uticaj demografskih faktora na očekivanje pomoći od policije u prirodnim katastrofama [The impact of demographic factors on the expectation of assistance from the police in natural disaster]. Serbian Science Today, 1(1), 8–17.

Утицај демографских фактора на очекивање помоћи од полиције у природним катастрофама

The impact of demographic factors on the expectation of assistance from the police in natural disasters

 

Владимир М. Цветковић, асистент

Криминалистичко-полицијскa академијa

Цара Душана 196, 11080 Београд

vladimirkpa@gmail.com

Vladimir M. Cvetković, Assistant

The Academy of Criminalistic and Police Studies

Cara Dušana 196, 11080 Beograd

vladimirkpa@gmail.com

Кључне речи: природна катастрофа, поплава, очекивање помоћи, полиција, пол, године,

ниво образовања, успех у средњој школи

Сажетак

У овом раду изнети су резултати квантитативног истраживања ни- воа и фактора утицаја на очекивање помоћи од полиције у природним катастрофама изазваним поплавом у Републици Србији, са циљем пру- жања научног објашњења природе такве повезаности. Истраживање је обављено у 19 општина у Србији у којима постоји ризик од настанка по- плава и реализовано је применом стратегије анкетног испитивања у до- маћинствима коришћењем вишеетапног случајног узорка којим је било обухваћено 2500 грађана. Резултати истраживања указују на то да по- стоји статистички значајна повезаност очекивања помоћи од полиције са полом и годинама старости, док она није утврђена када је у питању повезаност са нивоом образовања и успехом испитаника у средњој школи. Оргиналност истраживања произлази из успостављених почет- них основа за унапређење рада полиције у природним катастрофама изазваним поплавама у Србији.

Рад примљен:

27.1.2016.

Paper received:

1/27/2016

 

Рад прихваћен:

26.2.2016.

Paper accepted:

2/26/2016

8

Key words:

natural disaster, flood, assistance, police, gender, year,

level of education, high school achievement

Увод

Abstract

This paper presents the results of quantitative research of level and the factors influencing the expectation of help from the police in the natural disasters caused by the flood in the Republic of Serbia, with the aim of providing a scientific explanation of the nature of that link. The survey was conducted in 19 municipalities in Serbia where there is a risk of flooding. The research was conducted in 2015 using the strategy of a survey test in households using a multi-stage random sample that included 2,500 citizens. The research results indicate that in the natural disasters caused by floods there is a statistically significant correlation between the expectations of assistance from the police depending on gender and age, while such a correlation has not been established as to the level of education and high school achievement. The research results can be used to improve the police work in natural disasters caused by floods in Serbia.

Посебно је значајно истаћи да су ретки

У отклањању последица природне ка- тастрофе изазване поплавом (у даљем тексту: природне катастрофе) поред ва- трогасно-спасилачких јединица и службе хитне медицинске помоћи полиција има најзначајнију улогу. У теорији о катастро- фама постоји мањи број истраживачких радова о задацима полиције у природ- ним катастрофама [1–7]. Од постојећих радова о полицији, постоје истраживања са директним и индиректним приступом предмету истраживања о улози полиције у природним катастрофама. Истраживања која се индиректно односе на полицију у природним катастрофама првенствено се тичу генералног смањења ризика од при- родних катастрофa [1, 8]. Евалуација рада полицијских службеника за време поплаве у граду Cedare показалa је да су полицијске активности предузете у прве две фазе (пре и за време) биле веома успешне, док је по- лицијска активност у трећој фази (након катастрофе) била оцењена од стране грађа- на као недовољна [10]. Утврђено је и да полицијски службеници нису у довољној мери били свесни како се приоритети и по- нашање грађана мењају током различитих фаза катастрофа. Једно од интересантних истраживања јесте и однос између перцеп- ције [11] и очекивања грађана од полиције у природним катастрофама [12].

радови о специфичностима вршења опе- ративно тактичких мера у природним ка- тастрофама од стране полиције [1]. Поред уобичајених активности које полицијски службеници свакодневно предузимају, у природним катастрофама они ће зависити од врсте, интензитета и последица таквих догађаја, али и од степена обучености по- лицијских службеника и постојања плано- ва за њихово ангажовање.

С обзиром на недостатке научних истра- живања о задацима полиције у природним катастрофама, у раду се испитују ниво и фактори утицаја на очекивање помоћи од полиције у природним катастрофама са циљем научног објашњења природе такве повезаности. Изложени резултати истра- живања су део обимнијег истраживања по- лиције у природним катастрофама [13]. Као такви представљају реперну тачку и ризни- цу података која се може искористити и за потребе будућих истраживања улоге и мес- та полиције у природним катастрофама.

Методолошки оквир истраживања

За реализацију истраживања одабране су општине у којима постоји ризик од настан- ка поплава. Узимајући у обзир све општине у Републици Србији у којима се догодила или постоји висок ризик да се догоди поплава, методом случајног узорка одабрано је њих дeветнаест (Обреновац, Шабац, Крушевац,

Крагујевац, Сремска Митровица, Прибој, Баточина, Свилајнац, Лапово, Параћин, Смед. Паланка, Јаша Томић, Лозница, Баји- на Башта, Смедерево, Нови Сад, Краљево, Рековац и Ужице) од укупно 150 општина и 23 града и града Београда (табела 1 и слика 1). У одабраним општинама истраживање je обављено у оним деловима који су били најугроженији у односу на висину воде или потенцијални ризик. Популацију чине сви пунолетни становници општина у којима постоји ризик од поплава. Величина узорка је усклађивана са географском и демограф- ском величином општине. У самом анкет- ном испитивању примењена је стратегија испитивања у домаћинствима, уз примену вишеетапног случајног узорка. У првом ко- раку који се односио на примарне узорач- не јединице одређени су делови заједнице у којима ће се обавити истраживање. Тај процес пратило је креирање мапе и одређи- вање процентуалног учешћа сваког таквог сегмента у укупном узорку.

 

Слика 1. Прегледна карта геопросторног размештаја анкетираних испитаника по општинама у Републици Србији

У другом кораку који се односио на ис- траживачка језгра одређене су улице или делови улица на нивоу примарних узорач- них јединица. Свако истраживачко језгро одређено је као путања, са прецизираном почетном и крајњом тачком кретања. У следећем кораку одређена су домаћинства у којима је спроведено анкетирање. Број домаћинстава обухваћен узорком одређен је у односу на њихов укупан број у општи- ни. Коначни корак односио се на процеду- ру избора испитаника унутар претходно дефинисаног домаћинства.

Табела 1. Преглед општина у којима је спроведено

Општина

 

Укупна површина у км2

Насеља

 

Број становника

 

Број домаћинства

 

Број анкетираних

 

Проценти (%)

 

                 квантитативно истраживање

Обреновац

410

29

72682

7752

178

7,7

Шабац

797

52

114548

19585

140

6,0

Крушевац

854

101

131368

19342

90

3,9

Крагујевац

835

5

179417

49969

91

3,9

Сремска Митровица

762

26

78776

14213

174

7,5

Прибој

553

33

26386

6199

122

5,2

Баточина

136

11

11525

1678

80

3,4

Свилајнац

336

22

22940

3141

115

4,9

Лапово

55

2

7650

2300

39

1,6

Параћин

542

35

53327

8565

147

6,3

Смед. Паланка

421

18

49185

8700

205

8,8

Сечањ – Jaша Томић

82

1

2373

1111

97

4,2

Лозница

612

54

78136

6666

149

6,4

Бајина Башта

673

36

7432

3014

50

2,1

Смедерево

484

28

107048

20948

145

6,2

Нови Сад

699

16

346163

72513

150

6,4

Краљево

1530

92

123724

19360

141

6,1

Рековац

336

32

10525

710

50

2,1

Ужице

667

41

76886

17836

147

6,3

     Укупно      10784  634  1500091  283602  2500  100

Селекција испитаника спроведена је про- цедуром следећег рођендана за пунолетне чланове домаћинства. Процес анкетирања у општинама обављао сетри дана утокунедеље (укључујући и викенде) у различито доба дана. У истраживању је укупно анкетирано 2500 грађана. Изложени методолошки оквир део је спроведеног обимнијег истра- живања о спремности грађана за реаговање на природну катастрофу [9].

Табела 2. Преглед структуре узорка

Променљиве

 

Категорије

 

Фреквенција

 

Проценти (%)

 

                       анкетираних грађана

завршеним мастер (2,9%) и докторским сту- дијама (0,4%). У узорку, ожењених/удатих је 54,6%, удоваца/удовица је 3%, испитаника који нису у вези – 18,8%, верених – 2,7% и у вези је 16,9%. Детаљнији преглед структуре узорка приказан је у табели 2.

Брачни статус

Удаљеност домаћинства од реке

Величина стана/ куће

Верен/верена 67 2,7

Ожењен/удата 1366 54,6

Разведен/разведена 99 4,0

Удовац/удовица 75 3,0

До 2 км 1479 59,2

ности пола и очекивања помоћи од поли- ције у природним катастрофама коришћен је Т-тест независних узорака. Пре спро- вођења теста испитане су опште и посеб- не претпоставке за његово коришћење. За испитивање повезаности година старости испитаника, нивоа образовања и успеха у средњој школи са очекивањем помоћи од полиције коришћена је једнофакторска анализа варијансе.

Пол Мушки

Женски

1244

1256

49,8

50,2

Статистичка анализа прикупљених по-

датака рађена је у статистичком програму

Од 18 до 28 година

711

28,4

за друштвене науке (Statistical Package for

Од 28 до 38 година

554

22,2

the Social Sciences). За испитивање повеза-

 

Године старости

Од 38 до 48 година

Од 48 до 58 година

521

492

20,8

19,7

Од 58 до 68 година

169

6,8

Преко 68 година

53

2,2

Основно

180

7,2

Средње/трогодишње

520

20,8

Средње/четворогодишње

1032

41,3

Образовање

Више

245

9,8

Високо

439

17,6

Мастер

73

2,9

Докторат

11

0,4

Самац/самица

470

18,8

У вези

423

16,9

 

Резултати и дискусија

Преко 10 км

46

1,8

До 2 члана

63

2,5

Број чланова

Од 2 до 4 члана

1223

48,9

домаћинства

Од 4 до 6 чланова

639

25,6

Преко 6 чланова

575

23,0

Статус

Да

1519

60,8

запослености

Не

883

35,3%

Од 35m2

128

3,9%

 

Од 35 до 60m2

237

7,2%

Од 60 до 80m2

279

8,5%

Од 80 до 100m2

126

3,9%

Преко 100m2

45

1,4%

 

Од 2 до 5 км

744

29,8

Од 5 до 10 км

231

9,2

 

У природним катастрофама велики број грађана се ослања на помоћ интервент- но-спасилачких служби у прва 72 сата од на- станка таквог догађаја. Руководећи се тиме, од испитаника је затражено да одговоре на питање у којој мери на скали од 1 (апсолут- но не очекујем) до 5 (апсолутно очекујем) очекују помоћи од полиције у природним катастрофама. Према резултатима, 45,1% испитаника очекује, 27,9% нити очекује нити не очекује и 24,4% не очекује помоћ од полиције у природним катастрофама (табе- ла 3). Да би се добила реална представа о очекивању помоћи од полиције, испитано је очекивање помоћи у природним ката- строфама и од других субјеката. Резултати

До 25.000 динара

До 50.000 динара

727

935

29,1%

37,4%

указују на то да 74,7% испитаника очекује

помоћ од укућана, 53,7% од комшија, 16,2%

До 75.000 динара

475

19,0%

од невладиних хуманитарних организација,

 

Висина прихода

                   Преко 90.000 динара          191      7,6

* нису приказани недостајући одговори

У узорку има више жена (50,2%) него мушкараца (49,8%). Када се сагледа обра- зовна структура грађана који су обухваћени узорком, примећује се да је највише грађа- на 41,3% са завршеном средњом/четворо- годишњом школом. Најмање је грађана са

14,7% од међународних хуманитарних орга- низација, 16% од верских заједница, 53,9% од ватрогасно-спасилачких јединица, 48,5% од службе хитне медицинске помоћи, 54,3% од војске и 38,6% од самоорганизованих поје- динаца. Посматрано из угла средњих вред- ности датих одговора, очекивање помоћи од укућана износи 4,26 (SD = 1,234), комшија

3,60 (SD = 1,252), невладиних хуманитарних

катастрофама, 52,7% мушкараца и 47,3%

организација 2,48 (SD = 1,174), међународних

Укупно

 

хуманитарних организација 2,41 (SD = 1,149), верских заједница 2,39 (SD = 1,229), поли- ције 3,31 (SD = 1,318), ватрогасно-спасилач- ких јединица 3,62 (SD = 1,233), службе хитне медицинске помоћи 3,44 (SD = 1,242), војске 3,57 (SD = 1,341) и самоорганизованих поје- динаца 3,10 (SD = 1,342). Судећи по резулта- тима, помоћ се највише очекује од укућана, а најмање од међународних хуманитарних организација. Очекивање помоћи од поли- ције је више само од хуманитарних органи-

жена у апсолутној мери такву помоћ оче- кује. Са друге стране, 48,7% мушкараца и 51,3% жена у апсолутној мери такву помоћ не очекује (табела 4).

Табела 4. Преглед резултата унакрсног табелирања

         пола и очекивања помоћи од полиције

Очекивање помоћи од полиције

У апсолутној мери не очекују

У извесној мери не очекују

Нити очекују нити не очекују

У извесној мери очекују

У апсолутној мери очекују

 

     у природним катастрофама

Пол испитаника

Мушки

 

зација, верских заједница и самоорганизо-                                     

ваних појединаца.

Табела 3. Преглед очекивања помоћи од полиције

                 у природним катастрофама

                               Фреквенција    Проценти (%)    Апсолутно се не слажем 338 13,5

Фреквен. 153 139 393 244 282 1211

Пол (%) 12,6 11,5 32,5 20,1 23,3 100,0

Помоћ (%) 48,7 53,7 48,8 48,7 52,7 50,2

Женски

 

Фреквен. 161 120 412 257 253 1203

Пол 13,4 10,0 34,2 21,4 21,0 100,0

     Помоћ (%)    51,3    46,3    51,2    51,3    47,3      49,8

У извесној мери се не слажем

У извесној мери се слажем

560

22,4

Апсолутно се слажем

568

22,7

 

Нити се слажем нити не слажем

272 10,9

697 27,9

За испитивање повезаности пола и не- прекидне зависне променљиве о очеки- вању помоћи од полиције изабран је Т-тест независних узорака. Њиме је испитана ста-

тистички значајна разлика између средњих

  Укупно                          2435            97,4

Полазећи од значаја сагледавања ути- цаја демографских фактора на очекивање помоћи од полиције у природним ката- строфама, испитани су утицаји следећих фактора: пол, године старости, ниво обра- зовања и успеха у средњој школи. У раду су приказани резултати дексриптивне и ин- ференцијалне статистике у форми табела и текстуалних интерпретација. Судећи по резултатима, од 1211 испитаника мушког пола 43,4% очекује помоћ, 32,5% нити оче- кује нити не очекује и 24,1% не очекује по- моћ од полиције у природним катастрофа- ма. Од тога 23,3% испитаника у апсолутној мери очекује, док 12,6% у апсолутној мери не очекује помоћ од полиције. Насупрот њима, од 1203 испитаника женског пола 42,4% очекује помоћ, 34,2% нити очекује нити не очекује и 23,4% не очекује помоћ од полиције. При томе, 21% у апсолутној мери очекује помоћ, док 13,4% у апсолутној мери такву помоћ не очекује. У односу на очеки- вање помоћи од полиције у природним

вредности непрекидне променљиве o оче- кивању помоћи од полиције код мушкара- ца и жена. Пре приступања тесту биле су испитане опште и посебне претпоставке за његово спровођење. Након спроведеног тестирања утврђена је статистички зна- чајна разлика резултата код мушкараца и жена у погледу очекивања помоћи од поли- ције (мушкарци: M = 3,25, SD = 1,37; жене: М = 3,36, SD = 1,25; t (2416) = – 2,02, p = 0,04)

(табела 5). Резултати истраживања указују на то да мушкарци у већој мери очекују по- моћ од полиције у природним катастрофа- ма у односу на жене.

Табела 5. Резултати Т-теста поређења средње вредности оцене очекивања помоћи

                   од полиције у односу на пол

Ливинов тест једнакости варијансе

 

Sig. (2 – tailed)

 

Mean Difference

Std. Error Difference

 

95%

Confidence Interval of the Difference

 

               Т-тест независних узорака

t

 

df

 

   F      Sig.                                      Lower  Upper

19,228  ,000  -2,025  2416,136  ,043  -,108  ,053  -,213  -,003

Од 691 испитаника старости од 18 до 28

година 39,3% очекује, 38,6% нити очекује нити не очекује и 22% не очекује помоћ од полиције. Када је реч о грађанима старости од 28 до 38 година, њих 42,6% очекује, 34,9% нити очекује нити не очекује и 22,5% не очекује помоћ од полиције. Грађани ста- рости од 38 до 48 година, њих 45% очекује помоћ, 29,7% нити очекује нити не очекује и 25,3% не очекује помоћ. Грађани старости од 48 до 58 година, њих 47,2% очекује по- моћ, 28,6% нити очекује нити не очекује и 24,2% не очекује помоћ. Од 58 до 68 година старости, њих 40,6% испитаника очекује помоћ, 28,1% нити очекује нити не очекује и 31,2% не очекује помоћ. Испитаници од 68 до 78 година, њих 43,2% очекује помоћ, 40,9% нити очекује нити не очекује и 15,9% не очекује помоћ од полиције. На крају, најстарија групација испитаника старости преко преко 78 година, њих 33,3% очекује, 44,4% нити очекује нити не очекује помоћ и 22,2% не очекује помоћ од полиције. У од- носу на очекивање помоћи од стране поли- ције, највише испитаника 25,6% старости од 18 до 28 година у апсолутној мери оче- кују такву помоћ (табела 6).

Табела 6. Преглед резултата унакрсног табелирања

  година старости и очекивања помоћи од полиције

Очекивање помоћи од полиције у природним

Године старости

 

У апсолутној мери не очекују

У извесној мери не очекују

Нити очекују нити не очекују

У извесној мери очекују

У апсолутној мери очекују

 

           катастрофама

Од 58

Фреквенција

26

24

45

26

39

160

до 68

Године (%)

16,2

15,0

28,1

16,2

24,4

100,0

година

Спремност (%)

8,3

9,3

5,6

5,2

7,3

6,6

Од 68

Фреквенција

2

5

18

5

14

44

до 78

Године (%)

4,5

11,4

40,9

11,4

31,8

100,0

година

Спремност (%)

0,6

1,9

2,2

1,0

2,6

1,8

Од 78

Фреквенција

1

1

4

2

1

9

до 90

Године (%)

11,1

11,1

44,4

22,2

11,1

100,0

година

Спремност (%)

0,3

0,4

0,5

0,4

0,2

0,4

Једнофакторском анализом варијансе истражен је утицај година старости грађана на зависну непрекидну променљиву очеки- вања помоћи од полиције. Субјекти су по годинама старости подељени у шест група (од 18 до 28 година, од 28 до 38 година, од

38 до 48 година, од 48 до 58 година, од 58 до 68 година и од 68 до 78 година). Помоћу теста хомогености варијанси испитана је једнакост варијанси у резултатима за сва- ку од шест група. Имајући у виду резултате Ливиновог теста, претпоставка о хомоге- ности варијансе била је прекршена. Из тих разлога дати су приказ табеле „Robust Tests of Equality of Means“ и резултати Велшовог и Брауновог теста, отпорних на кршење претпоставке о једнакости варијансе. За потребе истраживања коришћени су ре- зултати Велшовог теста.

Табела 7. Резултати једнофакторске анализе варијансе различитих група година старости

             и очекивања помоћи од полиције

95 Confidence Interval for Mean

 

Descriptives

 

Укупно

 

N

 

Mean

 

Std. Deviation

 

Std. Error

 

Lower Bound

Upper Bound

Minimum Maximum

 

Од 18

Фреквенција

87

65

267

135

137

691

до 28

Године (%)

12,6

9,4

38,6

19,5

19,8

100,0

година

Спремност (%)

27,7

25,1

33,2

26,9

25,6

28,6

Од 28

Фреквенција

61

59

186

131

96

533

до 38

Године (%)

11,4

11,1

34,9

24,6

18,0

100,0

година

Спремност (%)

19,4

22,8

23,1

26,1

17,9

22,1

Од 38

Фреквенција

56

70

148

108

116

498

до 48

Године (%)

11,2

14,1

29,7

21,7

23,3

100,0

година

Спремност (%)

17,8

27,0

18,4

21,6

21,7

20,6

Од 48

Фреквенција

81

35

137

94

132

479

до 58

Године (%)

16,9

7,3

28,6

19,6

27,6

100,0

година

Спремност (%)

25,8

13,5

17,0

18,8

24,7

19,8

 

Од 18 до

700

3,37

1,278

,048

3,28

3,47

1

5

Од 28 до

546

3,32

1,286

,055

3,21

3,42

1

5

Од 38 до

48 година

508

3,42

1,279

,057

3,31

3,53

1

5

Од 48 до

58 година

465

3,08

1,436

,067

2,95

3,21

1

5

Од 58 до

68 година

163

3,36

1,231

,096

3,17

3,55

1

5

Од 68 до

78 година

44

2,93

1,561

,235

2,46

3,41

1

5

 

28 година

38 година

         Test of Homogeneity of Variances

  Levene Statistic      df1        df2        Sig.

         3,854        6        2428        ,001

 

АNOVА

нити не очекује и 19,7% не очекује помоћ од полиције. Испитаници који имају мас- тер студије, њих 41,5% очекује, 32,3% нити очекује нити не очекује и 26,2% не очекује помоћ од полиције. И на крају, испитаници са докторским студијама, њих 33,3% оче- кује, 55,6% нити очекује нити не очекује и

Од 78 до

9 3,89 ,601 ,200 3,43 4,35

3 5

90 година

Укупно

2435 3,31 1,318 ,027 3,25 3,36

1 5

 

11% не очекује помоћ од полиције. У односу

Sum of

df Mean

F Sig.

на очекивање помоћи од полиције, највише

                   Squares            Square                Between Groups 42,720 6 7,120 4,132 ,000

Within Groups 4183,505 2428 1,723

   Total                      4226,224      2434

 

Robust Tests of Equality of Means

                   Statistica    df1      df2      Sig.

Welch

4,510

6

104,409 ,000

Brown-Forsythe

4,460

6

521,352 ,000

               a. Аsymptotically F distributed.

Према резултатима, утврђена је статис- тички значајна разлика између средњих вредности наведених група и очекивања помоћи од полиције (F = 4,51, p = 0,000) (табела 7). Очекивање помоћи од полиције статистички значајно (p < 0,05) и међусоб- но разликује се код грађана старости од 18 до 28 година (М = 3,37, SD = 1,278), старости од 38 до 48 година и (М = 3,42, SD = 1,279) и старости од 48 до 58 година (М = 3,08, SD = 1,436). Може се закључити да грађани старости од 48 до 58 година у највећој мери очекују помоћ од полиције у природним катастрофама.

Од 176 испитаника са завршеном ос- новном школом 39,8% очекује помоћ, 25% нити очекује нити не очекује и 35,3% не очекује помоћ од полиције. Када је реч о средњошколском трогодишњем образо- вању, 47,8% испитаника очекује помоћ, 26,8% нити очекује нити не очекује и 25,5% не очекује помоћ од полиције. Од укупног броја испитаника са средњошколским чет- ворогодишњим образовањем 45,5% оче- кује, 29,3% нити очекује нити не очекује и 25,3% не очекује помоћ од полиције. Када је реч о вишој школи, 48,6% очекује, 29,3% нити очекује нити не очекује и 25,3% не оче- кује помоћ од полиције. У односу на вишу школу 49% испитаника са високим образо- вањем очекује помоћ, 31,2% нити очекује

испитаника 39,6% са средњим четворого- дишњим образовањем апсолутно очекује помоћ од полиције (табела 8).

Табела 8. Преглед резултата унакрсног табелирања

нивоа образовања и очекивања помоћи од полиције

Очекивање помоћи

У апсолутној мери не очекују

У извесној мери не очекују

Нити очекују нити не очекују

У извесној мери очекују

У апсолутној мери очекују

Укупно

 

             од полиције

 

Основно

 

Фреквенција 39 23 44 39 31 176

Образовање (%) 22,2 13,1 25,0 22,2 17,6 100,0

Спремност (%) 11,5 8,5 6,3 7,0 5,5 7,2

Средње/ трогодишње

 

Фреквенција 75 55 137 101 143 511

Образовање (%) 14,7 10,8 26,8 19,8 28,0 100,0

Спремност (%) 22,2 20,2 19,7 18,0 25,2 21,0

Средње/ четворогодишње

 

Фреквенција 130 123 293 230 225 1001

Образовање (%) 13,0 12,3 29,3 23,0 22,5 100,0

Спремност (%) 38,5 45,2 42,0 41,1 39,6 41,1

Више

 

Фреквенција 30 32 63 49 69 243

Образовање (%) 12,3 13,2 25,9 20,2 28,4 100,0

Спремност (%) 8,9 11,8 9,0 8,8 12,1 10,0

Високо

 

Фреквенција 59 26 134 130 81 430

Образовање (%) 13,7 6,0 31,2 30,2 18,8 100,0

Спремност (%) 17,5 9,6 19,2 23,2 14,3 17,7

Мастер

 

Фреквенција 4 13 21 8 19 65

Образовање (%) 6,2 20,0 32,3 12,3 29,2 100,0

Спремност (%) 1,2 4,8 3,0 1,4 3,3 2,7

Докторат

 

Фреквенција 1 0 5 3 0 9

Образовање (%) 11,1 0,0 55,6 33,3 0,0 100,0

 

Спремност (%) 0,3 0,0 0,7 0,5 0,0 0,4

Једнофакторском анализом варијансе ис- тражен је утицај нивоа образовања грађа- на на зависну непрекидну променљиву

очекивања помоћи од полиције. Субјекти су по нивоу образовања подељени уседам група (основно, средње/трогодишње, средње/чет- ворогодишње, више, високо, мастер и док- торске студије). Помоћу теста хомогености варијанси испитана је једнакост варијанси у резултатима за сваку од седам група. Судећи по резултатима, није утврђена статистички значајна разлика између средњих вредно- сти наведених група и очекивања помоћи од полиције у природним катастрофама (F = 1,80, p = 0,105) (табела 9).

Табела 9. Резултати једнофакторске анализе варијансе различитих група нивоа образовања

             и очекивања помоћи од полиције

Descriptives

 

указују на то да 50% испитаника са довољ- ним успехом очекује помоћ од полиције, 20% нити очекује нити не очекује и 30% не очекује помоћ од полиције. Када се сагледа у односу на петостепену скалу, 30% испита- ника са таквим просеком у апсолутној мери очекује помоћ, док 10% у апсолутној мери то не очекује. Испитаници који су оствари- ли врло добар успех – њих 34,7% очекује, 27,7% нити очекује нити не очекује и 27,5% не очекује такву помоћ. У односу на споме- нуту петостепену скалу, 27,7% испитаника са тим успехом у апсолутној мери очекује, док 24,5% испитаника у асполутној мери не очекује такву помоћ од полиције. Испи- таници који имају врло добар успех – њих 44% очекује, 34,5% нити очекује нити не очекује и 21,4% не очекује помоћ од поли- ције. С обзиром на петостепену скалу, 24% са таквим успехом у апсолутној мери оче- кује помоћ, док 11,7% у апсолутној мери не очекује помоћ. На крају, од испитани-

N

 

Mean

 

Std. Deviation

 

Std. Error

Lower Bound

Upper Bound

Minimum

Maximum

 

95

Confidence Interval for Mean

 

                                                          ка који имају одличан успех њих 39% оче-

Основно

176

3,00

1,398

,105

2,79

3,21

1

5

Средње/ трогодишње

511

3,36

1,374

,061

3,24

3,48

1

5

Средње/ четворогодишње

1001

3,30

1,298

,041

3,22

3,38

1

5

Више

243

3,39

1,348

,086

3,22

3,56

1

5

Високо

430

3,34

1,245

,060

3,23

3,46

1

5

Мастер

65

3,38

1,271

,158

3,07

3,70

1

5

Докторат

9

3,11

,928

,309

2,40

3,82

1

4

 

кује, 34,7% нити очекује нити не очекује и 26,6% не очекује помоћ од полиције. Пре- ма петостепеној скали, 14,7% у апсолутној мери очекује, док 13,3% у апсолутној мери не очекује помоћ од полиције. У односу на очекивање помоћи од полиције, највише испитаника са врло добрим успехом 49,8% истиче да у апсолутној мери очекује помоћ

Укупно          2435  3,31  1,318  ,027  3,25  3,36  1    5

         Test of Homogeneity of Variances

  Levene Statistic      df1        df2        Sig.

     3,043            6        2428        ,006

 

ANOVA

од полиције (табела 10).

Табела 10. Преглед резултата унакрсног табелирања успеха у средњој школи и очекивања

                         помоћи од полиције

Очекивање помоћи од полиције

 

У апсолутној мери не очекују

У извесној мери не очекују

Нити очекују нити не очекују

У извесној мери очекују

У апсолутној мери очекују

 

Укупно

 

Sum of df Mean F

Sig.

Between Groups

20,973

6

3,495 2,018

,060

Within Groups

4205,251

2428

1,732

 

Squares Square

  Total                        4226,224      2434

 

Robust Tests of Equality of Means

                   Statistica      df1        df2        Sig.  Welch 1,806 6 107,067 ,105

Brown-Forsythe 2,176 6 547,901 ,044

                 a. Asymptotically F distributed.

У односу на успех остварен у средњој школи, резултати унакрсног табелирања

Фреквенција 1 2 2 2 3 10

 

Довољан

 

Успех (%) 10,0 20,0 20,0 20,0 30,0 100,0

Спремност (%) 0,3 0,8 0,3 0,4 0,6 0,4

Добар

 

Фреквенција 73 53 127 78 127 458

Успех (%) 15,9 11,6 27,7 17,0 27,7 100,0

Спремност (%) 24,5 20,9 16,6 16,6 25,2 20,0

 

Врло добар

 

Фреквенција 123 102 362 210 251 1048

Успех (%) 11,7 9,7 34,5 20,0 24,0 100,0

ANOVA

Sum of df Mean

F Sig.

Squares Square

 

Спремност (%) 41,3 40,2 47,2 44,6 49,8 45,7

Одличан

 

Фреквенција 92 90 240 168 102 692

Between Groups 3,026 4 ,756 ,434 ,785

Within Groups 4016,757 2302 1,745

  Total                      4019,782      2306

Успех (%) 13,3 13,0 34,7 24,3 14,7 100,0                                           

Robust Tests of Equality of Means

Спремност (%) 30,9 35,4 31,3 35,7 20,2 30,2

 

У даљем раду пошло се од истраживачког питања које се односи на то да ли се разли- кују резултати мерења очекивања помоћи од полиције у природним катастрофама изазваним поплавама код различитих ни- воа успеха у средњој школи. Једнофакторс- ком анализом варијансе истражен је утицај успеха у средњој школи на зависну непре- кидну променљиву очекивања помоћи од полиције. Субјекти су по успеху у средњој школи подељени у четири групе (довољан, добар, врло добар и одличан). Помоћу тес- та хомогености варијанси испитана је јед- накост варијанси у резултатима за сваку од четири групе.

Према добијеним резултатима, није ут- врђена статистички значајна разлика из- међу средњих вредности наведених група и очекивања помоћи од полиције (F = 0,443, p = 0,777) (табела 11).

Табела 11. Резултати једнофакторске анализе варијансе различитих група успеха у средњој

         школи и очекивања помоћи од полиције

95 Confidence

 

Descriptives

 

Statistica df1 df2 Sig.

 

Welch ,443 4 77,805 ,777

Brown-Forsythe ,470 4 253,458 ,758

               a. Asymptotically F distributed.

Закључак

У квантитативном истраживању очеки- вања помоћи од полиције у природним ката- строфама дошло се до следећих закључака. – Највећи број испитаника очекује помоћ

од полиције у природним катастрофама. – Помоћ се највише очекује од укућана, а најмање од међународних хуманитарних организација. У односу на хуманитарне организације, верске заједнице и самоор- ганизоване појединце, грађани највише

очекују помоћ од полиције.

  • Мушкарци у односу на жене у већој мери очекују помоћ од полиције у природним катастрофама.
  • У односу на године старости испитаника, резултати истраживања се статистички значајно и међусобно разликују код грађа- на старости од 18 до 28 година, старости од 38 до 48 година и старости од 48 до 58 го- дина. Грађани старости од 48 до 58 година у највећој мери очекују помоћ од полиције.
  • Није утврђена статистички значајна пове- заност нивоа образовања, успеха у средњој школи и очекивања помоћи од полиције.

N

 

Mean

 

Std. Deviation

 

Std. Error

Lower

 

Bound

Upper Bound

 

Interval for Mean

 

Minimum

Maximum

 

Резултати истраживања показују вели-

                                                         ку зависност грађана од полиције у при-

Добар

463

3,37

1,411

,066

3,24

3,50

1

5

Врло добар

1060

3,30

1,333

,041

3,22

3,38

1

5

Одличан

686

3,28

1,243

,047

3,19

3,38

1

5

Укупно

2307

3,31

1,320

,027

3,26

3,36

1

5

 

Довољан 12 3,08 1,084 ,313 2,39 3,77 1 5

         Test of Homogeneity of Variances

  Levene Statistic      df1        df2        Sig.

       6,777          4        2302        ,000

родним катастрофама. То може указива- ти на ниво поверења грађана у рад поли- ције, али, са друге стране, и на недовољну спремност грађана да активно суделују у сопственој заштити и спасавању. Потреб- но је спровести додатна истраживања како би се утврдило зашто грађани у толикој мери очекују помоћ од полиције. Неопход- ност додатних истраживања условљена је

и чињеницом садржаном у немогућности полиције да пружи помоћ свим грађанима угроженим природним катастрофама.

Summary

The subject of quantitative research is to examine the level and factors influencing the expectation of assistance from the police in the natural disasters caused by floods in the Re- public of Serbia with the aim to scientifically explain the nature of such relationship. The survey was conducted in 19 local communi- ties that are exposed to the risk of flooding. Test strategy with the use of a multi-stage ran- dom sample was applied in households, in the process of a survey conducted during 2015 with 2500 citizens. Results of qualitative research on expecting assistance from the police in nat- ural disasters caused by floods include various conclusions. Examining the expectation of assistance from the police in natural disasters caused by floods led to the result that 45.1% of respondents expect help, 27.9% neither expect nor do nоt expect, and 24.4% do not expect help from the police. From the results, it is noted that most citizens expect help from the

police. On the other hand, when expectation of assistance from the police is compared with expectation of assistance from other entities, it is noted that 74.7% of respondents expect help from their family members, 53.7% from neighbors, 16.2% from non-governmental humanitarian organizations, 14.7% from in- ternational humanitarian organizations, 16% from religious communities, 53.9% from first responders, 48.5% from emergency medical service, 54.3% from the army and 38.6% from self-organized individuals. From the stand- point of the values obtained, the help is most expected from family members, and least from all international humanitarian organizations. When it comes to the expectation of assistance from the police, it is higher than expectation from humanitarian organizations, religious communities, and self-organized individuals. The research results demonstrate that there is a statistically significant correlation between the expectations of assistance from the police to gender and age, in the natural disasters caused by floods, while it has not been found with the respondents’ level of education and high school achievement.

 

Литература

  1. Цветковић, В. (2014). Улога поли- ције у природним катастрофама. У: Петровић, Н., Тодић, Д., Млађан, Д. (уред.). Елементарне непогоде и ванредне ситуације (215-243). Бео- град: Институт за упоредно право и Криминалистичко-полицијска академија.

  2. Bristow, P. (1972). Police Disaster Operations. Springfield, IL: Charles C. Thomas.

  3. Leonard, А. (1973). Police Pre-Dis- aster Preparation. Springfield, IL: Charles C. Thomas.

  4. Dennis, W., Quarantelli, L., Russel, D. (1989). Disaster analysis: police and fire departments. Final report of 1. phase II. The disaster research center, University of Delaware.

  5. Caplow, H., Bahr, H., Chadwick, B. (1984). Аnalysis of the Readiness of

    Local Communities for Integrated Emergency Planning. Charlottesville: United Research Services.

  6. Mlađan, D., Cvetković, V. (2012). Police deployment in emergency sit- uations. International scientific confer- ence Archibald Reiss Days (275-291). Belgrade: The Academy of Criminal- istic and Police Studies.

  7. Цветковић, В. (2013). Интервент- но-спасилачке службе у ванредним ситуацијама. Београд: Задужбина Андрејевић.

  8. Kennedy, C., Michael, B., Stephen, В. (1970). Police in Disasters. Survival, 6(2).

  9. Цветковић, В. (2015). Спремност грађана за реаговање на природну катастрофу изазвану поплавом у Републици Србији. Докторска ди- сертација. Београд: Универзитет у Београду, Факултет безбедности.

  10. Bonkiewicz, L., Ruback, B. (2010). Policing Iowas Katrina: Law enforce- ment response in flood disasters. Po- licing, 1-12.

  11. Oliver, R. L. (1981). Measurement and evaluation of satisfaction pro- cesses in retail settings. Journal of retailing, 12-19.

  12. Reisig, M., Chandek, M. (2001). The effects of expectancy disconfirma- tion on outcome satisfaction in po- lice – citizen encounters. Policing: An International Journal of Police Strate- gies & Management, 24(1): 88-99.

  13. Цветковић, В. (2016). Полиција и природне катастрофе. Београд: Задужбина Андрејевић

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *